Beskrivning av: Förebygg Hot och Våld på arbetsplatsen

HOT OCH VÅLD PÅ ARBETSPLATSEN
En plötslig, oförutsedd och dramatisk händelse, påverkar människor starkare än om risken att utsättas för våld kan förutses eller förväntas. Ibland kan hot om våld eller hämnd vara mer psykiskt förödande än själva våldshändelsen. Fantasin arbetar och människors grundtrygghet kan undergrävas på sikt.
Ett annat problem är om anställda provoceras av till exempel kunder, klienter, patienter, intagna och besökare. Stress, irritation och misstänksamhet byggs upp, vilket bäddar för konflikter och urladdningar.
Den här utbildningen ger dig ökad trygghet att agera inom arbetsmiljöområdet på ett konstruktivt och säkert sätt. Ett måste för chefer, skyddsombud och arbetsmiljöombud som vill bli experter på att förebygga hot och våld på sin arbetsplats.
Hur ser rutinerna ut på din arbetsplats när det gäller att förebygga hot och våld? Vilka risker finns och vad skulle kunna hända? Den här kursen ger dig som är och/eller chef tydliga riktlinjer för hur du förebygger och hanterar hot och våld på din arbetsplats.
Trappa ner en konflikt
Verbal konflikthantering för att trappa ned en obehaglig situation är ett av många verktyg som kursdeltagarna får med sig. Deltagaren ska också genom medvetenhet om hur man kan arrangera sin arbetsplats när det gäller möblering, flyktvägar mm. kunna minska riskerna för att hamna i en trängd situation.
Vi anpassar utbildning samt exempel utifrån er verksamhet. Det finns även möjlighet att bygga på utbildningen med fysiskt självskydd om man önskar.
Kursens syfte
Målet med utbildningen är att deltagaren ska få kunskaper i vilka mekanismer som utlöser en hotfull eller våldsam situation, samt hur man med hjälp av kroppsspråk, förhållningssätt och bemötande kan undvika och bemöta hotfulla beteenden. Fokus ligger på att förebygga att situationen uppstår.
Intresseanmälan
Academy GMS – Vi utbildar Företag & Organisationer!
Redan för 35 år sedan började GMS International att skapa utbildningslösningar och tjänster för företagsmarknaden. Men eftersom alla företag har helt olika behov och önskemål stod det tidigt klart att vi behövde vara flexibla och verkligen lyssna på våra kunder....