Visa utbildning.se som: Mobil
Kort om utbildningen
168 timmar
70 000 SEK exkl. moms
   
Stockholm

Beskrivning av: Digital Design

Berghs Upgrade - Digital Design

Bli en Digital Designer på 12 veckor! Med användaren i fokus gör du en djupdykning i den digitala världen. Lär dig gränssnittsdesign för både webb och smarta telefoner.

Om utbildningen

Att vara grafisk designer i vårt digitala samhälle handlar ofta om så mycket mer än ren formgivning. Hur ett gränssnitt upplevs att använda är lika viktigt som hur det ser ut, såväl som att användaren förstår det, så att syftet med sajten eller appen uppfylls. Denna utbildning handlar om allt från att analysera slutanvändare, planering och test av användarflöden till interaktionsdesign och färdig, pixelperfekt produkt.

Under kursens kommer du att lära dig teori och metoder som gör att du kan genomföra olika typer av digitala projekt. Du kommer att djupdyka i både de strategiska, tekniska och de konstnärliga sidorna av att arbeta med digital design och user experience.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV.

Målgrupp

Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som grafisk designer, formgivare eller Art Director och vill utveckla dina kunskaper inom digital design och användarbeteenden. Du förväntas ha kunskaper i Adobe Creative Cloud. Efter utbildningens slut kommer du att kunna söka jobb som digital designer och du kommer också få kontakter i branschen under utbildningens gång.

Förkunskaper

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande, goda kunskaper i InDesign, Photoshop och Illustrator. Du ska också ha arbetserfarenhet som grafisk formgivare/designer eller Art director och även ha viss erfarenhet av digital produktion.

Kursinnehåll

  • Kunskap inom UX
  • Kunskap om Design Thinking-metoder och hur dessa appliceras i digitala utvecklingsprojekt.
  • Hur man skapar intuitiva gränssnitt
  • Hur man effektivt kommunicerar med hjälp av ikoner
  • Design anpassad efter användarens beteende och olika förutsättningar
  • Att arbeta med prototyper och wireframes för snabba iterationer
  • Mobilen först och skalbar design
  • Hur man drar nytta av etablerade designmönster
  • Kunskap inom motion graphics i gränssnitt
  • Praktisk och teoretisk kunskap inom digital typografi
  • Arbeta med skarpt case mot kund

Upplägg

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande och nästan varje vecka är baserad på ett uppdrag/case. Mot slutet av veckan presenteras lösningen på veckans uppdrag. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Ibland sker det med fiktiva fall, ibland med verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. De två sista veckorna fokuseras helt på ett skarpt case med kund, varvat med personlig vägledning av portfolio, site, CV och – om det är aktuellt för dig – din väg till nya jobb eller uppdrag

Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Kursledare

Johan Björnsrud, Art Director och Digital Designer på Stockholm Graphics.

Delkursansvariga

Anette Lovas, fd UX-chef på Expressen, nu konsult på FrontIt och arbetar hos kunder som t ex Spotify.

Erik Friberg, UX-lead & Product Designer på Schibsted/Blocket Jobb.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital Design, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.  Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Sveavägen 34, Box 1380
111 93 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se

Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Digital Design från Berghs School of Communication, fyll i dina uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Digital Design!

Arrangörsrecensioner
(4,3)
Baseras på 1507 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar