Digital innehållsstrategi

Längd
20 timmar
Pris
28 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
16 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Språk
Svenska
Längd
20 timmar
Pris
28 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
16 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Språk
Svenska
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Beskrivning av: Digital innehållsstrategi

  • Mål och mätpunkter
  • Innehållsstrategi
  • Beteenden på webben

Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.

Om kursen

Internet svämmar över av webbplatser med innehåll som ingen läser. Bakom kulisserna kämpar webbredaktörer och innehållsarbetare med att försöka göra något bra av sin webb trots knappa resurser, otydliga krav och en känsla av att inte bli tagen på allvar inom organisationen. Innehållsstrategi eller Content Strategy som det ofta benämns, är kittet mellan verksamhetens mål för webben, besökarens behov och innehållsarbetarnas förmåga att arbeta effektivt med rätt saker.

En genomtänkt innehållsstrategi utgör grunden till en framgångsrik webbnärvaro över tid. Som innehållsstrateg ansvarar du för att webben har det innehåll som ger bäst effekt för er verksamhet. För att lyckas med det behöver du ha insikt i hur besökare beter sig på webben i allmänhet och hur de reagerar på ditt innehåll i synnerhet. På kursen kommer du att utgå från innehåll du känner till idag och lära dig hur du kan utforma en innehållsstrategi baserat på de förutsättningar och behov som gäller inom din verksamhet. Unikt för denna innehållskurs är att vi tar stor hänsyn till användarnas upplevelser (UX) av ditt innehåll.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Kursdatum

Onsdagarna 16/10, 23/10, 6/11, 13/11 och 20/11 kl 13.00-17.00

Egna studietimmar

ca 5 timmar per vecka

Det här får du

Hitta dina innehållsdiamanter
• Det digitala jaget
• Mål och mätpunkter för innehåll som ger effekt

Lär känna din besökare
• Beteenden på webben, användningstester, analys av webbstatistik och nudging

Verktyg för styrning och effektivare arbetsprocess
• Nuläge och vanliga problem
• Verktyg och metoder för att arbeta effektivare.

Utformning av webbinnehåll och innehållsstrategi
• Vilket innehåll fungerar på webben?
• Hur når du dina besökare? Digitala kanaler och SEO

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

16 oktober, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm
  • Svenska

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital innehållsstrategi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Highlights