Visa utbildning.se som: Mobil

Att bemöta Besvärliga kunder

Hjärtum Utbildning
Kort om utbildningen
Längd: 1 dag
Pris: 5 980 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2018-05-29 - Stockholm
   
Ort: Stockholm

Kursbeskrivning

Besvärliga kunder - viktig utbildning i kundbemötandeUtbildning i kundbemötande

Du har säkert stött på de där påfrestande kunderna som kan vara nedlåtande, arga eller arroganta. Vad kan du göra för att hantera en otrevlig kundsituation och hur undviker du att den där negativa känslan stannar kvar under resten av dagen? Denna kurs i kundbemötande har fokus på de besvärliga kunderna - det finns en lösning!

Bemötande av besvärliga kunder

Denna utbildning i kundbemötande går på djupet med vad som ligger bakom besvärligt kundbeteende. Du lär dig att förstå din egen reaktion på en otrevlig kund och en pressad situation. Du får kunskap om ett lösningsfokuserat arbetssätt, vilket ger dig kontroll över situationen och ökar möjligheterna till att komma överens med kunden.

Kursen innehåller flera praktiska övningar, där du ges möjlighet att ta upp dina egna erfarenheter och lyssna till hur andra upplever besvärliga kunder.

Välkommen till en viktig utbildning i kundbemötande - att lära dig hantera besvärliga kunder!

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som möter kunder i olika sammanhang och som vill ha verktyg för att bemöta och hantera besvärliga och pressande kundsituationer på ett professionellt sätt.

Program

Vill du att vi mailar programfoldern till dig?Utbildning i kundbemötande
Där kan du läsa mer om innehåll, föreläsare mm.
Gör en intresseanmälan så mailar vi dig

Ur innehållet

Olika typer av besvärliga kunder

• Gemensamma karaktärsdrag som utmärker besvärliga kunder, t ex:
–– Den hotfulle som vill skrämma dig
–– Sabotören som letar efter och skapar fel
–– Den arrogante som behandlar dig nedlåtande
–– Lögnaren som går in för att luras
–– Den aggressive som skriker och domderar
–– Offret som vill få medlidande
• Lär känna de olika typernas egenskaper
• Se svagheterna – förstå orsakerna
• Övningsuppgift: identifiera olika typer av besvärliga kunder på din arbetsplats

Varför uppfattar jag kunden som besvärlig?

• Kunden bryter mot allmänna sociala regler
• Dina egna erfarenheter och förväntningar
• Arbetsplatsens normer för vad som är en ”normal” kund
• Din identifiering med företaget – kritik känns personlig
• Om att gå i försvarsställning
• Kroppens reaktioner i en pressad situation
• Övningsuppgift: vilken typ av kund uppfattar du som allra besvärligast?

Bemöt varje typ av besvärlig kund – så här gör du!

• Att lyssna hela vägen till punkt
• Följdfrågorna som ger dig totalbilden
• Verkliga händelser och fakta
• Kundens upplevelse av händelserna
• Att välja rätt bemötande till rätt kund
• Lär dig hantera invändningar
• Konflikthantering – när besvärligheter övergår till stridigheter
• Att arbeta lösningsfokuserat och professionellt
• Bygg upp förtroendet igen
• Skapa samförstånd
• Övningsuppgift: genomgång och lösning av ett besvärligt kundcase

Konsten att dra nytta av en besvärlig kund

• Dagen är förstörd – eller?
• Lärdomar som föder framgång
• Att vända negativ stress till positiv utveckling
• Upp med självkänslan och ner med osäkerheten
• Erfarenhetsutbyte med andra i verksamheten
• Övningsuppgift: hur vi kan omvandla våra erfarenheter till utveckling

Investering

5.980 kronor per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.

Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!

Intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om kursen: Att bemöta Besvärliga kunder.


En intresseanmälan ger dig möjlighet att komma i kontakt med utbildningsarrangören


Du blir kontaktad och får mer information - För att kunna ta rätt beslut


En intresseanmälan är ingen bokning. Du förbinder dig inte till något

Errors
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt

Recensioner

Kim Wallin, försäkringshandläggare, Danica Pension   |   2017-11-29
Inspirerande. Man fick många bra tips och tricks att ta med sig tillbaka till kontoret. Inspirerande. Mycket bra kunskap och energi hos föreläsaren. Allt levererat med glimten i ögat. Detta smittade av sig på hela gruppen. Det blev många skratt men alltid en allvarlig och seriös underton.
          (5)
Ellen Eriksson, kundtjänst, Ryds Bilglas   |   2017-11-29
5 av 5
          (5)
Helen Nilsson   |   2017-11-20
Bra
Bra och interssant, att få verktyg och förståelse.
          (5)

Hjärtum Utbildning

Hjärtum utbildning

Hjärtum Utbildning

Vi har mer än 20 års erfarenhet av kursverksamhet och erbjuder öppna kurser och utbildningar inom ledarskap, kundservice och kundbemötande, arbetsrätt, entreprenadjuridik, ekonomi mm. Vi är det lilla utbildningsföretaget med det stora nätverket av professionella utbildare och föreläsare. Vi månar...


Läs mer om Hjärtum Utbildning och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Hjärtum Utbildning

Hjärtum Utbildning

Karlaplan 9 B
114 60 Stockholm

 Visa telefonnummer