Diplomerad Konceptdesigner Visual Merchandising

Längd
92 timmar
Pris
22 750 SEK Momsfri
Nästa kurstillfälle
24 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
92 timmar
Pris
22 750 SEK Momsfri
Nästa kurstillfälle
24 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Kursbeskrivning

Konceptdesigner Visual Merchandising

Diplomerad Konceptdesigner Visual Merchandising

Denna utbildning ger dig kunskaper om hur du arbetar med hela butiksupplevelsen – från butikens layout och känsla till inredning, färg, form och varuexponering.

Kunder idag har högre förväntningar på sin upplevelse i butik än tidigare. Butiken får karaktären av en varumärkesplats och mötesplats som välkomnar besökarna till sin värld, och är designad för att förstärka varumärket. Allt från inredning och sinnesupplevelser till design och koncept har betydelse för att en varumärkesplats ska ha fortsatt framgång.

Rollen Visual Merchandiser har också utvecklats till att handla om att skapa idéer inte enbart för varuexponering och skyltning, utan ofta även för en butiks hela inredning och design. Kursens fokus är design av hela butiksupplevelser - från ytans planering till inredningens material, färger, belysning och exponeringsstil med mera. Du lär dig också grunderna inom Visual Merchandising.

Butikslandskapet idag innehåller fler säsongsbaserade butiker, pop-up-stores och varumärkesplatser i gallerior än tidigare. Under utbildningen undervisar förutom huvudläraren Sofia Andrén även andra experter från retailbranschen, däribland Peter Scherr, VD för PopUpAgency.

Video

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

24 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Ur innehållet

-Introduktion till modern retail – köpbeteenden, trender, miljöer, behov

-Grunderna i Visual Merchandising: att skapa windowdisplays, varuexponering och säljmiljöer - komposition, färgsättning, dimensioner, ljussättning, säsongstänkande. Teori och övningar.

-Konceptdesign – att arbeta med hela butikens eller butikskedjans upplevelse. Från kundvarv och butikslayout till möblering, inredningens färger och material, varuexponeringsmöjligheter, belysning och sinnesintryck. Teori, övningar och egna case.

- Färglära samt materialkunskap (golv, träslag, metaller som kan användas i butiksinredning och -miljö).

- Belysningslära.

- Studiebesök, bland annat i köpcentrum med verklighetsnära övningscase kring hur man kan utveckla ytorna, tillsammans med huvudlärare Sofia och gästlärare Peter Scherr, VD för PopupAgency.

- Lär dig använda de digitala verktygen Milanote, Floorplanner och Adobe Color för ritningar, planering och presentationer.

- Arbete med praktiska övningar och egna case relaterade till ämnena som gås igenom.

Förkunskaper

För att tillgodogöra dig utbildningen bör du ha god datavana.

Målgrupp

Kursen passar dig har ett starkt intresse för design, butiksmiljö och modern retail. Kanske har du vana från butiksarbete eller har arbetat med design i någon form - men du kan också vara helt ny för ämnena. Du jobbar eller siktar på att jobba på exempelvis en större handelsplats, en butikskedja eller att starta eget inom handel eller visual merchandising.

Folkuniversitetet Stockholm
Kungstensgatan 45
113 59 Stockholm

Folkuniversitetet

Vi har hundratals yrkesrelaterade kurser och utbildningar som gör din tid på jobbet mer givande, förverkligar dina framtidsplaner eller flyttar dig till en ny lönenivå. Helt enkelt höjer ditt attraktionsvärde på arbetsmarknaden. Folkuniversitetet startade redan 1933 då en grupp studenter...

Läs mer om Folkuniversitetet Stockholm och visa alla utbildningar.

Highlights