Gör vår undersökning om kompetensutveckling för chansen att vinna en helt gratis utbildning från Keystone Production!

Filtrera efter
Utbildningsform
Affärsmannaskap / etik
Plats
Visa alla filter
Visar 1-6 av 6 träffar
Annonser

Ämnen inom Affärsmannaskap / etik

Populära platser

Reportage inom Affärsmannaskap / etik

Mer om Kurser i affärsmannaskap och etik

Affärsmannaskap handlar om att ha rätt kunskap i olika affärssituationer. Att förstå vad som är affärskritiskt och att ha förmågan att inte bara påverka situationen utan även bemästra den. Etik handlar om hur man bör bete sig i affärssammanhang och på sin arbetsplats.

Affärsmannaskap

De flesta av företagets medarbetare påverkar på något sätt det egna företagets ekonomi och den kundnytta som skapas. Utbildning i affärsmannaskap syftar ofta till att skapa insikter i hur företagets medarbetare själva kan påverka det egna företagets ekonomi, samt den kundnytta som skapas.

Affärsmannaskap kan vara aktuellt utifrån många aspekter;

  • Förbättrad lönsamhet
  • Ökad förhandlingsteknik
  • Effektivare försäljning
  • Bättre kommunikation med kunder och leverantörer

Etik och moral

Etik sägs ofta vara läran om moral. Inom etiken letar man efter svar på frågor som ”vad är det rätta” och ”hur bör man bete sig”. Etik är en uppsättning regler och förhållningssätt som sätts upp som riktlinjer för vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig i samhället. 

Inom etiken använder man sig av två olika uttryck, egenvärden och instrumentella värden. Egenvärden är till exempel frihet, rättvisa och kamratskap. Egenvärden uppnås genom instrumentella värden som till exempel ärlighet, humor och pengar.

Etik på arbetsplatsen

Idag pratar vi ofta om att det är viktigt med tydliga riktlinjer för vilka värderingar som gäller på en arbetsplats. Alla har vi olika värderingar och det är inte alltid som dessa stämmer överens med den etik som arbetsplatsen förespråkar. Inom vissa branscher kan det vara bra att veta vilka värderingar man bör ha för att representera sin arbetsplats. Det är viktigt vara tydlig med vilka värderingar som gäller på företaget, både internt och i relationer med kunder.