Visa utbildning.se som: Mobil

Marknadsrätt och reklamjuridik

VJS – en del av Norstedts Juridik
Kort om utbildningen
7 timmar
8 900 SEK exkl. moms
Öppen utbildning
   
Stockholm
Svenska

Kursbeskrivning

Marknadsrätt och reklamjuridik

Kursen ger dig en uppdaterad bild av juridiken inom marknadsrätt och reklamjuridik. Förbundsjuristen Tobias Eltell föreläser under dagen och har lång praktisk erfarenhet av området där detta är ett unikt tillfälle att ta vara på föreläsarens praktiska erfarenheter om området. 

Reklam och marknadskommunikation samt användning av immateriella prestationer berör ofta en rad rättsområden, sammanlänkande men ändå vitt skilda. Området är föremål för omfattande förändringar såväl i lagstiftning som i praxis. Kursen syftar till att ge en juridisk uppdatering och helhetsbild av de rättsregler som jurister och tillämpare har att ta hänsyn till inom rättsområdet.

Kursen ger dig en uppdaterad bild om området marknadsrätt och reklamjuridik samt ger ett unikt tillfälle att ta vara på föreläsarens praktiska erfarenheter om området. Välkommen på kurs!

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om utbildningen påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Kursen vänder sig till jurister som kommer i kontakt med frågor som rör material för användning i reklam- och marknadskommunikation. Jurister som ger råd till eller arbetar med marknads- och kommunikationsavdelningar, PR- och kommunikationsbyråer, mediebyråer eller inhousebyråer.

Plats

Centralt i Stockholm, 08:30 - 16:45

Program

08:30 - 09:00
Registrering, kaffe och smörgås

09:00 - 10:30
Reklam eller information?

10:30 - 10:45

Kaffepaus

10:45 - 12:00
God marknadsföringssed

12:00 - 13:00

Lunch

13:00 - 15:00
Upphovsrätt, även i den digitala miljön

15:00 - 15:15

Kaffepaus

15:15 - 16:30
GDPR och dess påverkan på marknadsrätten

16:30
Kursen avslutas

Kursinnehåll

KURSEN BEHANDLAR BLAND ANNAT FÖLJANDE PROGRAMPUNKTER

  • Reklam eller information?
    Gränsdragningsfrågor mellan vad som är reklam och vad som är inom ramen för företagets yttrandefrihet respektive enskilda personers yttrandefrihet.
  • Juridiken kring bloggare och andra influencers i sociala medier och parternas ansvar vid samarbeten med bloggare, influencers och podcasters.
  • Annonsmarkering och sändarangivelse särskilt i redaktionella sammanhang och för sociala medier samt avtalsfrågor, regler och rättspraxis på området.
  • Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar såsom Instagram och Youtube.
  • God marknadsföringssed. Genomgång av relevanta bestämmelserna i Marknadsföringslagen och ICC:s grundregler för reklam.
  • Vilseledande reklambudskap:
    Bäst, störst och påstående om marknadsledande ställning mm - bevisfrågor i marknadsföring.
  • Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i er reklam.
  • Misskreditering och renommésnyltning i reklam. Användning av andras varumärken.
  • Prisangivelser i marknadsföring. Genomgång av möjlighet att anordna kampanjer och andra rabatter. Extrapris och ordinarie priser.
  • Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier från den 1 januari?
  • Problematiken vid uppmaningar att ”dela” med vänner samt erbjudande av belöningar. 
  • Sms och e-postreklam. Samtycke på förhand.
  • Upphovsrätt (även i den digitala miljön) - användning av texter, bilder, musik och annat användargenererat material.
  • Upphovsrättsliga bearbetningar och fri användning.
  • Licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier exempelvis Instagram.
  • Länkningsproblematiken och ”länkskatt”
  • Modellskydd och avbildade personer
  • GDPR och dess påverkan på marknadsrätten

Investering

8900 sek exkl. moms.

Kursavgiften inkluderar dokumentation, kaffe och smörgås sam lunch och fika.

Kursledare

Föreläsare

Tobias Eltell, förbundsjurist, Sveriges annonsörer. Tobias har varit verksam som ledande jurist inom området i flera decennier: nu som jurist på annonsörföreningen, men tidigare även på advokatfirman Fylgia, SAMI och TV4.

Examen, diplom m.m.

Kursen uppfyller Advokatsamfundets krav på professionell fortbildning av advokater och omfattar 7 kvalificerade kurstimmar. Intyg delas ut till deltagarna efter genomförd utbildning.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Marknadsrätt och reklamjuridik, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

VJS – en del av Norstedts Juridik

VJS – en del av Norstedts Juridik

Med vårt breda kursutbud och våra välrenommerade juridiska experter erbjuder vi kvalificerad fortbildning för dig som arbetar med juridiska frågeställningar. Som kurs­deltagare hos VJS får du fördjupad kunskap och konkreta verktyg som du har omedelbar nytta av i din dagliga...


Läs mer om VJS – en del av Norstedts Juridik och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

VJS – en del av Norstedts Juridik

Box 6430
113 82 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Marknadsrätt och reklamjuridik!

Arrangörsrecensioner
(4,2)
Baseras på 876 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar