Beskrivning av: Business Design

- En ny innovationsdisciplin
- Designmetodik för hållbar tillväxt
- Innovationsmetodik kopplat till affärsmodeller
Lär dig att kombinera analytiskt tänkande med designmetodik för att skapa nya affärsmöjligheter. I den här kursen knyter vi ihop dessa två perspektiv och ger dig som har en grund i upplevelser eller kreativitet ett tydligare affärsperspektiv och dig med affärsförståelse en utökad verktygslåda med nya perspektiv på innovation.
Om kursen
Business Design = Scientific Thinking + Design Doing + Business Strategy
Området Business Design har vuxit fram efter att Roger Martin, professor på Rotman School of Management, kopplat ihop ett analytiskt tänkande med ett designfokuserat ramverk för affärsstrategi. Detta sätt att tänka finns också inbäddat i kursupplägget.
Affärsempati: djup analytisk förmåga kopplat till förändrade beteenden, disruptiva marknadstrender, produkter och tjänster.
Syntes: översättning av behov och drivkrafter till värdeerbjudanden och mätbara resultat.
Affärsstruktur: möjligheten att designa och testa nya affärsmodeller och intäktsgenereringstrategier.
Experiment: testning av finansiella prognoser (nummerprotoyper), val och implementation av KPI:er.
Analys: förståelse för vad som skapar långsiktigt värde för målgruppen, samtidigt som det bygger en hållbar affär.
Efter att ha gått kursen Business Design kommer du att ha enklare att argumentera olika lösningars värde för en ledningsgrupp, eller andra beslutande organ i er verksamhet.
Utbildningen är utformad så att du får en grundläggande förståelse för:
- Hur en process för Business Design ser ut och används i praktiken
- Hur du identifierar nya möjligheter och designar nya affärsmodeller
- Hur du experimenterar med nummer för att skapa hållbar utveckling
Den här kursen har inte ett fokus på specifika produkter eller tjänster utan ser på en produkt och en tjänst som en del av en affärsmodell. Vi går inte igenom hur du gör exempelvis användartester utan lär dig i stället hur du ska tänka för att förstå och räkna på exempelvis marknadsstorlek. Slutligen är målet med kursen inte att du ska bli bättre på att skapa engagemang utan hur du bäst skapar en hållbar affär.
Vem är kursen för?
Detta är en distanskurs för dig som är yrkesverksam och i behov av att hitta innovativa lösningar och en affärsstrategisk förståelse med hjälp av modern affärsstrategi, analytiskt tänkande och designmetodik – eller för dig som vill förstå kopplingen mellan dessa tre.
Vi tror att du idag arbetar med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du har flera års yrkeserfarenhet och vi tror att du idag arbetar med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
36 875 kronor
Studieavgift exkl. moms
29 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 17 okt 13:00–16:00.
Avslut online 12 dec 13:00–16:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda Zoommöten tisdagar 16.00-16.30.
Egna studietimmar
ca 10 timmar/veckaKursansvariga
Jimmy Larsson, Partner och Business Design Director på Gullers Grupp. Jimmy har en master från Teeside University med fokus på Business Innovation samt blivit utsedd av The Holmes Report och Shortcut till en av Europas (EMEA) och Sveriges mest lovande innovatörer. Han har 12 års erfarenhet av att leda transformationsprojekt både inom partipolitiken och som konsult hos flertalet globala Fortune 500-företag.
Karin Lycke, Director of Service Design på Gullers grupp. Karin har en master i Business Design från Göteborgs Universitet och har som konsult hjälpt flertalet organisationer, bl a IKEA, ICA och Swedavia, att designa nya affärer.
Det här får du
- En process för Business Design
- En koppling mellan designtänkande och affärsstrategi
- Blue Ocean Strategy
- Innovationsmetodik kopplat till affärsmodeller
- Ramverk för hypotesdriven design
- Praktisk tillämpning och personlig feedback
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Kommande kursstarter
Intresseanmälan

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.