Beskrivning av: Digital innehållsstrategi
![](http://img.emg-services.net/institutes/institute2836/berghs.jpg)
- Scope, mätpunkter och mål
- Modeller, arbetssätt och generativ AI
- Målgrupper och användarbeteenden
Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.
Kursens innehåll
En digital innehållsstrategi görs ofta i samband med någon typ av förändring men kan också vara ett bra verktyg för att skapa samsyn kring sådant som redan är på plats.
Strategins framgång är helt beroende av hur den tas emot av ditt team men också av chefer och ledningsgrupper. Under kursen kommer du att lära dig hur du kan möta användarnas behov samtidigt som du arbetar mot organisationens mål.
Du får möjlighet att arbeta med ett eget case eller utforma en innehållsstrategi baserat på din verksamhets specifika behov. Vi kommer att lägga stor vikt vid att identifiera framgångsfaktorer samt träna på att presentera och förankra strategin i organisationen.
Det här får du
- Sätta scope och välja mätpunkter.
- Ta del av modeller och arbetssätt.
- Använda generativ AI som bollplank och verktyg.
- Framgångsfaktorer för en lyckad strategi. Intern förankring och presentationsteknik.
- Användarcentrerat arbetssätt (UX och användningstester).
- Uppföljning och rapportering.
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartFredag 26 juliSlutFredag 26 juliVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Lisa Bydler
Konsult på Curious Mind
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Kursdatum
Onsdagarna 16/10, 23/10, 6/11, 13/11 och 20/11 kl 13.00-17.00
Egna studietimmar
ca 5 timmar per veckaKommande kursstarter
Intresseanmälan
![Berghs School of Communication](http://img.emg-services.net/institutes/institute2836/logos/logo.png)
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.