Visa utbildning.se som: Mobil

Insiktsdriven strategi

Berghs School of Communication
Kort om utbildningen
42 timmar
42 000 SEK exkl. moms
Öppen utbildning
   
Stockholm

Beskrivning av: Insiktsdriven strategi

Insiktsdriven strategi

Det strategiska arbetet i varje kommunikationsprojekt syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.

Om kursen

Det blir allt svårare att engagera människor med kommunikation. Därför blir insiktsarbete, strategi och planning en allt mer central funktion både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.

Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet med planning- och strategiarbetet är att skapa större säkerhet i alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsprojekt, så att idéer och aktiviteter blir mer effektiva.

I arbetet ingår att via data, fakta och information bygga kunskap, att omvandla kunskapen till en djupare förståelse och att därifrån utveckla användbara insikter. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikterna vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

Kursen gör att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. Dvs att du, med en djupare förståelse för drivkrafterna som ligger bakom människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation och bidra till företagets affär.

Målgrupp

Det här är en kurs för kommunikatörer och marknadsförare som vill finslipa sin förmåga att skapa träffsäkra kommunikationslösningar. Kursen passar oavsett om du jobbar på en byrå eller på en marknadsavdelning. Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikations­strategi.

Förkunskaper

Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.

Kursinnehåll

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering via data, fakta och annan information
  • Modeller och verktyg för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
  • Vägledning till insikter och insiktsgenerering
  • Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategiutveckling
  • Kunskap om kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
  • Metoder för uppföljning, utvärdering och optimering

Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.

Kursledare

Annika Rehn Frobell, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.

Examen, diplom m.m.

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Insiktsdriven strategi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.  Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Sveavägen 34, Box 1380
111 93 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Insiktsdriven strategi!

Arrangörsrecensioner
(3,6)
Baseras på 143 recensioner.
Alla recensioner för arrangören