Webbredaktör – content manager, grundkurs

Längd
104 timmar
Pris
37 000 SEK Momsfri
Nästa kurstillfälle
18 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
104 timmar
Pris
37 000 SEK Momsfri
Nästa kurstillfälle
18 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Kursbeskrivning

webbredaktör

Webbredaktör – content manager, grundkurs

På Webbredaktör – content manager, grundkurs lär du dig skriva för webben, publicera i cms-system, driva trafik, jobba i sociala medier, filma och klippa video med mera. Du introduceras till Google Analytics, content marketing, sökordsoptimering, omvärldsbevakning och kriskommunikation.

På kursen får du de viktigaste grundläggande verktygen för att kunna arbeta som webbredaktör eller content manager på ett företag, myndighet eller i en organisation. Kursen passar även dig som är journalist eller kommunikatör som vill utveckla din digitala kompetens.

En webbredaktör/content manager står i centrum av den digitala utvecklingen och ska behärska en stor och variationsrik mängd arbetsuppgifter. Här får du lära dig att skriva och ta bilder för webben, förbereda och publicera material på en WordPress-sajt. Du lär dig även att driva trafik till en sajt och att jobba med sociala medier. Vi återkommer regelbundet under terminen till webbredaktörens grundläggande redskap, vi går även igenom innehållsplanering, kanalanpassning och juridik på nätet.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

18 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Förkunskaper

Datorvana, en bärbar dator och en smartphone att fotografera och filma med. Erfarenhet och kunskap av att skriva välkomnas, men är inget krav.

Undervisningsform

Webbredaktörkursen är en terminslång deltidskurs. Du går en dag i veckan under sammanlagt 13 veckor, totalt cirka 6 timmar i veckan. Du får återkoppling på ditt arbete från kursledare med gedigen erfarenhet av innehållsproduktion för sociala medier. Räkna med att lägga ned motsvarande antal timmar på hemarbete mellan kurstillfällena på skriv- och arbetsövningar.

I undantagsfall kan gästföreläsningar och studiebesök komma att hållas på andra tider än de ordinarie lektionsdagarna; du får ett detaljerat schema i början av kursen. Observera att det är obligatorisk närvaro på lektioner och föreläsningar.

Målgrupp

Du som jobbar som kommunikatör, marknadsförare, journalist, skribent eller liknande  – och till dig som vill ha en grundutbildning som webbredaktör.

Kursinnehåll

  • Anpassa material för olika målgrupper och digitala kanaler. Sätta rubriker och skriva ingresser som fångar användarens uppmärksamhet.
  • Driva trafik. Hur du får besökarna att hitta till en sajt. Hur du hittar och skapar material som gillas och delas.
  • Hur du mäter trafik och utvärderar digitala satsningar.
  • Sociala medier. Hur du kan få draghjälp av sociala medier för att sprida innehåll och varumärke.
  • Berätta med bilder samt använda dem för att förstärka textens budskap. Hur du arbetar du med visuellt material i sociala medier.
  • Webb-tv, videoproduktion och rörligt material. Filma med mobilen och lär dig klippteknik.
  • Sökmotoroptimering (SEO). Hur du som redaktör får en sajt att rankas högre hos sökmotorerna.

Huvudlärare på kursen är Linda Karlsson och Felicia Welander. Vissa moment leds av andra lärare, specialiserade på ämnet. Flera gästföreläsare bidrar med fackkunskap, erfarenheter och tips. Löpande under kursens gång publicerar du dina texter på Slussenstidning.se.

Video

Kursledare

Linda Karlsson är en rutinerad redaktör och redaktionsledare med inriktning på digitala medier. Hon har lång erfarenhet av att jobba med innehållsproduktion både operativt och strategiskt, och stor vana vid att arbetsleda och av att utföra alla delar av webbprojekt – från strategiska överväganden, design och användbarhet, till sökmotoroptimering och text-, bild- och videohantering.

Felicia Welander är en uppskattad föreläsare med över femton års erfarenhet av kreativa processer, med inriktning på digitala medier. Med en filosofie magister i lingvistik och en bakgrund som skribent och copywriter har hon skapat innehåll och kampanjer för bland annat Granngården, Barncancerfonden, Telenor och Opel. Hon skriver även på sin femte roman och är ständigt aktuell med nya följetonger för ljud för Storytel Original.

Examen, diplom m.m.

Alla godkända kursdeltagare får ett intyg efter genomgången kurs. För att bli godkänd behöver du närvara på kursen och lämna in alla uppgifter och övningsartiklar på utsatt tid. Du får inte vara frånvarande från undervisningen mer än två kurstillfällen (16 studietimmar). Observera att det är obligatorisk närvaro på lektioner och föreläsningar. Förlorade lektioner kan inte inhämtas vid senare tillfälle.

Folkuniversitetet Stockholm
Kungstensgatan 45
113 59 Stockholm

Folkuniversitetet

Vi har hundratals yrkesrelaterade kurser och utbildningar som gör din tid på jobbet mer givande, förverkligar dina framtidsplaner eller flyttar dig till en ny lönenivå. Helt enkelt höjer ditt attraktionsvärde på arbetsmarknaden. Folkuniversitetet startade redan 1933 då en grupp studenter...

Läs mer om Folkuniversitetet Stockholm och visa alla utbildningar.

Highlights