Kursbeskrivning
Led och utveckla processer inom IT
Om tjänstebegreppet svarar på frågan "vad" så svarar processledning på frågan "hur?". Tillsammans utgör de fundamentet i en framgångsrik tjänstehantering (Service Management).
BiTA har en gedigen erfarenhet av att initiera och leda framtagandet av effektiv tjänstehantering och har med detta som grund format denna kurs i processägarskap och processledning.
Kursen behandlar varför man arbetar i processer, hur du organiserar för ett processorienterat arbetssätt, roller i processen och deras respektive ansvar, samt intressenter utanför processen.
Du får också lära dig hur man modellerar, dokumenterar och mäter processer och framför allt, hur du arbetar med ständiga förbättringar och håller liv i processarbetet över tiden.
Förkunskapskrav
Inga, men vi rekommenderar att du har gått kursen ITIL Foundation.
Kommande kursstarter
Varför välja BiTA Service Management?
Bli certifierad
Utbildningar för just din roll
Lärare med praktisk erfarenhet
Kursens innehåll
- Historik
- Tjänstehantering och Best practice
- ITIL och ITIL 4
- Vad är en process, grundläggande teori och begrepp
- Exempel Incidentprocessen
- Processen och Linjeorganisationen
- IT-tjänster och ITILs grundläggande gränssnitt
- IT-organisationen i företagets linjeorganisation
- IT-leveransens inre struktur
- Sourcing
- Samordning och ledning
- Processer och Ledarskap
- Att leda och motivera människor
- Kommunikation
- Presentationsteknik
- Mötesteknik
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som är IT-chef, linjechef, processägare eller processansvarig samt till projektledare med koppling till processer inom IT-området.
Upplägg
Kursmaterial
Kursdokumentationen är digital. Kursdokumentationen är på svenska med engelska termer.
Språk
Kursen genomförs på svenska.
Tider för kursen:
Kl: 09.00-17.00
Investering
19 500 kr ex moms
Intresseanmälan
BiTA Academy - vårt bidrag till positiv förändring och snabb nytta
...
Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.