Key Account Management
-
Flera orter (2)
-
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 16 900 SEK
-
Flera starter (2)
KAM - Key Account Manager
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 1 830 SEK
Key Account Manager
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 24 900 SEK
-
2024-10-22
Key Account Management
-
Örebro
-
Öppen utbildning
-
Från 45 000 SEK
Key Account Management
-
Flera orter (2)
-
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 16 900 SEK
-
Flera starter (2)
Certifierad Key Account Manager
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 12 000 SEK
IHM Key Account Management
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 69 000 SEK
Key Account Manager
-
Flera orter (2)
-
Öppen utbildning, Onlineutbildning
-
Från 15 450 SEK
-
Flera starter (6)
Account Manager
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 1 830 SEK
Certifierad toppsäljare
-
Flera orter (2)
-
Onlineutbildning, Öppen utbildning
-
Från 34 763 SEK
-
Flera starter (4)
Masterclass i Strategisk försäljning
-
Flera orter (3)
-
Öppen utbildning, Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 14 900 SEK
-
Flera starter (3)
Social selling LinkedIn gratis webinar
-
Flera orter (2)
-
Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 0 SEK
Social selling LinkedIn kommunikatör
-
Flera orter (2)
-
Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
Social selling LinkedIn ledare
-
Flera orter (2)
-
Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
Vad arbetar en key account manager med?
En key account manager arbetar med ett företags nyckelkunder, och har således ett stort ansvar att se till att dessa är nöjda med den service de får och den relation de har med företaget. Arbetet innebär förutom försäljning och förhandling även planering, marknadsföring och andra administrativa uppgifter. Vanligt är också att man leder projekt av olika slag samt utvecklar strategier för att öka lönsamheten och effektiviteten för kunden och det egna företaget. Relationen mellan en key account manager och en kund bör ses som en partnerrelation snarare än en traditionell relation mellan företag och kund. Med andra ord vill båda parter få ut så mycket som möjligt av affären, och ett gott samarbete är därför av stort värde.
Att arbeta som key account manager innebär långsiktigt och strategiskt arbete, med stort fokus på kundvård. Syftet är att stärka affärsrelationerna och i förlängningen företagets position. Telefonsamtal och möten är därför en viktig del av arbetet som key account manager, och du kan behöva resa både inom Sverige och utomlands för att träffa nuvarande och potentiella kunder. Under mötena presenterar du ofta ditt företags produkter med förhoppningen att inleda en ny affärsrelation eller stärka en redan pågående. Ofta kan du även ha ansvar för en eller flera medarbetare vilka rapporterar till dig.
Vem passar som key account manager?
Som key account manager har du ett stort ansvar, vilket självklart kräver att du tar ditt arbete på största allvar. Du är en naturlig ledare och tror på dig själv och din förmåga. Det skadar inte att vara ambitiös och ha höga mål, men dina kunder kommer förmodligen också uppskatta om du är ödmjuk, trevlig och tillmötesgående. Som key account manager arbetar du på ett sätt i ett serviceyrke, då du spenderar stor del av din tid med att vårda kundrelationer, och tillgodose kunders behov. Flexibilitet är därför också en viktig egenskap, liksom lyhördhet. Att ligga steget före, vara öppen för diskussion och kunna känna av en kunds förväntningar är ovärderligt.
En lämplig bakgrund för att kunna arbeta som som key account manager kan vara inom exempelvis ekonomi, ledarskap, marknadsföring eller projektledning. Vana av försäljning är grundläggande. Ofta börjar du som account manager, för att sedan ta dig an större och viktigare kunder allteftersom du blir tryggare och mer erfaren i din yrkesroll. Arbetet kräver en förmåga att kunna planera strategiskt och sätta upp nåbara mål. Därför skadar det inte att vara organisatoriskt lagd och tycka om ordning och reda.
Vad innehåller en key account manager-utbildning?
Innehåll och upplägg varierar kurserna emellan, och du kan välja mellan många olika typer av utbildningar, både för dig som är en van säljare och för dig som är ny i branschen. Exempel på saker du kan få lära dig, eller fördjupa dig i, är riskhantering, kundstrategier, säljplanering, projektledning, förhandlingsteknik, konkurrentanalys samt affärsekonomi. Att skapa och underhålla affärsrelationer är kanske den viktigaste delen av arbetet som key account manager, något som många av utbildningarna lägger stort fokus vid. Utöver det kan du få lära dig det mer specifika ämnet affärsjuridik, eller hur du bäst lyckas med presentationen vid kundmötet. Här på sidan har vi samlat ett flertal olika utbildningar för dig som redan arbetar som key account manager och vill uppdatera dina kunskaper, eller dig som är ny i branschen och nyfiken på yrket. Någon form av säljerfarenhet är dock nästan alltid ett krav.