Mer om Kurser inom fastighetsförvaltning
Att arbeta som fastighetsförvaltare är ett varierande och ansvarsfullt arbete. Arbetet innebär att man sköter om förvaltning av byggnader samt tillhörande markområden. Arbetsuppgifterna består bland annat i att planera underhåll av fastighet i form av reparationer, men man kan även vara ansvarig för fastighetens ekonomi. En annan del av arbetet är att ha kontakt med driftpersonal, hyresgäster och även entreprenörer.
Fastighetsförvaltning
Fastighetsförvaltning är ett brett begrepp som innefattar alla de tekniska, ekonomiska och juridiska åtgärder som utförs i en fastighet/byggnad. Fastighetsförvaltning kan delas upp i två olika huvudgrupper: ekonomisk förvaltning och teknisk förvaltning. Titeln på den som arbetar med förvaltning av en fastighet kan benämnas olika, beroende av arbetsuppgifter. Man kan t.ex. använda; förvaltningsekonom, förvaltningschef, områdeschef eller distriktschef.
Teknisk förvaltning
Om man ansvarar för den tekniska förvaltningen av en fastighet planerar och har ansvarar man för reparationer och underhåll, tillsyn av anläggningar, entreprenadupphandling samt ser till att städning och trädgårdsarbete sköts. Man kan i denna roll även vara fastighetsskötare som utför alla de praktiska sysslorna eller vara arbetsledare för driftpersonal.
Ekonomisk förvaltning
Inom ekonomisk förvaltning, ansvarar man för budget och budgetuppföljning. Man skriver hyreskontrakt med de inneboende hyresgästerna och förhandlar även om lokalhyrorna. Arbetet kan även innebära ett ansvar för skattefrågor och bokföring mm.
Fastighetsförvaltarens arbetsuppgifter
Oberoende av område så innefattar fastighetsförvaltarens arbetsuppgifter en mängd kontakter med myndigheter, entreprenörer och inte minst med hyresgäster. Arbetsområdet breddas hela tiden och kraven på en hög kompetens ökar. Hur man hanterar en kundkontakt och agerar under en förhandling är väldigt viktiga kunskaper när det gäller fastighetsförvaltning. Personliga egenskaper som ett bra affärssinne är en klar fördel att ha.
I yrket som fastighetsförvaltare bör man även ha ett intresse för teknik, arbetsledning samt ekonomi. Det är aldrig fel att i bagaget även ha med sig god datorvana, en pedagogisk utbildning eller erfarenhet ifrån tjänstesektorn. Beroende på vilket ansvar man har och på vilken nivå man arbeta på, är kompetenskraven varierande. Med tanke på att fastighetsförvaltarens arbetsuppgifter generellt breddas, kan det vara bra med en kombinerad utbildning inom ekonomi och teknik. Man kan t.ex. även gå en kurs i Excel, som är ett alldeles ypperligt verktyg att använda för den som arbetar med ekonomi och ansvarar för en fastighets budget.
Man kan konstatera att kraven på en förvaltare blir allt större, givetvis beroende av storleken på företaget. I en liten förvaltningsorganisation måste personen i fråga vara en allt i allo person medan man på större företag efterfrågar specialister inom olika områden.
Arbetsuppgifterna kan variera, men huvudsakliga arbetsområden inom fastighetsförvaltning är ofta:
- Planerat mark- och byggnadsunderhåll
- Marknadsföring och uthyrning
- Löpande underhåll av byggnad och mark
- Underhåll och drift av tekniksystem
- Tillsyn och skötsel av byggnad och mark
- Städning
- Mediaförsörjning
Fastighetsföretagande
Ett fastighetsföretag är ett företag som tillhandahåller utrymme och service, internt eller externt. Under fastighetsföretagande inräknar man alla typer av aktiviteter som sker under en fastighets livslängd; markanskaffning, byggande, projektering, fastighetsbildning, förvaltning, ombyggnad och rivning. Man ser här även till det ekonomiska; inskaffa kapital och anpassa kapitalstrukturen med hänsyn till förräntning och risk. Ett av de grundläggande kraven på fastighetsföretagen är att de har ett effektivt resursutnyttjande.
Sök och hitta en utbildning du är intresserad av
Beställ information eller boka direkt
Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Kurssamordnare Lars Zetterström om varför du ska gå en diplomutbildning i krisledning på Företagsuniversitetet.
Läs mer
Åsa Liedgren, Executive Assistant på Sustainable Banking på SEB, berättar om sina erfarenheter av utbildningen ”Executive Assistant 2025” under hösten 2020.
Läs mer
Jenny Gentele, kursledare i utbildningen Diplomerad redovisningsekonom, om goda framtidsutsikter för utbildade redovisningsekonomer och sitt intresse för årsredovisningar.
Läs mer
Anna Lundberg, HR-specialist och kursledare på kursen ”Agila metoder för HR”, berättar om vilka fördelar ett agilt arbetssätt kan föra med sig till området HR, men även om vilka eventuella utmaningar som kan uppstå.
Läs mer