ITIL 4 ® Foundation (inkl certifiering)

Adding Value Consulting AB, i Stockholm (+2 orter)
Längd
2 dagar
Pris
14 500 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
22 maj, 2024 (+14 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Distans med träffar, Onlineutbildning
Längd
2 dagar
Pris
14 500 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
22 maj, 2024 (+14 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Distans med träffar, Onlineutbildning
Från 14 500 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning


ITIL 4® Foundation kurs & certifiering


Lär dig hur du effektivt hanterar dina IT-resurser

Kurs för dig som behöver en grundläggande förståelse för ITIL 4®.

Denna utbildning täcker hela kursplanen för ITIL 4® och förbereder dig inför Foundation certifieringen för ITIL 4®.

Under kursen kommer du få en förståelse för ITIL 4® Service lifecycle centrala delar, inklusive sambanden mellan livscykelns etapper, vilka processer som använda samt dess bidrag till praxis för hanteringar av IT-tjänster.

ITIL 4® Foundation kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras.

ITIL 4 är utformad för att erbjuda en smidig övergång från organisations nuvarande arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt. ITIL 4 hjälper organisationer att anpassa sitt arbetssätt till den moderna digitala världen. Det lägger stor vikt vid att arbeta Agilt och vikten av att arbeta tillsammans.

ITIL 4® utbildningsprogram

ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta sin viktiga roll i modern affärsstrategi. Den expanderar tidigare versioner, stödjer befintliga investeringar i ITIL 4, och tillhandahåller en full service digital driftmodell för leverans och drift av tekniskt aktiverade produkter och tjänster. Det betyder att ITIL 4 stöder nya teknologier, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd när tekniken utvecklas.

Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, fallstudier och praktiska exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att klara ITIL 4 Foundation-certifieringen.

Kursöversikt ITIL4 

ITIL 4 Foundation Level-kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras. Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, gruppdiskussioner, fallstudiebaserade aktiviteter och exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att du ska lyckas överföra ITIL 4 Foundation-certifieringen. Detta är en intensiv två-dagars klassrumskurs med Foundation prov under eftermiddagen dag två.

Kursinnehåll

Introduktion till kursen

  • Introduktion till IT Service Management i den moderna världen
  • Introduktion till ITIL 4
  • Detaljer för ITIL 4-examen

Service Management: Key Concepts

  • Value and Value Co-Creation
  • Value: Service, Products, and Resources
  • Service Relationships
  • Value: Outcomes, Costs, and Risks

The Guiding Principles

  • The Seven Guiding Principles
  • Applying the Guiding Principles

The Four Dimensions of Service Management

  • Organizations och People
  • Information och Technology
  • Partners och Suppliers
  • Value Streams och Processes
  • External Factors och Pestle Model

Service Value System

  • Overview of Service Value System
  • Overview of the Service Value Chain

Continual Improvement

  • Introduction to Continual Improvement
  • The Continual Improvement Model
  • Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles

Overview of ITIL Practices

  • Purpose of ITIL Practices
  • The Continual Improvement Practice
  • The Change Control Practice
  • The Incident Management Practice
  • The Problem Management Practice
  • The Service Request Management Practice
  • The Service Desk Practice
  • The Service Level Management Practice

Utbildningsmål

I slutet av kursen kommer du att:

  • Förstå nyckelbegreppen inom ITIL servicehantering
  • Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anta och anpassa ITIL-servicehantering
  • Förstå de fyra dimensionerna av ITIL servicehantering
  • Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem, och aktiviteterna i servicevärdekedjan samt hur de ansluter
  • Förstå nyckelbegreppen för kontinuerlig förbättring

Vad ingår?

Detta är en intensiv två dagars kurs som inkluderar:

  • Allt kursmaterial
  • Kostnaden för ITIL 4 Foundation prov (tentamen avläggs online)
  • Luncher och fika


"Just klarat min ITIL Foundation examen. Med ett bra betyg! Jag är så glad! 
Tack AVC, ni är bäst! "  Karin Ericsson

ITIL 4® Foundation Examen 

  • 1 timme
  • 40 frågor
  • Flervalsfrågor
  • 65% rätt krävs för godkänt
  • Bok är ej tillåten vid provtillfället
  • När du klarat examen kommer du att få ett ITIL 4 ® Foundation certifikat från Peoplecert.

Målgrupp

  • Leverantörer av IT-tjänster
  • IT-chefer och managers
  • CIOs
  • Service Management konsulter
  • Du som behöver en grundläggande förståelse för ITIL ®:s ramverk
  • Du som behöver en grundläggande förståelse av tillämpningen av ITIL ® för att förbättra kvaliteten av hanteringen av IT-tjänster i en organisation

Observera att kurserna kan vara på svenska eller engelska. Det finns inga svenska prov eller material tillgängliga för denna utbildning och officiella certifiering.

Förkunskaper

Det är önskvärt men inte nödvändigt att du har viss erfarenhet av att arbeta med IT-tjänster. I god tid innan kursstart kommer du att få kursförberedande material, som vi förväntar oss att du läser före kursstart.

Kommande kursstarter

Välj mellan 14 kursstarter

22 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

22 maj, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

27 juni, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

27 juni, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

29 augusti, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

29 augusti, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

26 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

26 september, 2024

  • Distans med träffar
  • Distans

17 oktober, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

17 oktober, 2024

  • Distans med träffar
  • Distans

14 november, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

14 november, 2024

  • Distans med träffar
  • Distans

5 december, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

5 december, 2024

  • Distans med träffar
  • Distans

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL 4 ® Foundation (inkl certifiering), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,9

Baseras på 10 recensioner
Skriv en recension
5/5
Harald Degen
16 mar 2024

När jag hade bestämt mig för att gå ITIL-kursen stötte jag på den här kursen, som var ett billigare alternativ jämfört med andra leverantörer och gav samma material om inte mer....

Visa mer
5/5
Arvid H.
21 nov 2023

Den var väldigt bra och givande! Super! Tack så mycket!

5/5
Hedrik S.
12 apr 2023

Bra kurs med en mycket kunnig och trevlig utbildare. Trots att jag har arbetat med ämnet i 10+ år lärde jag mig något nytt igen och fick mycket inspiration! Rekommenderas varmt!

Adding Value Consulting AB
Embassy House, Box 24243
Linnégatan 89C
104 51 Stockholm

Adding Value Consulting (AVC) är en ledande ATO (Accredited Training Organization). Vi har introducerat ett stort antal 'Best Practice'-metoder i Skandinavien. Vi är experter inom utbildning och certifiering. Under åren har AVC förvärvat omfattande kunskap om olika ledningsmetoder, relevant praxis...

Läs mer om Adding Value Consulting AB och visa alla utbildningar.

Highlights