Visa utbildning.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din utbildning? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka utbildning. Läs mer här.

Mindfulness – 6 enkla övningar du kan göra på jobbet

mindfulness på jobbet

Skulle du vara villig att prova något nytt på jobbet om effekten var mindre stress och ångest? Om det dessutom bidrog till bättre nattsömn, fokus och kreativitet? I takt med att positiva forskningsrapporter smattrar in upptäcker allt fler företag runt om i världen fördelarna med mindfulness. Men vad exakt är mindfulness och kan det verkligen göra skillnad i din arbetsdag?

Mindfulness handlar om medveten närvaro. Det är ett förhållningssätt som utvecklar din uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla med dig själv och andra. Du är fokuserad på det som händer i nuet men analyserar eller bedömer inte det som sker utifrån dina vanliga filter. Du bara är.

Vetenskapligt bevisade effekter av regelbunden utövning av mindfulness:

 Minskade nivåer av stresshormonet kortisol

 Minskad ångest

 Förbättrad sömn

 Ökad uppmärksamhet och fokus

 Ökad kreativitet

 Ökad förmåga att känna empati

 Förbättrad förmåga att hantera smärta

 Förbättrad förmåga att hantera förändringar

Mindfulness hjälper dig att hantera pressen i ditt privat- och yrkesliv genom att tillåta dig att ta ett steg tillbaka och fatta bättre, mer medvetna beslut. Och bäst av allt – du måste inte sitta tyst i ett meditationsrum i 20 minuter för att bli mer uppmärksam.

Med dessa 6 enkla övningar kommer du igång på jobbet direkt:

1. Starta dagen med en kort andningsövning

Fokusera medvetet på din andning under två minuter. Ögonen kan vara öppna eller stängda. Försök inte påverka andningen, bara följ den och observera. Är den snabb eller långsam? Jämn eller ojämn? Känner du temperaturskillnad på luften som du andas in och luften som du andas ut? Var andas du mest? I bröstkorgen, magen eller i näsan? Stanna där med din uppmärksamhet och följ ditt andetag in och ut en stund. Upprepa övningen under korta stunder under dagen. På bussen, i kassakön, framför datorn, eller på lunchen. Sätt en liten påminnelse till dig själv i kalendern eller använd en mindfulness-app i mobilen för att komma ihåg övningarna!

2. Låt mailen vänta

Öppna aldrig jobbmailen som det första du gör på morgonen. Snarare än att göra dig produktiv skapar det en onödig stress och obalans i din dag. Vänta tills du sitter på kontoret, redo och fullt fokuserad. Svara sedan på de viktigaste mailen direkt och återkom till de mindre brådskande senare under dagen.


3. Fokusera på en sak åt gången

Förmågan att multitaska hyllas ofta idag, men i själva verket ökar det stressnivån och hjärtfrekvensen och försämrar ditt fokus. Motstå därför frestelsen att göra flera saker på samma gång och tillåt dig att arbeta fokuserat med en uppgift i taget. Avvisa lugnt de distraktioner som pockar på din uppmärksamhet och tänk bara på vad du gör just precis nu. Bli inte förvånad om du som följd märker en ökad kvalitet på ditt arbete och mer njutning i arbetsuppgiften i sig.

4. Gör något kreativt

Hjärnan mår bra av en kreativ paus. I pausen jobbar ditt undermedvetna och det är då du slappnar av och får de mest kreativa idéerna. Så se till att resa dig från skrivbordet någon gång varje timme! Gå och prata lite med en trevlig kollega, stretcha kroppen eller gör lite pausgympa, rita, färglägg något, dansa eller sjung för dig själv, spela pingis om det finns på arbetsplatsen, ta ett varv runt i byggnaden. Det viktiga är att du skapar omväxling och ger hjärnan en liten paus för att orka fokusera och prestera.

5. Ta en medveten promenad

Ta en kort (eller om du hinner, längre) promenad på lunchen där du fyller på med nytt syre till kropp och hjärna. Träna under tiden på att vara närvarande i nuet. Vilka slags dofter, ljud, färger och former registrerar du under din promenad? Hur känns det i kroppen när du rör dig? Analysera eller bedöm inte. Bara uppmärksamma och var närvarande i varje steg. Försök att ta med dig kontakten med dig själv som övningen ger, i det du gör resten av dagen.

6. Koppla ner

Använd hemresan från jobbet som ett sätt att aktivt koppla ner och rensa hjärnan. Sätt telefonen på ljudlös, stäng av musik eller, om det hjälper dig, sätt på avslappnande musik eller en meditationsövning. Passa på att andas och bara var tills du kommer hem.

Hitta kurser i mindfulness och mental träning

Senast uppdaterad: 23 okt 2018

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2020-06-16

Så bemöter du personer med psykisk ohälsa

Hur bemöter man en person som lider av psykisk ohälsa? Det är kunskap som kan vara värdefull för de allra flesta, men kanske särskilt för de som arbetar inom hälso- eller sjukvården. Därför har vi på utbildning.se tagit hjälp av Praktikertjänst, ett företag inom hälso- och sjukvård, för att ta fram fem handfasta tips på hur du bör bemöta personer med psykisk ohälsa.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-04-15

Så leder du dina medarbetare genom krisen

När krisen slår till sätts ledarskapet på sin spets. Hur du hanterar situationen påverkar hela verksamheten. Så hur bör du agera när det värsta händer? Mats Kärnerud, företagscoach på EuroAcademy ger handfasta råd kring hur du bör tänka och agera.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-07-11

Personlig effektivitet – när den är som värst

Framgång har sitt pris. Du kommer behöva jobba hårt för det du vill ha och om du är en av dem som har vad som krävs för att nå de högsta höjderna ska du vara stolt. Men var försiktig så att ditt driv inte dränker dig.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-06-16

Förebygg både huvudvärk och rynkor - utbilda dig i Tibetansk Faceliftmassage

utbildning.se:s utbildningsleverantör Tant Raffa erbjuder utbildningar i Tibetansk Faceliftmassage, en slags ansiktsmassage som gör underverk för både ditt inre och ditt yttre. Läs mer om varför du ska utbilda dig i Tibetansk Facelift! 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-03-10

5 skäl till att bli hälsocoach

Tycker du att välbefinnande och hälsa är det viktigaste som finns? Som hälsocoach gör du verklig skillnad för personer, företag och organisationer. Vi listar 5 skäl till varför du ska börja med hälsocoaching!

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!