Visa utbildning.se som: Mobil

Att ge service via mejl & chatt

Hjärtum Utbildning
Kort om utbildningen
1 dag
5 980 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-11-20 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Kursbeskrivning

Kundservice i mejl och chatt kundservice

Lär dig att ge suverän kundservice via mejlen och chatten! Kursen visar dig hur du uttrycker dig professionellt, snabbt och korrekt, vilket kommer att ge kunderna service som förmedlar förståelse, engagemang och en positiv känsla i skrift.

Kundservice via mejl och chatt - du lär dig att:

  • skriva tydligt, enkelt och kundvänligt på korrekt svenska
  • möta kundens förväntningar vid skriftlig kommunikation
  • använda rätt ton och tilltal som visar på engagemang och intresse
  • undvika de vanligaste fallgroparna vid skriftlig kommunikation

Välkommen att lära dig hur du ger suverän kundservice i skrift!

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som arbetar med kundservice och använder t ex mejl eller chatt i din kundkommunikation. Du kan t ex arbeta inom kundtjänst eller support och i dina arbetsuppgifter ingår att skriftligt besvara frågor, bemöta klagomål, ta emot synpunkter, ge information osv.

Kursinnehåll

HANTERA SKRIFTLIGA ÄRENDEN INOM KUNDSERVICE

• Svara på frågor
• Ta emot synpunkter och åsikter
• Hantera reklamationer
• Ge förtydliganden och förklaringar
• Hänvisa vidare till mer information

OLIKA KOMMUNIKATIONSKANALER - JÄMFÖRELSE

• Skillnader i kundkommunikationen när du använder t ex:
-  mejl
-  chatt
-  telefon

VAD FÖRVÄNTAR SIG KUNDEN AV DIG?

• Snabbt svar
• Relevant svar
• Trevligt bemötande

SÅ MÖTER DU KUNDENS FÖRVÄNTNINGAR

• Kundservice är att skriva det kunden vill veta – inte det du vill berätta
• Ge endast relevant information - vad vill kunden läsa?
• Tänk på omfattningen - hur mycket orkar kunden läsa?
• Hur skapar du en positiv reaktion hos din läsare?
• Och sen då? De viktiga nästa stegen

VAR TYDLIG MED SYFTET

• Det ska vara lätt att förstå vad det är du vill
• Behöver kunden göra något, t ex komplettera med mer information, förtydliga, bekräfta?
• Behöver kunden veta något särskilt, t ex relevanta fakta, priser, villkor, datum?
• Krävs förnyad kontakt senare? Vem kontaktar och när?

ANVÄND RÄTT TON OCH TILLTAL

• Så visar du engagemang och intresse i skriftlig kundservice
• Spegla kunden på ett positivt sätt
• Positiva förstärkningsord - så använder du dem
• Använd inte styrande och vaga ord
• Ord och uttryck som kunden kan haka upp sig på - praktiska exempel
• Att avsluta genom en uppmaning

CHECKLISTA – UNDVIK DE VANLIGASTE FALLGROPARNA

• För kort i tonen
• Opersonligt och oengagerat
• För mycket information
• För lite information – kunden måste skriva igen
• Fel svar – otydligt syfte
• För mycket talspråk i texten
• Språkliga fel

Program för dagen

09.00 Registrering med kaffe och smörgås

09.15 Kursen inleds

12.00 Lunch

14.30 Eftermiddagskaffe

16.30 Kursen är avslutad

Upplägg

Föreläsning och fakta varvas med många korta skrivövningar. Vi analyserar och diskuterar olika mejl- och chattkonversationer ur ett kundserviceperspektiv, så att det blir tydligt hur olika sätt att skriva påverkar upplevelsen.

Investering

5.980 kr per person inklusive lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.

Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kundservicekurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!

Erbjudande

Gå 4 - betala för 3!

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Att ge service via mejl & chatt, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Annette Nyberg, enhetschef, Svensk Handel
(5)
Bra upplägg och lagom tempo. Mycket kunnig och lyhörd kursledare! Trevliga lokaler, vaken service. Rent, snyggt och trivsamt. Inget saknades :)
Kursdeltagare
(5)
Inspirerande och pedagogisk föreläsare. Inspirerande dag som gick väldigt fort!
Helena Fällgren, kundtjänstmedarbetare, Monier Roofing AB
(5)
Sofie Nylén är inte bara oerhört sympatisk som person, hon är också väldigt kunnig och en bra pedagog. Kursen kunde ha varit en halv dag till, för ytterligare fördjupning. Trevlig anläggning som känns välskött, lunchen var fantastisk.

Hjärtum Utbildning

Hjärtum utbildning

Hjärtum Utbildning

Vi har mer än 20 års erfarenhet av kursverksamhet och erbjuder öppna kurser och utbildningar inom ledarskap, kundservice, kundbemötande, arbetsrätt, entreprenadjuridik, ekonomi mm. Vi är det lilla utbildningsföretaget med det stora nätverket av professionella utbildare och föreläsare. Vi månar om...


Läs mer om Hjärtum Utbildning och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Hjärtum Utbildning

Karlaplan 9 B
114 60 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Att ge service via mejl & chatt
Kursrecensioner
(5,0)
Baseras på 9 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,9)
Baseras på 733 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Reportage
Vässa kompetensen med Hjärtum Ut...

”Bästa utbildning jag varit på, alla kategorier.”

"Nyvunnen kunskap, nya verktyg, bra exempel, dialog, balansen teori-praktik."

 Vilka säger så och om vad?

Läs mer