Visa utbildning.se som: Mobil

Har covid-19 påverkat dina planer på att läsa en utbildning? Svara på vår korta undersökning och hjälp oss att hjälpa dig!

Kort om utbildningen
2-dagarskurs
16 950 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2020-11-19 - Stockholm
Distans / Online, Stockholm
Svenska
Kommande starter
Distans / Online
16 950 SEK
2020-11-19

Kursbeskrivning

Skapa verklig kundupplevelse med hjälp av Service Design

Välkommen till två fullspäckade dagar som ger dig en komplett metod för att kunna förstå kundbehoven, utveckla och testa prototyper och idéer samt driva en nödvändig verksamhetsförändring. 

På den här kursen arbetar du i team med ett verklighetsbaserat uppdrag som du genomför från ax till limpa.

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Kursen riktar sig exempelvis till dig som är verksam som:

  • Verksamhetsutvecklare
  • Tjänsteutvecklare
  • Affärsutvecklare
  • Chefer/ledare i tjänsteproducerande verksamheter 
  • Beställare av tjänster och IT-produkter
  • Projekt-/förändringsledare
  • Processutvecklare
  • Verksamhetsarkitekt
  • Produktägare
  • Kravhanterare
  • UX/CX -specialist 

Du lär dig under utbildningen:

  • Service Design Thinking 
  • Utforska kundbehov
  • Visualisera behoven i exempelvis kundresor och personas
  • Skapa prototyper och testa dem
  • Säkerställa att den nya tjänsten backas upp av verksamhetens affärsmodell och interna processer
  • Förbättra nyttan och upplevelsen av en tjänst

Efter denna utbildning kan du

  • Metoder för att analysera kundbehov
  • Verktyg för att utveckla och visualisera idéer och tjänster
  • Träning i att utforma kundresor
  • Verktyg för att skapa prototyper och test
  • Metoder för att säkerställa affärsmodellen
  • Insikter kring kopplingen mellan tjänstedesign, affärs- och verksamhetsutveckling
  • Egen praktisk träning med feedback från lärare och övriga kursdeltagare
  • Ett verkligt praktikfall med feedback från en ”riktig” beställare

Kursinnehåll

  • Introduktion
  • Tjänstedesign – att tänka som en designer, att tänka på tjänster, tjänstedesignsprocessen, nyckelmoment i tjänstedesign, övning
  • Utforska – kort introduktion till olika vanliga metoder för att förstå användare inom tjänstedesign, analys av kvalitativ data, att förstå företagets förutsättningar, övning i att intervjua
  • Utveckla – insikt – idé – koncept 
  • Prototyper och test
  • Genomföra
  • Förbereda för lansering
  • Presentation av nya tjänster
  • Feedback och avslut

Tid & plats

2-dagarskurs

F7 Möten & Konferens, Fleminggatan 7, Stockholm

Erbjudande

Visste du att den här utbildningen kan genomföras som en företagsintern utbildning för ditt företag? I vissa situationer passar det till och med bättre med en företagsintern utbildning än en öppen kurs. 

Står hela eller en del av organisationen inför en förändring? I en situation när flera i samma organisation behöver genomgå en utbildning, är en företagsanpassad lösning ett bra och kostnadseffektivt alternativ.

Tillsammans med våra lärare kan vi anpassa innehållet till din organisations arbetssätt, med exempelvis övningar baserat på den egna verksamheten.

Kursledare

Ann Ervik arbetar som senior tjänstedesigner på Skatteverket och har lång erfarenhet av tjänsteutveckling och förändringsledning i såväl privat som offentlig sektor. 

Ann har en bakgrund som interaktionsdesigner med stort intresse för hela kedjan från affärsidé till produkt och tjänst med kunden i fokus.

Martin Waligorski  har arbetat med digital tjänste- och produktutveckling i ett brett spektrum av branscher.

Martin brinner för lösningar som byggs med användaren i fokus. Idag arbetar han som Digital Collaboration Manager hos SEB.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Tjänstedesign, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 4,6

Baseras på 11 recensioner.

Michael
(5)
För att lära sig grunderna i Tjänstedesign är den perfekt.
Kent Nordström
(4)
Om man arbetar med utveckling av tjänster och vill ha bra verktyg och metoder samt utveckla sig själv. Väldigt bred utbildning.
Fredrik Östström
(4)
Vill man få verktyg för att bättre kunna göra utformningar av en tjänst eller utvärdering av en existerande tjänst tycker jag Tjänstedesign är en utmärkt kurs!

Dataföreningen Kompetens

Dataföreningen Kompetens

Dataföreningen Kompetens (DF Kompetens) är Dataföreningen i Sveriges utbildningsbolag för kompetensutveckling inom IT. Varje år tar vi emot över 3 000 kursdeltagare i över 150 kvalificerade utbildningsaktiviteter, både öppna och företagsinterna utbildningar. Exempel på aktiviteter är program, kurser, konferenser och informationsmöten. Vårt mål är att erbjuda...


Läs mer om Dataföreningen Kompetens och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Dataföreningen Kompetens

Fleminggatan 7
112 26 Stockholm

 Visa telefonnummer

Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Tjänstedesign från Dataföreningen Kompetens, fyll i dina uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
(4,6)
Baseras på 11 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,7)
Baseras på 329 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar