Digital Copywriting

Längd
8 veckor
Språk
Svenska
Längd
8 veckor
Språk
Svenska
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Beskrivning av: Digital Copywriting

  • Copy i digitala kanaler
  • SEO
  • Webbtext och UX writing

Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.

Om kursen

Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.

Under kursen arbetar du med uppgifter som utvecklar din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och identifiera möjligheter.

Du kommer lära dig att skriva webbtext, nyhetsbrev, blogg/content och texter till sociala medie-inlägg. Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering som får dina texter att ranka högre på Google, och UX writing – småtexterna som guidar användaren rätt. Du får även med dig verktyg för att analysera och mäta digitala beteenden och hur dina texter presterar.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro, till exempel som kommunikatör med ansvar för att skriva webbtext, blogg, nyhetsbrev och text till sociala medie-inlägg. Vi förväntar oss att du är bekant med skrivandet och är nyfiken på den digitala världen och alla dess möjligheter.

Kursansvarig

Catherine Heijl

Frilansar som copywriter och contentkreatör.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Kursdatum

Start online 17/4 kl 13.00-16.00.
Avslut online 12/6 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte onsdagar, varannan vecka 11.00-12.00, varannan 16.00-17.00. Framgår i schema VT24.

Egna studietimmar

10 timmar per vecka

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Skriva copy för digitala kanaler som webb, nyhetsbrev, blogg och sociala medier.
  • Grunder i SEO och UX writing.
  • Kreativa tankesätt och mätverktyg.
  • Praktisk övning med personlig feedback.

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital Copywriting, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Highlights