Visa utbildning.se som: Mobil

Grundutbildning i Mindful Self-Compassion (MSC) – Självmedkänsla (2 dagar)

Sverigehälsan
Kort om utbildningen
2 dagar
3 840 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2020-01-29 - Stockholm
Malmö, Stockholm
Svenska
Öppen utbildning
Kommande starter
Stockholm
2020-01-29  
3 840 SEK
Malmö
2020-04-28  
3 840 SEK

Kursbeskrivning

Ny kompetensutveckling för dig som arbetar med människor!
Sverigehälsan presenterar en ny kurs som bygger på ny forskning inom självmedkänsla. Kursen lämpar sig både för professionellt bruk och för personlig utveckling. Kursen utvecklar din självmedkänsla, medkänsla och empati. Kursen omfattar teori och praktisk träning och bedrivs under två dagar.

Kursens syfte

Kursen ger dig kunskap och praktisk träning inom självmedkänsla, MSC. Vi introducerar dig till teori och forskning inom området och går igenom och prövar grundläggande övningar med ett tydligt fokus på övningarnas syfte och intention. Kursens syfte är att ge dig praktisk kunskap inom självmedkänsla som du kan använda varje dag i din yrkesutövning och i ditt övriga liv.

Vad kan kursen bidra med?

Forskning i självmedkänsla har bl.a. skett inom områden som ångest, perfektionism, skam och rädsla för att misslyckas. Forskning visar också hur träning i självmedkänsla ökar livsstillfredställelse, glädje, tacksamhet, nyfikenhet, självförtroende. Träningen bidrar till bättre coping och mental återhämtning, t.ex. vid stress. Träning i självmedkänsla ger den känslomässigt stödjande miljö som behövs för att förändras, växa och se klarare.

Några områden där självmedkänsla kan bidra positivt är:I arbetet med personal och medarbetare på din arbetsplats.

Självmedkänsla påverkar vår motivation och bidrar till ett öppet arbetsklimat, ökad kreativitet och arbetsglädje, någonting som främjar samarbetet vid stress och höga krav. Många av oss betraktar självkritik som ett effektivt sätt att utvecklas men i själva verket bidrar självkritik i högre grad till stress än till utveckling.

I samtal och behandling

Vänlighet och värme i samtalet bygger våra inre resurser och vår tillit. Du fördjupar din förmåga att lyssna med empati, acceptans och förståelse.

För din personliga utveckling

Självmedkänsla bidrar till att minska vår självkritk och ökar vår medkänsla. Detta ger ökad tillit och trygghet och kan bidra till att minska känslor av skam och skuld.

Hur kan kursen användas?

  • För att motivera dig själv med uppmuntran istället för med kritik.
  • För att hantera svåra känslor med större lätthet.
  • För att transformera problematiska relationer, både gamla och nya.

Många inom vårdande yrken drabbas av s.k. empatitrötthet och träningen i självmedkänsla har i forskning visat sig förebygga detta. Forskning har också visat förbättrad återhämtningsförmåga vid misslyckanden, kronisk smärta och trauma., t.ex PTSD.

Självmedkänsla ökar din förmåga att:

  • Möta dig själv med acceptans och uppmuntran istället för självkritik.
  • Hantera svåra känslor, både egna och andras.
  • Möta och hantera svåra och problematiska relationer.

Att vara både medvetet närvarande och självmedkännande leder till ökad balans, tillit, trygghet och välbefinnande i livet.

Vad är Självmedkänsla, Mindful Self Compassion?

Självmedkänsla är ett sätt att möta tex självkritiska tankar, och känslor av otillräcklighet med vänlighet, värme, förståelse så att vi kan lugna och trösta oss själva när vi har ont eller känner oss sårade. Självmedkänsla ger oss den trygghet som behövs för att öppna sig för och acceptera smärtsamma känslor så att de kan läkas. Vi ger oss själva medkänsla inte för att känna oss bättre utan för att vi har det jobbigt.

