Utbildning inom omvärldsbevakning

Låt inget undgå ditt vakande öga

Att ständigt hålla koll på omvärlden är idag nödvändigt för att positionera företag och produkter på marknaden. Efter en utbildning i omvärldsbevakning har du verktyg för att hålla utkik efter trender och vad som skrivs om företaget på webbsidor och bloggar.
Visar 1-13 av 13 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar utbildningar i sökresultatet.
Visar 1-13 av 13 träffar

Vem har nytta av förbättrad kommunikation och en omvärldsanalytiker-utbildning?

Är du strateg, organisations- och verksamhetsutvecklare, kommunikatör eller marknadsförare så har du en enorm hjälp av en ökad förståelse för kommunikation genom en omvärldsanalytiker-utbildning. På en grundläggande nivå handlar det om att förstå de verktyg som gör att du kan fatta bättre och mer informerade beslut kring kommunikation. På en avancerad nivå är en utbildning ett tillfälle att få en djupare förståelse för nya medier, ett mer effektivt ledarskap men också hur man hanterar medier. En ökad förståelse för kommunikation kommer i båda fallen att ge företaget en säkrare position på marknaden och ett mer framgångsrikt kommunikationsarbete i allmänhet.

Hur blir man en bra omvärldsanalytiker?

Hur utvecklar man den bästa argumentationstekniken? Hur blir man mer effektiv med kommunikation? Vilka metoder och tekniker leder till skapandet av det mest framgångsrika budskapet? När du går en kurs i kommunikation eller en omvärldsanalytiker-utbildning utvecklas du inom samtliga frågor och får en ökad förståelse för hur ditt arbete kan utvecklas på ett framgångsrikt sätt. De vanligaste fokusområden som behandlas är:

• Ledarskap – hur ledarskap, medarbetarsamtal och intern kommunikation sköts på det bästa sättet, men också chefens roll som representant för företaget och hur man hanterar extern kommunikation.

• Omvärldsanalys – hur man får ett bra reslutat av sin kommunikation genom att läsa av de förhållanden och omständigheter som kommer att spela in.

• Nya medier– handlar om att känna till hur man kan använda sig av nya medier såsom facebook och twitter. Sociala medier blir ett tillfälle att ha en aktiv kommunikation med målgruppen om du förstår det bästa sättet att föra samtalet.

•Medieträning– hur företaget kan arbeta för att ha ett bra förhållande till medier där rätt buskap når ut och på ett effektivt sätt.

• Vårda företagets varumärke– fokuserar på hur man kan arbeta praktiskt olika slags tekniker för att skapa ett starkt och hållbart varumärke.

• Retorik– blir ett tillfälle att förstå de olika sätt som ger en övertygande retorik för företagets budskap.

Varför gå en omvärldsanalytiker-utbildning?

Efter en utbildning så kommer du att ha en ökad kompetens och en större förståelse för hur en framgångsrik kommunikation ser ut men också hur en omvärldsanalys skapar en tydligare bild och en ökad insikt i hur företagets framtida kommunikation kommer att se ut mer specifikt. Du kommer känna att du kan:

• Hantera sociala medier och kommunicera med kunder på ett bra sätt

• Förstå för hur tekniker för omvärldsanalys kan hjälpa dig i ditt arbete

• Skapa en tydlig och framgångsrik strategi för framtida kommunikation

• Förstå aktuella trender och ämnen som man kan dra nytta av vid kommunikation

• Hantera intern kommunikation och skapa en effektiv och välmående arbetsplats

Så här går du vidare

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Jämför utbildningar
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨
Reportage
Bra framtidsutsikter för utbilda...

Jenny Gentele, kursledare i utbildningen Diplomerad redovisningsekonom, om goda framtidsutsikter för utbildade redovisningsekonomer och sitt intresse för årsredovisningar.

Läs mer
"En utbildning helt rätt i tiden"

Kurssamordnare Lars Zetterström om varför du ska gå en diplomutbildning i krisledning på Företagsuniversitetet.

Läs mer
PRINCE2 – Kungen av projektledni...
Adding Value Consulting AB

– Att vi nu har en mall att utgå ifrån vid allt projektarbete har gjort organisationen mycket mer effektiv och dessutom talar vi alla samma språk. Våra kunder ser att vi arbetar efter en internationell erkänd standard och de vet då att vi är effektiva och har kontroll på risker, kvalitet och levererar det vi har lovat och oftast lite extra därutöver!

Göran Enström, Commercial Manager, Envirotainer

Läs mer
Kör bara kör - det finns så myck...

Anna Lundberg, HR-specialist och kursledare på kursen ”Agila metoder för HR”, berättar om vilka fördelar ett agilt arbetssätt kan föra med sig till området HR, men även om vilka eventuella utmaningar som kan uppstå. 

Läs mer