Topp 20: hetaste kompetenserna för marknadsförare 2023

Nu är den här! Årets viktigaste lista för dig som söker jobb inom marknadsföring. Vi på utbildning.se har granskat drygt tvåhundra platsannonser inom marknadsföring och landat i en topplista med de mest eftertraktade egenskaperna och kompetenserna som gäller för marknadsförare. 

Heta kompetenser marknadsförare 2023

Nu är den här! Årets viktigaste lista för dig som söker jobb inom marknadsföring. Vi på utbildning.se har granskat drygt tvåhundra platsannonser inom marknadsföring och landat i en topplista med de mest eftertraktade egenskaperna och kompetenserna som gäller för marknadsförare. 

För att du ska lyckas som marknadsförare gäller det att du har en social förmåga, är positiv och flexibel och kan arbeta självständigt. Det är nämligen de mest eftertraktade egenskaperna i vår senaste undersökning heta kompetenser för marknadsförare. Undersökningen tar reda på om det är kompetenser eller egenskaper som dominerar och i år kan vi se att det återigen är egenskaper som återkommer i toppen av listan.

  1. Driven 
  2. Social 
  3. Positiv 
  4. Flexibel 
  5. Självständig 
  6. Ansvarsfull 
  7. Kreativ 
  8. Initiativtagande 
  9. Resultatinriktad 
  10. Strukturerad 
  11. Effektiv 
  12. Nyfiken 
  13. SEO 
  14. Examen 
  15. Detaljmedveten 
  16. Pedagogisk 
  17. Inspirerande 
  18. Samarbetsvillig 
  19. Problemlösare 
  20. Strategisk

Nu och då

I en jämförelse med samma undersökning från 2022 kan vi konstatera att topplatserna domineras av egenskaper snarare än kompetenser. Att personen ska vara driven är en egenskap som klättrat från plats tre i förra årets undersökning till en första plats i årets lista. Vi kan även se att egenskaper som flexibel, ansvarsfull och positiv klättrar i årets undersökning. Se samtliga Heta kompetenser för marknadsförare.

Arbetsmarknad, lön och utbildning

Du som vill börja arbeta inom marknadsföring bör vara medveten om att det är ett brett ämne som idag på många arbetsplatser kräver att du har kunskaper inom flera olika områden. Eller som vår undersökning vittnar om, du bör vara driven, nyfiken och initiativtagande och det gäller att du kan ta dig an helt nya områden för att du ska kunna hänga med i utvecklingen.  

Arbetsförmedlingen bedömer att det är en tuff konkurrens på arbetsmarknaden för marknadsförare. Det närmsta året har personer med relevant utbildning eller erfarenhet små till medelstora möjligheter till arbete. En prognos som även gäller tre år fram i tiden. Det betyder att du som är intresserad av att arbeta inom marknadsföring borde se till att du checkar av så många egenskaper som möjligt i vår undersökning innan du ger dig ut på arbetsintervjuer.  

Lönen för en marknadsförare varierar beroende på arbetsplats, i regel är lönen några procent högre inom privat sektor jämfört med den offentliga. Medellönen för kvinnor och män är 47 400 samtidigt som mäns löner just nu ligger omkring nio procent högre än kvinnors för de som jobbar inom marknadsföring. 

Om Heta kompetenser

På utbildning.se har vi granskar och undersöker jobbannonser inom marknadsföring sedan 2017. I årets undersökning har vi granskat 345 platsannonser inom marknadsföring på arbetsförmedlingen med målet att ta fram vilka kompetenser och egenskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden. Heta kompetenser – arbetsgivarnas önskelistor.

Utbildningar inom marknadsföring:

Marknadsföring 

Sociala medier  

Digital marknadsföring 

Grafisk formgivning

Max Jacobsson

Max Jacobsson

Site Manager (Visa mer)
Max arbetar som Site Manager på utbildning.se med målet att hjälpa människor hitta rätt kompetensutveckling. Han kommer från Stockholm och har avlagt en kandidatexamen i Strategisk kommunikation från Umeå universitet. Max genomförde sin praktik på Keystone Education Group som senare ledde till anställning som Client Content Coordinator för att sedan kliva upp som Site Manager. Max skriver artiklar på utbildning.se som hjälper både utbildningsarrangörer och potentiella kursdeltagare. Du hittar ofta Max som trendspaningsexpert i artikelserien Heta kompetenser eller som skribent på inspirerande och informativa artiklar om kompetensutveckling. (Mindre)

Om

Max arbetar som Site Manager på utbildning.se med målet att hjälpa människor hitta rätt kompetensutveckling. Han kommer från Stockholm och har avlagt en kandidatexamen i Strategisk kommunikation från Umeå universitet. Max genomförde sin praktik på Keystone Education Group som senare ledde till anställning som Client Content Coordinator för att sedan kliva upp som Site Manager. Max skriver artiklar på utbildning.se som hjälper både utbildningsarrangörer och potentiella kursdeltagare. Du hittar ofta Max som trendspaningsexpert i artikelserien Heta kompetenser eller som skribent på inspirerande och informativa artiklar om kompetensutveckling.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: