
Kursbeskrivning
Utbildning i kundbemötande - så hanteras besvärliga kunder
Vad kan du göra för att hantera en otrevlig kundsituation och hur undviker du att den där negativa känslan stannar kvar under resten av dagen?
Denna kurs i kundbemötande har fokus på de besvärliga kunderna - det finns en lösning!
Kundbemötande - besvärliga kunder
Denna utbildning i kundbemötande går på djupet med vad som ligger bakom besvärligt kundbeteende. Du lär dig att förstå din egen reaktion på en otrevlig kund och en pressad situation. Du får kunskap om ett lösningsfokuserat arbetssätt, vilket ger dig kontroll över situationen och ökar möjligheterna till att komma överens med kunden.
Kursen innehåller flera praktiska övningar, där du ges möjlighet att ta upp dina egna erfarenheter och lyssna till hur andra upplever besvärliga kunder.
Varför ska du gå denna kurs i att hantera besvärliga kunder?
Efter denna kursdag har du lärt dig att hantera besvärliga kunder på ett professionellt sätt och är redo att möta jobbiga kundsituationer. Du har fått verktyg för att känna igen olika typer av besvärliga kunder, se deras svagheter och förstå de bakomliggande orsakerna. Du har fått kunskap om tekniker som ger dig hela bilden i en jobbig situation och som hjälper dig att skilja på verkliga händelser och upplevda händelser. Du har också lärt dig hur undviker att den jobbiga känslan efter ett besvärligt kundmöte stannar kvar under resten av dagen.
Välkommen till en viktig utbildning i kundbemötande - att lära dig hantera besvärliga kunder!
Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?
Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.
För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som möter kunder i olika sammanhang och som vill ha verktyg för att bemöta och hantera besvärliga och pressande kundsituationer på ett professionellt sätt.
Kursinnehåll
Olika typer av besvärliga kunder
- Gemensamma karaktärsdrag som utmärker besvärliga kunder, t ex:
–– Den hotfulle som vill skrämma dig
–– Sabotören som letar efter och skapar fel
–– Den arrogante som behandlar dig nedlåtande
–– Lögnaren som går in för att luras
–– Den aggressive som skriker och domderar
–– Offret som vill få medlidande - Lär känna de olika typernas egenskaper
- Se svagheterna – förstå orsakerna
Varför uppfattar jag kunden som besvärlig?
- Kunden bryter mot allmänna sociala regler
- Dina egna erfarenheter och förväntningar
- Arbetsplatsens normer för vad som är en ”normal” kund
- Din identifiering med företaget – kritik känns personlig
- Om att gå i försvarsställning
- Kroppens reaktioner i en pressad situation
Bemöt varje typ av besvärlig kund – så här gör du!
- Att lyssna hela vägen till punkt
- Kundens upplevelse av händelserna
- Att välja rätt bemötande till rätt kund
- Lär dig hantera invändningar
- Konflikthantering – när besvärligheter övergår till stridigheter
- Att arbeta lösningsfokuserat och professionellt
- Bygg upp förtroendet igen
- Skapa samförstånd
Konsten att dra nytta av en besvärlig kund
- Dagen är förstörd – eller är den det?
- Lärdomar som föder framgång
- Att vända negativ stress till positiv utveckling
- Upp med självkänslan och ner med osäkerheten
- Erfarenhetsutbyte med andra i verksamheten
Tid & plats
Tider:
09.00 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Kursen inleds
12.00 Lunch
14.30 Eftermiddagskaffe
16.00 Kursen är avslutad
Investering
Klassrumskurs: 5.980 kronor per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation.
Distanskurs: 4.480 kronor per person inkl dokumentation.
Moms tillkommer.
Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs i kundbemötande som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Baseras på 23 recensioner.Hjärtum Utbildning

Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 20 års erfarenhet av kursverksamhet och erbjuder kurser inom ledarskap, kundservice, juridik, ekonomi, Office, administration mm. En lista över våra kurser ser du längre ner på sidan. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför kurser som utvecklar...
Kontaktuppgifter
Hjärtum Utbildning
För att få mer information om utbildningen Att bemöta Besvärliga kunder från Hjärtum Utbildning, fyll i dina uppgifter:

”Bästa utbildning jag varit på, alla kategorier.”
"Nyvunnen kunskap, nya verktyg, bra exempel, dialog, balansen teori-praktik."
Vilka säger så och om vad?
Läs mer