Visa utbildning.se som: Mobil

ITIL® 4 Leader- Digital and IT Strategy

BiTA Service Management
Kort om utbildningen
3 dagar
22 200 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2021-10-25 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Kursbeskrivning

Utvecklingstakten i den digitala världen har aldrig varit snabbare än nu och organisationer behöver vara både flexibla och anpassningsbara till den ständigt förändrade miljön, om de vill fortsätta att leverera värde till sina kunder och vara konkurrenskraftiga på marknaden.

Digital & IT Strategy (DITS) modulen kompletterar med ett nytt perspektiv ITIL-sviten och lyfter diskussionen kring ITIL-konceptet till en strategisk nivå för dagens och morgondagens ledare. Modulen stödjer ledare att ta fram och implementera effektiva it- och digitaliseringsstrategier för att hantera digitala möjligheter och utmaningar och driva framgång.

Modulen DITS utgör ena halvan av ITIL Strategic Leader som beskriver värdet av ITIL inte bara för IT’s verksamhet utan för alla digitala tjänster inom hela organisationen. Genom att utbilda dig till ITIL 4 Strategic Leader får du en klar uppfattning om hur IT och digitalisering både påverkar och formar affärsstrategin.

Förkunskapskrav
Som deltagare förutsätts du vara certifierad på ITIL 4 Foundation-nivå, alternativt ha gått kursen ITIL 4 Managing Professional Transition, och ha minst tre års ledarerfarenhet.

Certifiering
Certifieringen består av två delar. För att erhålla DITS-certifiering krävs att båda delarna är godkända
1. Fyra övningar som bygger på en fallstudie som genomförs under själva kursen där bedömningen sker av kursledaren
2. Skriftligt prov bestående av 30 st flervalsfrågor. Denna test genomförs efter avslutad kurs

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som:
är ledare eller blivande ledare inom IT eller arbetar med digital transformation, eller
vill vidareutveckla dina kunskaper inom ITIL och IT Service Management

Kursens innehåll

Fokus för modulen ITIL 4 Leader Digital and IT Strategy (DITS) är hur den digitala affärsstrategin och it-strategin smälter samman. Modulen innefattar också hur inverkan i form av ny teknologi påverkar organisationer i alla branscher och hur man som företagsledning kan hantera dem.

Kursen tar bland annat upp följande ämnen:

  • Begrepp: Vad är digital och IT strategi?
  • Den strategiska resan enligt modellen för ständiga förbättringar
  • Strategiska förmågor
  • Digitalt ledarskap
  • Hantera innovation och nya teknologier
  • Hantera strategiska risker
  • Struktur och styrning i en digital verksamhet

Upplägg

Målsättning

Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:

  • Hur ITIL’s vägledande principer används inom DITS aktiviteter
  • Förstå hur en digital strategi utnyttjas för att möta stora teknologiska förändringar
  • Riskhantering på en strategisk nivå
  • Genomföra organisatoriska förändringar
  • Agera i en VUCA*-miljö

* VUCA är en förkortning av engelskans Volatile, Uncertain, Complex samt Ambiguous och beskriver hur ledningen bör agera i en osäker (VUCA) värld

Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas, liksom certifieringen är på engelska. Kursledaren pratar svenska.

Kursmaterial
Kursmaterialet är digitalt

Investering

22 200 kr ex moms.
Certifiering ingår i priset.

Acknowledgements
Accredited ITIL® 4 Leader-Digital & IT Strategy training is provided by BiTA Service Management AB, accredited by PEOPLECERT.
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL® 4 Leader- Digital and IT Strategy, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

BiTA Service Management

Vi ställer inte in, vi ställer om!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans

                                                                               ...


Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

BiTA Service Management

Gamla Brogatan 11
111 20 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera ITIL® 4 Leader- Digital and IT Strategy!

Arrangörsrecensioner
(4,1)
Baseras på 179 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen ITIL® 4 Leader- Digital and IT Strategy från BiTA Service Management, fyll i dina uppgifter: