ITIL® 4 Foundation

BiTA Service Management, i Stockholm (+2 orter)
Längd
2 dagar
Pris
21 500 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
20 mars, 2024 (+5 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Längd
2 dagar
Pris
21 500 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
20 mars, 2024 (+5 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Från 21 500 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

På den här kursen lär du dig grunderna till ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades under februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. För att möta dagens behov lyfter ITIL fram betydelsen av snabba, effektiva värdeflöden och verklig affärsnytta genom att utgå från värdeflödesanalys. ITIL® 4 integrerar även koncept från andra modeller och ramverk såsom exempelvis Lean, Agile och DevOps.

På kursen går vi igenom ramverket ITIL® och vad som är nytt i ITIL® 4 jämfört med ITIL® v3. Vi belyser och diskuterar skillnader mellan de två versionerna och hur vidareutveckling har skett för att möta dagens behov.

Kommande kursstarter

Välj mellan 5 kursstarter

20 mars, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

25 mars, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

9 april, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

22 april, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

20 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Varför välja BiTA Service Management?

Bli certifierad

Utbildningar för just din roll

Lärare med praktisk erfarenhet

Målgrupp

Målgrupp

  • Kursen riktar sig till dig som behöver kunskap och förståelse inom IT Service Management.
  • Ditt behov kan komma utifrån att du arbetar på IT-sidan och på något sätt är involverad i utveckling, produktion, leverans eller support av IT-tjänster
  • Ditt behov kan även komma utgå ifrån att du är mottagare av och utnyttjar IT-tjänster, och/eller att du köper och ställer krav på IT-tjänster, t ex i roller som linjechef eller förvaltningsledare på verksamhetssidan

Kursinnehåll

Innehåll

  • Introduction to IT Service Management in the Modern World
  • Introduction to ITIL 4
  • Structure and Benefits of ITIL 4
  • Value and Value Co-Creation
  • Services, Products, and Resources
  • Outcomes, Costs, and Risks
  • Service Relationships
  • The Seven Guiding Principles
  • The Four Dimensions of Service Management
  • The Service Value System
  • The Service Value Chain
  • Introduction to Continual Improvement
  • The Continual Improvement Model
  • The ITIL® Practices;
    • overview over all of the practices
    • detailed description of selected practices
      • The Continual Improvement Practice
      • The Change Control Practice
      • The Incident Management Practice
      • The Problem Management Practice
      • The Service Request Management Practice
      • The Service Desk Practice
      • The Service Level Management Practice

Upplägg

Förkunskapskrav
Inga.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:

Begrepp och terminologi, perspektiv och principer som används inom service management och ITIL® 4

  • Service management som en praxis och vad det innebär att nyttja respektive leverera tjänster
  • Hur de principer som beskrivs i ITIL® 4 kan hjälpa en organisation att använda och anpassa sin tjänstehantering för att maximera verksamhetsnyttan av IT-tjänster
  • Hur man identifierar värdeflöden i sin tjänsteleverans
  • Hur ITIL® 4 integrerar och samexisterar med andra modeller och ramverk för att få ut störst värde av använda tillgängliga resurser
  • Hur kontinuerlig förbättring kan och bör involvera hela organisationen

Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas, liksom certifieringen är på engelska. All muntlig genomgång är på svenska.

Kurslängd
2 dagar

Tider för kursen:
Kl: 09.00-17.00

Kursmaterial
Kursmaterialet är digitalt. 

Investering

21 500 kr ex moms
I priset ingår Certifieringsvoucher, ITIL 4 Foundation boken och allt kursmaterial.

Tid:9.00 - 17.00

Acknowledgements
Accredited ITIL® 4 Foundation training is provided by BiTA Service Management AB, accredited by PEOPLECERT.
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL® 4 Foundation, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,2

Baseras på 69 recensioner
Skriv en recension
4/5
Ola
13 maj 2020
Bra gjort men kom bara igenom med nöd och näppe

ITIL är mycket att ta in på kort tid och BiTA ska ha cred för att ha ställt om så snabbt till onlinekurs, och för det har jag gett en extra stjärna. Men jag tycker nog inte att...

Visa mer
5/5
Kursdeltagare
23 okt 2019

5 av 5

5/5
Kursdeltagare
23 okt 2019

5 av 5

BiTA Service Management
Gamla Brogatan 11
111 20 Stockholm

BiTA Academy - vårt bidrag till positiv förändring och snabb nytta

Vi befinner oss i en tid då kompetensbehovet och förflyttning av organisationer är beroende av verksamheters förmåga att anpassa sig och utveckla sin kompetens. Ytterst handlar det om att kunna skapa kundnytta och samtidigt effektivisera och anpassa organisationen i en...

Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.

Highlights