Kort om utbildningen
30 timmar
28 000 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2023-03-07 - Stockholm
Öppen utbildning
Stockholm
Svenska

Beskrivning av: Grafisk design

  • Visuell identitet och typografi
  • Idéutveckling och kommunikation
  • Presentationsteknik

Du som är vass på grafisk design och vill ta dina kunskaper vidare för att kunna börja skapa visuell kommunikation får med dig många konkreta verktyg härifrån. Här lär du dig hur du använder dina grafiska uttryck för att bäst kommunicera budskapet till rätt målgrupp.

Om kursen

Visuell kommunikation genomgår en stor förändring. Nya kommunikationsflöden uppstår dagligen och med dessa vårt sätt att kommunicera. Det påverkar hur vi gör vår röst hörd, samtidigt som nya tekniska möjligheter öppnar upp diskussionen om vad det innebär att vara en visuell kommunikatör idag.

I kursen Grafisk design läggs stor vikt vid att resonera kring och att hitta en balans mellan det kritiska tänkandet och hantverket. En kombination av idéarbete och utförande. Med andra ord: det kreativa tänkandet är avgörande, men utan en praktisk bas för att sätta ihop fungerande visuell kommunikation och grafisk design riskerar de bästa idéerna att fastna i din dator eller på ditt skrivbord.

Vi övar praktiskt på allt ifrån att formge layouten på en broschyr, att typografera en läsbar text, att skapa en grafisk profil eller en förpackning. Du lär dig bildkomposition, idéutveckling, designmetodik samtidigt som du får en branschorientering. Du deltar i seminarier och lyssnar på föreläsningar av yrkesverksamma inom visuell kommunikation, till exempel fotografi, typografi, content design, reklamkommunikation, designteori, digital media och mycket annat.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som har grundläggande baskunskaper och färdigheter inom området grafisk design. Du arbetar kanske på en intern kommunikationsavdelning eller som AD-assistent, webbdesigner eller journalist med ett intresse för visuell kommunikation.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen vänder sig till dig som har grundläggande baskunskaper och färdigheter inom området grafisk design. Du arbetar kanske på en intern kommunikationsavdelning eller som AD-assistent, webbdesigner eller journalist med ett intresse för visuell kommunikation. För att klara av kursen måste du veta hur man använder program som InDesign, Photoshop och Illustrator. Kursen ges på svenska.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) och det som kan vara relevant för oss att veta. Motivera också varför just du behöver och vill gå den här kursen. Du ska också bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Kursdatum

Tisdagarna 7/3, 14/3, 21/3, 28/3, 11/4, 18/4, 25/4, 2/5, 9/5, 16/5, kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handlednings­tillfällen på kvällstid.

Egna studietimmar

2,5-5 timmar per vecka

Kursansvarig

Anna-Karin Sundin, Grafisk designer och Art Director. Anna-Karin har en examen i kommunikation och design vid École de Communication Visuelle (Paris) och en magister med inriktning inom Grafisk design och Art Direction vid The Royal College of Art (London). Under flera år arbetade hon som grafisk designer för Peter Gabriel och Real World i England. Numera arbetar hon som frilans med en bas i Stockholm. Uppdragen varierar från böcker och tidningar till visuella identiteter.

Det här får du

  • Typografi – lär dig att utforma läsbara texter, främst i tryck.
  • Bildkomposition – att avläsa en bild och hur olika komponenter i bilden samverkar och bildar en helhet.
  • Layout – text och bild i samverkan.
  • Teori – färg och form, visuell kommunikation och dess påverkan.
  • Visuell identitet och reklamkommunikation: Vad är en varumärkesplattform, strategier och hur skapar man en grafisk profil?
  • Digital media och hur den fungerar i teorin.
  • Idéutveckling – research och kreativa metoder för att komma igång.
  • Presentationsteknik – presentera inför grupp, lyssna och ge kritik.

Utöver schemalagd studietid ges två handlednings­tillfällen.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Grafisk design, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Tel: 08-587 550 00
Fax 08-587 550 10
www.berghs.se

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Grafisk design!

Arrangörsrecensioner
(4,3)
Baseras på 1507 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Grafisk design från Berghs School of Communication, fyll i dina uppgifter: