Visa utbildning.se som: Mobil

Kurs i e-handel och digital marknadsföring i Kina på distans

Nordic Tech Institute – Utbildningar i digital marknadsföring
Kort om utbildningen
15-20 timmar
7 960 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: När som helst - Distans
Onlineutbildning
   
Distans

Kursbeskrivning

Skaffa dig kunskaper om Kinas digitala marknad – på distans

I den här kursen kommer du att få grundläggande kunskaper om Kinas digitala marknad och en förståelse för vad som gjort Kina till världens största e-handelsmarknad idag. Vi går igenom hur det digitala ekosystemet i Kina är uppbyggt och hur de mest populära kinesiska plattformarna används av såväl varumärken som konsumenter.

Kursen fokuserar på att ge både en teoretisk förståelse för Kinas e-handel- och digitala marknadsföringsstrategier men också praktiska tips på hur ditt företag kan etablera sig på den kinesiska marknaden. Förhoppningen är också att kursen kommer ge dig nya idéer och inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan appliceras inom svensk e-handel och marknadsföring. 

Efter avklarad kurs kommer du att kunna projektleda ditt företags e-handelssatsning på den kinesiska marknaden och/eller kunna applicera praktiska tips från Kinas digitala marknad i er svenska e-handelsstrategi.  

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Vår kurs passar företag som är intresserade av att sälja online i Kina och/eller vill få inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan användas inom e-handel och marknadsföring på den svenska marknaden. Kursen passar även personer som är allmänt nyfikna på kinesisk e-handel och vill få grundläggande kunskap om marknaden. Nedan listar vi några av de roller som skulle passa för att gå denna kurs.

För dig som driver/arbetar på ett företag och är intresserad av att sälja online i Kina

Du arbetar på ett företag som funderar på att expandera till Kina men saknar kunskap om Kinas digitala marknad. I den här kursen får du en grundläggande förståelse för hur marknaden fungerar och vad ditt företag behöver göra för att kunna ta sig an den kinesiska marknaden på bästa sätt. 

För dig som driver/arbetar på ett företag och vill få tips om hur Kinas digitala trender kan användas i en svensk e-handels kontext

Du arbetar på ett företag som för närvarande inte har några planer på att expandera till Kina men är intresserade av hur det kinesiska digitala ekosystemet är uppbyggt och hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina. I den här kursen får du inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan appliceras i en svensk e-handels kontext.

För dig som arbetar med e-handel och/eller digital marknadsföring och vill lära dig mer om hur detta fungerar i Kina

Du arbetar med e-handel och/eller digital marknadsföring på något vis men har ingen eller lite kunskap om hur man arbetar med detta på den kinesiska marknaden. Den här kursen ger dig nya perspektiv på hur man kan arbeta med digitala plattformar och digitalt innehåll. 

För dig som är allmänt intresserad av Kinas digitalisering och vill lära dig mer om ämnet

Du är intresserad av Kinas digitala utveckling och allmänt nyfiken på hur det kinesiska digitala ekosystemet fungerar. Den här kursen ger dig en ökad kunskap om Kinas digitala marknad.

Kursinnehåll

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

  • Kinas digitala utveckling
  • Konsumentbeteenden online
  • Kinesisk affärskultur
  • Kinesiska digitala plattformar och dess funktioner
  • Det kinesiska digitala ekosystemet och hur det hänger ihop
  • Hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina
  • Kinesiska shoppingfestivaler (t.ex. Double 11)
  • Livestreaming
  • Hur gamification och group buying används för att engagera kunder
  • KOLs och korta videos
  • E-handelstrender som ex. New Retail & Social Commerce
  • Hur man hittar lokala samarbetspartners
  • Praktiska tips inför en Kina-etablering

Kursen delas in i 6 olika moment och tillhörande delmoment

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

Inläsningsmaterial

Videomaterial

Bildförklaringar

Övningsuppgifter

Certifieringstest

Quiz

Avsnitt 1: Kinas digitala utveckling

I den här introducerande delen av kursen får du en bakgrund till vad som lagt grunden för Kinas digitala utveckling och vad som lett fram till att Kina är världens största digitala marknad idag.

Avsnitt 2: Konsumentbeteenden och kinesisk kultur

I den här delen av kursen får du lära dig om vad som särskiljer kinesiskt konsumentbeteende och på vilket sätt den kinesiska kulturen präglar det digitala innehållet.

Avsnitt 3: Kinas digitala plattformar

I den här delen av kursen får du en grundläggande genomgång av de mest populära kinesiska digitala plattformarna och dess roll i det digitala ekosystemet.

Avsnitt 4: Digitalt innehåll på den kinesiska marknaden

I den här delen får du en förståelse för hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina och vad som är populärt innehåll hos de kinesiska konsumenterna. Vi går även igenom hur man bygger en onlinebutik och hur man skapar en produktsida i kinesisk stil.

Avsnitt 5: E-handels- och marknadsföringstrender i Kina

I den här delen får du kunskap om de största trenderna inom e-handel- och marknadsföring på den kinesiska marknaden.

Avsnitt 6: Digital etablering i Kina

I den här delen av kursen får du en grundläggande kunskap om vad som krävs för en digital etablering i Kina och hur man planerar sin lansering på bästa vis.

Kursledare

Emma Hellbom Ajoje & Helena Svensson

Emma och Helena har över 15 års erfarenhet från Kina och den kinesiska marknaden. De har tidigare arbetat med att driva västerländska varumärkens e-handelsbutiker i Kina på marknadsplatser som Tmall och JD. Idag driver de konsultföretaget Empress Consulting som utbildar och ger råd till svenska företag om kinesisk e-handel och digital marknadsföring.

Examen, diplom m.m.

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Kurs i e-handel och digital marknadsföring i Kina på distans, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Nordic Tech Institute – Utbildningar i digital marknadsföring

Kompetensutvecklande kurser i digital marknadsföring skapade av branschledande experter

Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans.  Idag kan du gå kurser inom: Digital Marknadsföring Marknadsföring i sociala medier Sökmotormarknadsföring (och Google Ads) Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering Alla kurser fokuserar på...


Läs mer om Nordic Tech Institute – Utbildningar i digital marknadsföring och visa alla utbildningar.
Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Kurs i e-handel och digital marknadsföring i Kina på distans!

Arrangörsrecensioner
(5,0)
Baseras på 63 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Kurs i e-handel och digital marknadsföring i Kina på distans från Nordic Tech Institute – Utbildningar i digital marknadsföring, fyll i dina uppgifter: