Visa utbildning.se som: Mobil

ITIL® 4 Fundamentals (4 halvadagar)

BiTA Service Management
Kort om utbildningen
12 timmar
8 950 SEK Momsfri
Nästa tillfälle: 2021-02-08 09:00 - Distans
Distans
Onlineutbildning
Kommande starter
Distans
8 950 SEK
2021-02-08

Distans
8 950 SEK
2021-04-26

Kursbeskrivning

Den här kursen riktar sig till dig som har svårt att delta på en klassrumsbaserad kurs i våra kurslokaler, eller kanske inte heller har möjlighet att avvara hela arbetsdagar för kompetensutveckling. Alla deltagare deltar i på distans från den plats som passar en själv bäst och som har internetuppkoppling. En kursdag är 3 timmar och kursen sträcker sig över 4 dagar (kl 9-12 varje dag).

Du lär dig grunderna till ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades i februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. För att möta dagens behov lyfter ITIL fram betydelsen av snabba, effektiva värdeflöden och verklig affärsnytta genom att utgå från värdeflödesanalys. ITIL® 4 integrerar även koncept från andra modeller och ramverk såsom exempelvis Lean, Agile och DevOps.

Förkunskapskrav
Inga

På kursen går vi igenom ramverket ITIL® och vad som är nytt i ITIL® 4 jämfört med ITIL® v3. Vi belyser och diskuterar skillnader mellan de två versionerna och hur vidareutveckling har skett för att möta dagens behov

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som behöver kunskap och förståelse inom IT Service Management men inte har möjlighet att delta på en kurs i våra utbildningslokaler, eller inte kan använda hela arbetsdagar för kompetensutveckling.

Ditt behov kan komma utifrån att du arbetar på IT-sidan och på något sätt är involverad i utveckling, produktion, leverans eller support av IT-tjänster.

Ditt behov kan även komma utgå från att är mottagare av och utnyttjar IT-tjänster, och/eller att du köper och ställer krav på IT-tjänster, t ex i roller som linjechef eller förvaltningsledare på verksamhetssidan.

Kursinnehåll

Innehåll

  • Introduction to Service Management and ITIL 4
  • Services Concepts
  • Relations and Stakeholders
  • The Four Dimensions
  • Guiding Principles
  • The Service Value System
  • The Service Value Chain concepts and activities
  • Assignment
  • Overview of the 34 management practices
    - General management practices (4 out of 14)
    - Service management practices (10 out of 17)
    - Technical management practices (1 out of 3)
  • Summary

Upplägg

Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:

  • Begrepp och terminologi, perspektiv och principer som används inom service management och ITIL® 4
  • Service management som en praxis och vad det innebär att nyttja respektive leverera tjänster
  • Hur de principer som beskrivs i ITIL® 4 kan hjälpa en organisation att använda och anpassa sin tjänstehantering för att maximera verksamhetsnyttan av IT-tjänster
  • Hur man identifierar värdeflöden i sin tjänsteleverans
  • Hur ITIL® 4 integrerar och samexisterar med andra modeller och ramverk för att få ut störst värde av använda tillgängliga resurser
  • Hur kontinuerlig förbättring kan och bör involvera hela organisationen

Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas är på engelska. Kursledaren pratar svenska.

Kurslängd
4 halvdagar (kl 09.00-12.00)

Kursmaterial
Digitalt kursmaterial ingår.

Investering

8950 kr (ex moms)

Kursen är fördelad på 4 halvdagar i rad från startdatum.

Tid: 9.00 - 12.00 alla dagar

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL® 4 Fundamentals (4 halvadagar), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

BiTA Service Management

BiTA Service Management

Vi ställer inte in, vi ställer om!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans

                                                                               ...


Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

BiTA Service Management

Gamla Brogatan 11
111 20 Stockholm

 Visa telefonnummer

Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen ITIL® 4 Fundamentals (4 halvadagar) från BiTA Service Management, fyll i dina uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera ITIL® 4 Fundamentals (4 halvadagar)!

Arrangörsrecensioner
(4,1)
Baseras på 179 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar