Visa utbildning.se som: Mobil
  • = Reportage kopplat till arrangören
  • = Film
Visar 1-17 av 17 träffar
 

Mer om Receptionistutbildning

För att kunna anta rollen som receptionist behöver du var engagerad i människor. En bra receptionist har öga för detaljer och är duktigt på att läsa individer. Alla är olika och vissa vill prata, medan andra är mer återhållsamma. En del av ditt jobb är att snabbt identifiera hur du ska bemöta alla dessa olika typer av människor.

Eftersom rollen som receptionist kan variera väldigt mycket behöver du vara duktig på att ta dig an nya arbetsuppgifter. En receptionist på ett stort kontor har en helt annan arbetsbeskrivning än en receptionist på ett litet kontor. Vad de båda har gemensamt är att arbetsuppgifterna ofta är små, men många.

Vanligtvis har receptionister också mycket administrativa arbetsuppgifter i dagens organisationer, vilket kräver vissa tekniska kunskaper.

Den bästa receptionisten är och har:

  • Stresstålig
  • Öga för detaljer
  • Socialt kompetent
  • Duktig på att läsa människor
  • Organisad
  • Serviceinriktad
  • Tålamod

Om utbildning för receptionister

Receptionistutbildningar fokuserar på olika saker baserat på sin inriktning. Du kan välja att gå en som förbereder dig mer för telefoni och att hantera kunder digitalt. Det är vanligt att många företag har större delen av sin kundkontakt via mejl och telefon. En receptionist kan därför ha telefonistrollen inbakad i sin arbetsbeskrivning.

Administration är också en stor del av den moderna receptionistens arbetssysslor. Många utbildningar fokuserar därför på att ge dig grunderna i hur arbetssysslorna på ett kontor kan se ut i den administrativa aspekten. Det kan handla om att lära dig Office-paketet, till att förbättra ditt sätta att skriva och kommunicera.

En annan vanlig aspekt är service, där utbildningen lägger mest vikt på de sociala aspekterna av rollen. Det handlar om att förstå vad som är bra service och ett genuint trevligt bemötande. Hur du som receptionist bäst bemöter besvärliga kunder, eller lyckas ge den där typen av service som ofta kallas ”det lilla extra”.

Här är några av de vanligaste punkterna i receptionistutbildningar:

  • Vad som är bra service.
  • Att styra kundsamtal.
  • Att kunna se från kundens perspektiv.
  • Hur man hanterar klagomål och kritik.
  • Ditt kroppsspråk.
  • Att vända missnöjda kunder.
  • Hur du vänder negativ stress till positiv utveckling.

Förbättra dina egenskaper med en kortare kurs eller ta första steget mot en interaktiv roll som receptionist.