Kursbeskrivning
Så möter du svåra dialoger
Tycker du det känns svårt att ta upp det där problemet eller ge konstruktiv feedback?
Känner du dig osäker på hur du ska bemöta andras missnöje eller reaktioner?
Vill du veta hur du kan skapa samförstånd och lösningsfokus även i ett konfliktfyllt samtal?
Hur vi hanterar kommunikationen i svåra situationer är avgörande för hur vi bygger tillitsfulla relationer och skapar goda resultat. Den här kursen ger dig stöd och konkreta verktyg för att kunna hantera och kommunicera med trygghet, tydlighet och lyhördhet i svåra situationer och kring utmanande frågor. Kursen passar dig som på olika sätt leder, samordnar, stödjer eller samverkar mycket med andra människor i ditt arbete och som kanske just nu känner ett särskilt behov av att stärka dig själv i din kommunikation.
På kursen får du:
- Insikt om hur du kan förhålla dig i kommunikation samt grundläggande psykologi om hur känslor och behov styr våra reaktioner och vår kommunikation
- En modell för att hantera och bemöta andras missnöje, oro, kritik och känslor
- Verktyg för frågeteknik, tydlig feedback och aktivt lyssnande i svåra samtal
- Veta hur du kan sätta tydliga och konstruktiva målsättningar och syften i svåra samtal
- En modell för hur du ger kritik eller tar upp problem på ett konstruktivt och tydligt sätt
- Förståelse för hur du kan vara både tydlig och lyhörd – en viktig kombination.
- En modell för problemlösande samtal
- Träna på samtliga verktyg
Målgrupp
Denna kurs riktar sig till dig som är chef och ledare på olika nivåer såväl som dig som på olika sätt leder, stödjer och samverkar med människor genom mycket kommunikation och samtal, tex inom HR-området.
Kursinnehåll
På kursen får du:
- Insikt om hur du kan förhålla dig i kommunikation samt grundläggande psykologi om hur känslor och behov styr våra reaktioner och vår kommunikation
- En modell för att hantera och bemöta andras missnöje, oro, kritik och känslor
- Verktyg för frågeteknik, tydlig feedback och aktivt lyssnande i svåra samtal
- Veta hur du kan sätta tydliga och konstruktiva målsättningar och syften i svåra samtal
- En modell för hur du ger kritik eller tar upp problem på ett konstruktivt och tydligt sätt
- Förståelse för hur du kan vara både tydlig och lyhörd – en viktig kombination.
- En modell för problemlösande samtal
- Träna på samtliga verktyg
Intresseanmälan
Praktisk inriktad undervisning med hög professionell nivå
JUC är en specialiserad kursverksamhet som ursprungligen etablerades i Danmark år 2001. Vi erbjuder högkvalitativ fortbildning för jurister, advokater, revisorer, fastighetsmäklare och ett brett utbud av andra yrkesverksamma. Årligen håller vi även i evenemang för över 15 000 deltagare på 500...