Beskrivning av: Insiktsdriven strategi

Insiktsdriven strategi
Det strategiska arbetet i varje kommunikationsprojekt syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.
Om kursen
Det blir allt svårare att engagera människor med kommunikation. Därför blir insiktsarbete, strategi och planning en allt mer central funktion både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.
Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet med planning- och strategiarbetet är att skapa större säkerhet i alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsprojekt, så att idéer och aktiviteter blir mer effektiva.
I arbetet ingår att via data, fakta och information bygga kunskap, att omvandla kunskapen till en djupare förståelse och att därifrån utveckla användbara insikter. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikterna vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.
Kursen gör att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. Dvs att du, med en djupare förståelse för drivkrafterna som ligger bakom människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation och bidra till företagets affär.
Målgrupp
Det här är en kurs för kommunikatörer och marknadsförare som vill finslipa sin förmåga att skapa träffsäkra kommunikationslösningar. Kursen passar oavsett om du jobbar på en byrå eller på en marknadsavdelning. Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.
Förkunskaper
Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.
Kursinnehåll
- Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering via data, fakta och annan information
- Modeller och verktyg för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
- Vägledning till insikter och insiktsgenerering
- Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategiutveckling
- Kunskap om kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
- Metoder för uppföljning, utvärdering och optimering
Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.
Kursledare
Annika Rehn Frobell, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.
Examen, diplom m.m.
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,7
4/5
4/5

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.
4/5