Kursbeskrivning
Online Kurs – ITIL® 4 Foundation (inkl certifiering)
De som vill certifiera sig
i ITIL 4® Foundation kan göra det även genom att köpa våra ackrediterade ITIL 4 eLearning paket bestående av:
- eLearning: Mycket praktiskt ITIL 4® Foundation online kurs
- 120 dagars tillgång till kursen; 24/7
- ITIL 4® Foundation online prov & certifiering
- Fullt online support av en av våra ITIL experter
- On-line exam simulator
- Nu ingår även den officiella ITIL4-handboken som e-bok!
Vår ITIL 4 eLearning-kurs ger deltagarna en bra inblick i ITIL 4 Foundation. Kursen är skriven av våra egna duktiga föreläsare med stor erfarenhet inom den praktiska tillämpningen av ITIL Service Management.
Om ni behöver utbildning
för mer än en person,
kontakta oss direkt.
Vi svarar gärna på era frågor,
Välkommen att kontakta oss!
ITIL 4®
ITIL 4 är utformad för att erbjuda en smidig övergång från organisations nuvarande arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt. ITIL 4 hjälper organisationer att anpassa sitt arbetssätt till den moderna digitala världen. Det lägger stor vikt vid att arbeta Agilt och vikten av att arbeta tillsammans.
ITIL 4® utbildningsprogram
År 2019 lanseras den mycket efterlängtade ITIL® 4. Den nya versionen av ITIL innehåller de bästa delarna av V3, men med större tonvikt på samarbete och tillsammans med en Agile end-to-end-bild av produkt- och tjänsteleverans.
ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta sin viktiga roll i modern affärsstrategi. Den expanderar tidigare versioner, stödjer befintliga investeringar i ITIL, och tillhandahåller en full service digital driftmodell för leverans och drift av tekniskt aktiverade produkter och tjänster. Det betyder att ITIL 4 stöder nya teknologier, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd när tekniken utvecklas.
Kursöversikt ITIL 4
ITIL 4 Foundation Level-kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras. Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, gruppdiskussioner, fallstudiebaserade aktiviteter och exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att du ska lyckas överföra ITIL 4 Foundation-certifieringen.
Kursens innehåll
Kursen inkluderar, men är inte begränsad till:
- Översikt över ITIL
- Service Management
- ITIL vägledande principer
- Servicevärdessystem
- ITIL praxis
Utbildningsmål
I slutet av kursen kommer du att:
- Förstå nyckelbegreppen inom ITIL servicehantering
- Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anta och anpassa ITIL-servicehantering
- Förstå de fyra dimensionerna av ITIL servicehantering
- Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem, och aktiviteterna i servicevärdekedjan samt hur de ansluter
- Förstå nyckelbegreppen för kontinuerlig förbättring
"Just klarat min ITIL Foundation examen.
Med ett bra betyg! Jag är så glad!
Tack AVC, ni är bäst! "
Karin Ericsson
Kommande kursstarter
Målgrupp
De som vill certifiera sig i ITIL 4 Foundation.
Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management.
ITIL 4 kommer att ge en praktisk och flexibel grund för att stödja organisationer på deras resa in i den nya världen av digital omvandling genom att hjälpa dem att anpassa sina mänskliga, digitala och fysiska resurser för att konkurrera i det moderna komplexa landskapet.
Kursinnehåll
Ämnesområden ITIL 4
Course Introduction
- Introduction to IT Service Management
in the Modern World - Introduction to ITIL 4
- ITIL 4 Exam Details
Service Management: Key Concepts
- Value and Value Co-Creation
- Value: Service, Products, and Resources
- Service Relationships
- Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
- The Seven Guiding Principles
- Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
- Organizations and People
- Information and Technology
- Partners and Suppliers
- Value Streams and Processes
- External Factors and Pestle Model
Service Value System
- Overview of Service Value System
- Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
- Introduction to Continual Improvement
- The Continual Improvement Model
- Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL Practices
- Purpose of ITIL Practices
- The Continual Improvement Practice
- The Change Control Practice
- The Incident Management Practice
- The Problem Management Practice
- The Service Request Management Practice
- The Service Desk Practice
- The Service Level Management Practice
Investering
ITIL 4 Foundation eLearning kursen och certifieringen kostar SEK 7.500 (exkl moms)
Allt är inkluderat. Ingen extra kostnad tillkommer.
Nu ingår även den officiella ITIL4-handboken som e-bok!
Examen, diplom m.m.
Examen och certifiering: Online!
Ta din examen när du är redo, när du har tid och var du än är .. !!
Examen kommer att tas online vilket ger dig det bekväma valet att skriva examen hemma eller på kontoret. Vad vi behöver är en dator med internet för examen och webbkamera (ProctoU). Examen ingår i detta ITIL 4 eLearning-paket.
Mycket flexibel!
ITIL 4® Foundation Examen
- 1 timme
- 40 frågor; flervalsfrågor
- 65% rätt krävs för godkänt
- Bok är ej tillåten vid provtillfället
- När du klarat examen kommer du att få ett
ITIL 4® Foundation certifikat från Peoplecert.
Certifikat
ITIL Foundation
ITIL Foundation är den första nivån inom ITIL. ITIL Foundation ger grundläggande kunskap om de begrepp och termer som används inom ITIL inklusive sambanden mellan de olika nivåerna inom området.
Läs mer om ITIL FoundationIntresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Utbildningen var väldigt givande för mig. Bra kvalitet och struktur, lätt att följa och roligt att göra.
Jag lärde mig mycket. En mycket bra utbildning med många tips, inspiration, videor och bra dokument som kan hjälpa och ha mycket nytta i mitt framtida yrke.

Adding Value Consulting (AVC) är en ledande ATO (Accredited Training Organization). Vi har introducerat ett stort antal 'Best Practice'-metoder i Skandinavien. Vi är experter inom utbildning och certifiering. Under åren har AVC förvärvat omfattande kunskap om olika ledningsmetoder, relevant praxis...
Läs mer om Adding Value Consulting AB och visa alla utbildningar.
Jag gillade den verkligen - bra innehåll i en bra form: videor är korta och konkreta, testfrågor låter dig testa dina kunskaper och handouts hjälper dig att gå igenom viktiga sa...