Visa utbildning.se som: Mobil

Förhandlingsteknik med retorik

Retorikhuset Kommunikation AB
Kort om utbildningen
2 dagar
13 900 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2020-03-19 09:00 - Stockholm
Stockholm
Öppen utbildning
Kommande starter
Stockholm
2020-03-19 09:00  
13 900 SEK
2020-05-18 09:00  
13 900 SEK

Video

Kursbeskrivning

Lär dig påverka vad som händer i förhandlingssituationen

Ingen förhandling är den andra lik och vi vill alla känna oss säkra och lyckas i denna situation. Vi måste veta hur vi påverkar, argumenterar och övertygar, vilket också innebär att vi kan göra bra affärer där alla inblandade känner att de vinner.

Under kursen kommer du att få lära dig att förhandla praktiskt i olika situationer. Du kommer att få kunskap och insikter om förhandlingspsykologi, förhandlingens olika faser, olika typer av förhandlingar och argumentationsteknik. Efter kursen kommer du att kunna förbereda, genomföra och avsluta en förhandling där alla känner att de är vinnare. Kursen ger dig tips, kunskaper och många verklighetstrogna övningar. Du kommer helt enkelt att bli en god förhandlare.

Målgrupp

Den här kursen passar dig som:

  • Vill lära dig hur man förhandlar.
  • Vill få en struktur som du kan följa.
  • Vill känna dig säker.
  • Vill få till en god kommunikation.
  • Vill vinna förtroende och kunna övertyga.
  • Vill lära dig förhandlingens olika faser och olika typer av förhandlingar.
  • Vill bli en framgångsrik förhandlare.

Lär dig:

  • Behärska olika förhandlingsfaser - från början till avslut.
  • Om olika förhandlingstyper och deras olika förutsättningar.
  • Före - under - efter mötet.
  • Förhandlingsstilar - för- och nackdelar.
  • Frågeteknik och argumentation med hjälp av genom den s k SPIN-metodiken.
  • Lägga upp retorisk strategi och taktik för att sälja in ditt budskap.
  • Olika typer av förhandlingar/faser: konfrontationsförhandlingar, återvändsgränder, dödlägen och låsningar.
  • Att effektivt kommunicera i en förhandlingssituation - att kunna fråga och lyssna aktivt.
  • Om olika förhandlingsfällor och hur jag löser dessa.

Kursinnehåll

För att skapa ett brett och allomfattande kursupplägg, som inte bara vässar din förhandlingsteknik men också bemöter alla de frågor och situationer detta innefattas av, belyser kursledaren följande punkter under kursdagarna. Innehållet anpassas efter deltagargruppernas specifika behov. Ordningen av de nedanstående innehållspunkterna kan därför variera beroende på var kunskapsbehovet hos gruppen ligger- och vad som därför behöver betonas i sammanhanget.
Här får du en översikt av kursens innehåll:

  • Kursintroduktion
  • Förhandlingsprocessens uppbyggnad
  • Att förbereda och lägga upp en förhandling
  • Att hitta rätt målsättning och strategi
  • Retorik och framgångsrik argumentation
  • Vad gör dig till en framgångsrik förhandlare
  • Självanalys
  • Kartlägg dina styrkor och svagheter i förhandling
  • Att utnyttja mina starka sidor och arbeta med mina svaga sidor
  • Att höja betydelsen på en accepterande fördel där mitt alternativ har stor
  • genomslagskraft
  • Att handla med värden
  • Typer av värden
  • Sätt att prata pris
  • Frågemetod och informationssökning
  • Argument och motargument
  • Avslut – vägen till ett JA!
  • Engelskan som internationellt affärsspråk
  • Tekniker att hjälpa förhandlingspartnern att uttrycka sig tydligt
  • ”Hidden signals”
  • Strategier för tydlig och säker kommunikation på engelska
  • Praktisk förhandlingsträning
  • Kort repetition från gårdagen
  • Frågeteknik
  • SPIN-teknik
  • Praktiska genomgångar av konkreta förhandlingssituationer
  • Taktik och uppläggning
  • Analys av förhandlingssituationen och de specifika problemen
  • Diskussion och arbete med uppläggningen inför eftermiddagens
  • Förhandlingsspel
  • Att kommunicera rätt
  • Aktivt lyssnande – för att få rätt information
  • Kroppsspråk och maktspråk
  • Att leda i rummet
  • Förhandlingsspel
  • Rollspel och övningar
  • Diskussion och utvärdering av förhandlingsresultatet
  • Personlig handlingsplan

Tid & plats

Tider - 09.00-16.30

Plats - Stockholm

Mat & logi

Lunch, kaffe och fika ingår.

Kursledare

Lars Larsson

Lars är en inspirerande utbildare med mångårig erfarenhet av att arbeta med uppdrag i kommunikation, bemötande och sociala sammanhang. Han är konsult, pedagog och utbildad inom psykoterapi. Lars vågar utmana, engagera och väcka tankar hos kursdeltagarna och att få deltagarna att tänja på sina gränser.

Examen, diplom m.m.

Diplom utfärdas i samband med avslutad kurs.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Förhandlingsteknik med retorik, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 4,3

Baseras på 30 recensioner.

Kursdeltagare
(5)
Kanonbra! Inte bara predika utan såg till att alla var delaktiga i kursen.
Rebecca Widegren
(4)
Väldigt karismatisk kursledare
Kursdeltagare
(5)
Inspirerande och underhållande kursledare

Retorikhuset Kommunikation AB

Retorikhuset Kommunikation AB

Specialister på effektiva kommunikativa utbildningar

Retorikhuset Kommunikation AB är ett modernt och ledande utbildningsföretag som är specialiserat på effektiva kommunikativa utbildningar i retorik, argumentationsteknik, medarbetarskap, pedagogik och ledarskap mm. Vi har funnits sedan år 2000 och har höjt kompetensen på tusentals nöjda deltagare genom åren....


Läs mer om Retorikhuset Kommunikation AB och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Retorikhuset Kommunikation AB

Brunnsgatan 16
611 32 Nyköping

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
(4,3)
Baseras på 30 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,4)
Baseras på 917 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Reportage
Stärk din kompetens

"Mycket bra övningar i olika pedagogiska steg!"

”Jag har lärt mig att jag har större förmåga än jag trodde!”

”Mycket bra blandning av teori och praktik!”

Läs fler kommentarer här!
Presentationsteknik med erfarna ...

Vi har fått chansen att göra en intervju med retorikexperten Berndt Sundsten. Berndt har jobbat med retorik i över 20 år, både i och utanför Sverige. Han bästa tips är att vara förberedd, tala till publiken och alltid tänka på vilken målgrupp du talar inför.

Läs mer