Gör vår undersökning om kompetensutveckling för chansen att vinna en helt gratis utbildning från Keystone Production!

Filtrera efter
Utbildningsform
Skrivande/copywriter
Plats
Visa alla filter
Visar 1-25 av 30 träffar
1
2
Annonser

Ämnen inom Skrivande/copywriter

Populära platser

Artiklar inom Skrivande/copywriter

Reportage inom Skrivande/copywriter

Skrivarkurs för dig som yrkesverksam

skribentOavsett vilken bransch du är verksam inom finns det en skrivarkurs för dig! Du kanske bara vill bli bättre på att skriva och behöver lite tips och råd, vilket ofta är en del av innehållet i en grundläggande skrivarkurs. Men det finns även skrivarkurser för dig som jobbar inom media, journalistik, webben eller information och som kanske söker en skrivarkurs på högre nivå med lite mer utmanande uppgifter. 

Skrivarkurs för webbredaktören

Webbredaktörens kompetens spänner över ett brett register och området avgränsas ofta utifrån organisationens storlek och tillgång till ytterligare kompetens. Webbredaktören behöver dels kunna skriva för olika målgrupper, exempelvis för intranätet där målgruppen är medarbetarna, den externa webbplatsen och i e-nyhetsbrev till befintliga kunder. Förutom att anpassa innehållet mot olika målgrupper kan texterna behöva anpassas för kanalen. Texter till externa webbplatsen kan exempelvis behöva sökmotoroptimeras, det vill säga man måste förstå SEO.

Skrivarkurs för journalisten

Journalister samlar in information, gör research, urval och bearbetar och skriver texter eller gör radio- och tv-program med mera. Journalister är verksamma inom tryckt media, etermedia och på internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i dagens samhälle, vilket ofta brukar sammanfattas med att media är den "tredje statsmakten".

Kommunikatören och pressmeddelanden

Arbetar du som kommunikatör på en informationsavdelning kan du ibland behöva skriva pressmeddelanden. Hur ska dessa läggas upp för att snabbt fånga en journalists och tidningsredaktions intressen?

Korrekturläsning

Vid större produktion av texter, som exempelvis vid tidningsproduktion på en kommunikationsbyrå, arbetar ofta en särskild medarbetare med korrekturläsning. När skribenten är klar med sitt jobb tar korrekturläsaren vid och går igenom texten. Det är viktigt att meningar är välformulerade och att det inte finns stavfel eller syftningsfel. Ibland hjälper medarbetarna på en informationsavdelning åt att korrekturläsa åt varandra.