Hur skiljer sig detta från Mindfulness?

I mindfulness fokuserar vi främst på att vara medvetet närvarande i nuet med tankar, känslor och kroppsförnimmelser och i självmedkänsla fokuserar vi främst på hur vi relaterar till oss själva när vi har det utmanande. Mindfulness gör oss medvetna om vår smärta och stress så att vi har möjlighet att välja att möta oss själva med värme, medkänsla och kärleksfullhet.

Vilken nytta kan man ha av kursen?

Många inom vårdande yrken drabbas av s.k. empatitrötthet och träningen i självmedkänsla har i forskning visat sig förebygga det. Forskningen har också visat förbättrad återhämtningsförmåga vid akademiska misslyckanden, skilsmässa, kronisk smärta och trauma tex. PTSD.

Du ökar din förmåga att:

  • möta dig själv med acceptans och uppmuntran istället för självkritik
  • hantera svåra känslor både egna och andras
  • möta och hantera svåra och problematiska relationer

Att vara både medvetet närvarande och självmedkännande leder till ökad balans, tillit, trygghet och välbefinnande i livet.

Hur går det till på kursen?

Kursen är upplevelsebaserad introduktion där praktik varvas med teori och reflektion.

Målgrupp

Kursen kan bidra positivt i alla yrkesroller där vi använder oss själva som instrument för att utveckla, stödja, behandla eller motivera andra. Kursen är användbar för alla som arbetar med människors utveckling och hälsa, inom t ex vård och omsorg, socialt behandlingsarbete, individualterapi, HR och ledarskap eller inom pedagogiskt inriktat arbete.

Upplägg

Två dagar.

Investering

4 800 kr inkl. moms varav anmälningsavgift 480 kr.

Kursledare

I Malmö leds utbildningen av Katarina Lundblad certifierad lärare i mindfulnessbaserad stressreduktion, MBSR vid Center for Mindfulness, medicinska kliniken i Massachusetts, USA. Katarina är socionom, meditationslärare, Steg 1- utbildad i kognitiv psykoterapi och är lärare i Mindful Self Compassion, MSC, Självmedkänsla. Katarina är även utbildad i MBKT (mindfulnessbaserad kognitiv terapi), Mindful Interpersonal Program och har flera års erfarenhet av att leda kurser och retreater i meditation och mindfulness. Katarina har tillsammans med Dr Åsa Palmkron Ragnar skrivit boken Fri från stress med mindfulness, Mindful Eating, Ät bra, må bra med mindfulness, Compassion, KBT och 99 Berättelser.

I Stockholm leds utbildningen av Camilla Sköld, leg Sjukgymnast och med. dr i neurovetenskap. Camilla är grundare av Center for Mindfulness Sweden, CfMS, och lärare i MBSR via Center for Mindfulness i USA. Hon undervisar både på Center for Mindfulness i Sverige och i USA och är också kursansvarig för Mindulnessbaserad Stresshantering på Karolinska Institutet.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Grundutbildning i Mindful Self-Compassion (MSC) – Självmedkänsla (2 dagar), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Sverigehälsan

Sverigehälsan

Sverigehälsan – landets ledande utbildningar inom hälsa och personlig utveckling

Sverigehälsan erbjuder kortare kurser och längre utbildningsprogram inom områden som friskvård och hälsa, stress och psykosocial arbetsmiljö samt psykologisk behandling och socialt behandlingsarbete. I samtliga uppdrag i siktar vi på att förmedla tillämpningsbara kunskaper och ett tydligt och mätbart resultat....


Läs mer om Sverigehälsan och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Sverigehälsan

Nils Forsbergs plats 3
217 54 Malmö

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Grundutbildning i Mindful Self-Compassion (MSC) – Självmedkänsla (2 dagar)!

Arrangörsrecensioner
(4,6)
Baseras på 18 recensioner.
Alla recensioner för arrangören