Visa utbildning.se som: Mobil
  • = Reportage kopplat till arrangören
  • = Film
Visar 1-33 av 33 träffar
 

BAM-utbildning står för Bättre Arbetsmiljö, tanken med utbildningen är att du ska få grundläggande kunskaper om arbetsmiljö. Du lär dig hur ett gott arbetsmiljöarbete ska bedrivas. BAM kan vara bra att känna till för så väl anställda som arbetsgivare. Det är viktiga kunskaper som ramar in hur arbetssituationen på en arbetsplats får se ut. Reglerna finns till för att skydda de anställda från oanständiga förhållanden samt av säkerhetsskäl.

De som speciellt kan gynnas av att gå en kurs i BAM är förutom du som arbetar som skydds- och arbetsmiljöombud, även du som är chef eller arbetsledare samt HR-personal.

Arbetsmiljöpolicy

En BAM-utbildning ger dig även kunskaper om lagar och regler, och ger dig förståelse för hur arbetsgivare, skyddsombud och övriga anställda bör samverka för att arbetsmiljöfrågor ska fungera. Arbetsmiljöverket råder alla skyddsombud att gå en BAM-utbildning för att etablera en arbetsmiljöpolicy som ska minska risken för olyckor och därmed höga böter eller sanktionsavgifter.

Arbetsmiljö hänger ihop med utveckling

Med en BAM-kurs i bagaget kommer du att arbeta mer förebyggande och du kommer kunna se samband mellan en bra arbetsmiljö och er verksamhets utveckling. Det finns många BAM-utbildningar att välja mellan. Majoriteten varar från en till tre dagar, men vissa har andra upplägg.

För att hitta den utbildning som passar dig eller dina anställda bäst så kan du göra en intresseanmälan på de utbildningar och arrangörer som du tycker verkar tilltalande. De kommer vart efter att kontakta er med mer information!

Innehållet i BAM-utbildningar

Innehållet i kurserna varierar lite beroende på anordnare och vad de väljer att centrera kring, men nedan följer några av de matnyttigaste punkterna som förekommer i de flesta utbildningsalternativen.

  • Grundläggande kunskaper om lagar, regelverk, avtal och föreskrifter kring förhållanden som påverkar arbetsmiljön.
  • Sanktionsavgifter, företagsbot och andra kostnader som kan förekomma.
  • Rollen som skyddsombud, vad innebär det för ditt företag?
  • Rehabilitering.
  • Handlingsplan och förebyggande arbetsmiljöarbete.
  • Hur upprätthåller man en ordentlig riskbedömning.