Topp 20: hetaste kompetenserna för marknadsförare 2019

Det har blivit marknadsförarnas tur i vår löpande undersökningsserie: Heta kompetenser. Vi gick igenom nästan 700 annonser för marknadsförare för att kunna kartlägga arbetsgivarnas mest önskade kvalifikationer.

Marknadsförare

Det har blivit marknadsförarnas tur i vår löpande undersökningsserie: Heta kompetenser. Vi gick igenom nästan 700 annonser för marknadsförare för att kunna kartlägga arbetsgivarnas mest önskade kvalifikationer.

Då var det dags igen för utbildning.se att granska marknadsförarnas mest eftertraktade egenskaper. Är du lika nyfiken som oss att se vilka förändringar som har skett sedan förra året?

Topp fem består av, i stigande ordning: flexibel, social, positiv, driven och examen. Från 2018 ser vi två nya kompetenser göra entré. Flexibilitet och social förmåga petar strukturerad och Adobe-programmen lite längre ner på listan. För Adobe-programmen är det ett ganska stort tapp, men mer om det lite längre ner i undersökningen.

Topp 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare 2019

 

1. Examen  41,6 % 
2. Driven  31,8 %
3. Positiv  25,8 %
4. Social  21,9 %
5. Flexibel  19,5 %
6. Nyfiken   16,7 %
7. Självständig  15,3 %
8. Strukturerad  14,7 %
9. Ansvarsfull  12,1 %
10. Pedagogisk  11,8 %
11. Effektiv  11,7 %
12. Kreativ   11,2 %
13. Resultatinriktad  10,5 %
14. Samarbetsvillig  10,2 %
15. Inspirerande  8,6 %
16. Initiativtagande   8,1 %
17. Lyhörd  7,9 %
18. Adobe  7,9 %
19. Microsoft Office  6,5 %
20. Självsäker   6,2 %

 

Nu och då

Vi har redan trampat oss igenom topp fem, men på resten av listan händer det också spännande saker! Först och främst kan sex nya kompetenser noteras: lyhörd, social, effektiv, självsäker, resultatinriktad och initiativtagande.

Mest anmärkningsvärd är social som från att inte varit med på listan överhuvudtaget nu hamnat på en fjärde plats. Hur kommer det sig? Social är en mycket vanlig kompetens som ofta efterfrågas, det kan därför krävas ganska små skiften bland de andra kompetenserna för att social ska kunna klättra. På samma sätt är det med Adobe som faller långt ner på listan eftersom kompetensen förmodligen inte har samma bredd som social.

I dessa datadrivna tider är det också intressant att se att initiativtagande och framförallt resultatinriktad letar sig in på topp tjugo. Jobbannonser följer trender och just nu ska marknadsförare jobba datadrivet, med stort fokus på mål. Då är det inte så konstigt att lite mer pragmatiska kompetenser dyker upp i allt fler jobbannonser.

 

Arbetsmarknad, lön och utbildning

Marknadsförare haren snittlön på 43 400 kr i månaden. Lönen baseras på flera faktorer, till exempel bransch, erfarenhet, utbildning och spetskompetens. Det brukar också vara lite bättre betalt i storstäderna på grund av konkurrensen mellan arbetsgivare.

Vill du jobba med marknadsföring? Då kan vi rekommendera yrkesutbildningar eller högskoleutbildningar i kombination med praktik, vilket är ett vanligt sätt att göra karriär inom marknadsföringsyrken. Branschen är i hyfsad balans, det finns jobb att söka, men konkurrensen om jobben är ofta ganska tuff.

Yrkesförberedande program via YH eller universitetsutbildningar inom kommunikation ger en bra grund att stå på.

 

Heta kompetenser

Hösten tar grepp om Sverige, när utbildning.se, mot slutet av september gör 2019 års version av Heta kompetenser marknadsförare! Vi har gått igenom 694 annonser för marknadsförare för att ge dig en så rättmätig bild som möjligt av hur arbetsmarknaden för denna yrkesgrupp ser ut.

Tidigare har vi kikat på jurister, HR och projektledare, med flera. Kvar att analysera: säljare ingenjörer och kommunikatörer.

 

Frågor

Söker du karriär och utveckling? Då har du hittat hem! utbildning.se:s redaktion jobbar hårt för att ta det senaste och mest intressanta kring kompetensutveckling direkt till dig. Har du frågor om hur vi jobbar eller några andra funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på info@utbildning.se.

 

Källa: Arbetsförmedlingen och SCB


Annonser