Visa utbildning.se som: Mobil
  • = Reportage kopplat till arrangören
  • = Film
Visar 1-21 av 21 träffar
 

Mer om Utbildningar i hot och våld

Vem har ansvaret?

Det är vanligtvis chefen som ska fördela ansvaret för de olika arbetsmiljöuppgifterna. Arbetsgivaren tillsammans med ledningen har det yttersta ansvaret att se till att ansvarsfördelningen görs. Det är dessutom viktigt att de personer som har ansvar för en arbetsuppgift även har tillräckliga kunskaper, resurser och befogenheter för att kunna leva upp till sitt ansvar. Extra riksfyllda arbetsuppgifter kan kräva speciell kompetensutveckling. När arbetsmiljöuppgifter fördelas bland personalen ska det vara tydligt vad uppdraget innebär och vilka resurser - t ex utrustning, ekonomi och personal - som finns tillgängliga. Det är viktigt att samtliga medarbetare vet vem som har ansvar för arbetsmiljöfrågorna och till vem medarbetarna skall vända sig med frågor.

Risker

På en arbetsplats ska det alltid göras en inventering över de risker som fnns.
Det är en fördel om de anställda också medverkar även om ansvaret för inventeringen är arbetsgivarens. Sen ska det bestämmas vad som måste göras och i vilken ordning.