Visa utbildning.se som: Mobil

Att ge service via mejl & chatt

Hjärtum Utbildning
Kort om utbildningen
1 dag
5 980 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-11-20 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Kursbeskrivning

Mejla och chatta professionellt - viktigt inom kundservicekundservice

Lär dig att ge suverän kundservice via mejlen och chatten! Kursen visar dig hur du uttrycker dig professionellt, snabbt och korrekt, vilket kommer att ge en kundservice som förmedlar förståelse, engagemang och en positiv känsla i skrift.

Kundservice via mejl och chatt - du lär dig att:

  • skriva tydligt, enkelt och kundvänligt på korrekt svenska
  • möta kundens förväntningar vid skriftlig kommunikation
  • använda rätt ton och tilltal som visar på engagemang och intresse
  • undvika de vanligaste fallgroparna vid skriftlig kommunikation

Välkommen att lära dig hur du ger suverän kundservice i skrift!

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som arbetar med kundservice och använder t ex mejl eller chatt i din kundkommunikation. Du kan t ex arbeta inom kundtjänst eller support och i dina arbetsuppgifter ingår att skriftligt besvara frågor, bemöta klagomål, ta emot synpunkter, ge information osv.

Program:

Vill du att vi mailar dig programfoldern?kundservice
Där kan du läsa mer om innehåll, föreläsare mm.
Gör en intresseanmälan så mailar vi dig!

Ur innehållet

SÅ HANTERAR DU ÄRENDEN VANLIGA FÖR DIG SOM SKRIVER TILL KUNDER

• Svara på frågor
• Ta emot synpunkter och åsikter
• Hantera reklamationer
• Ge förtydliganden och förklaringar
• Hänvisa vidare till mer information

OLIKA KOMMUNIKATIONSKANALER - JÄMFÖRELSE

• Skillnader i kommunikationen när du använder t ex:
-  mejl
-  chatt
-  telefon

VAD FÖRVÄNTAR SIG KUNDEN AV DIG?

• Snabbt svar
• Relevant svar
• Trevligt bemötande

SÅ MÖTER DU KUNDENS FÖRVÄNTNINGAR

• Skriv det kunden vill veta – inte det du vill berätta
• Ge endast relevant information - vad vill kunden läsa?
• Tänk på omfattningen - hur mycket orkar kunden läsa?
• Hur skapar du en positiv reaktion hos din läsare?
• Och sen då? De viktiga nästa stegen

VAR TYDLIG MED SYFTET

• Det ska vara lätt att förstå vad det är du vill
• Behöver kunden göra något, t ex komplettera med
mer information, förtydliga, bekräfta?
• Behöver kunden veta något särskilt, t ex relevanta fakta, priser, villkor, datum?
• Krävs förnyad kontakt senare? Vem kontaktar och när?

ANVÄND RÄTT TON OCH TILLTAL

• Så visar du engagemang och intresse i skrift
• Spegla kunden på ett positivt sätt
• Positiva förstärkningsord - så använder du dem
• Använd inte styrande och vaga ord
• Ord och uttryck som kunden kan haka upp sig på - praktiska exempel
• Att avsluta genom en uppmaning

CHECKLISTA – UNDVIK DE VANLIGASTE FALLGROPARNA

• För kort i tonen
• Opersonligt och oengagerat
• För mycket information
• För lite information – kunden måste skriva igen
• Fel svar – otydligt syfte
• För mycket talspråk i texten
• Språkliga fel

Föreläsning och fakta varvas med många korta skrivövningar. Vi analyserar och diskuterar olika mejl- och chattkonversationer så att det blir tydligt hur olika sätt att skriva påverkar upplevelsen.

Investering

5.980 kr per person inklusive lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.

Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!

Erbjudande

Gå 4 - betala för 3!

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Att ge service via mejl & chatt, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Hjärtum Utbildning

Hjärtum utbildning

Hjärtum Utbildning

Vi har mer än 20 års erfarenhet av kursverksamhet och erbjuder öppna kurser och utbildningar inom ledarskap, kundservice, kundbemötande, arbetsrätt, entreprenadjuridik, ekonomi mm. Vi är det lilla utbildningsföretaget med det stora nätverket av professionella utbildare och föreläsare. Vi månar om...


Läs mer om Hjärtum Utbildning och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Hjärtum Utbildning

Karlaplan 9 B
114 60 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Bli den första att recensera Att ge service via mejl & chatt!
Reportage
Vässa kompetensen med Hjärtum Ut...

”Bästa utbildning jag varit på, alla kategorier.”

"Nyvunnen kunskap, nya verktyg, bra exempel, dialog, balansen teori-praktik."

 Vilka säger så och om vad?

Läs mer