Kursbeskrivning

Tjänstedesign är ett agilt arbetssätt som möjliggör för en organisation att utveckla och förändra verksamheten med ständigt fokus på kunden.
Välkommen till två fullspäckade dagar som ger dig intensiv, och rolig, övning i kundvärde; Hur säkerställer man att det blir observerat, förstått samt byggs in i allt organisationen gör? Kursledarna Ann och Martin arbetar aktivt med tjänsteutveckling till vardags och stöttar teamen med erfarenheter från genomförda uppdrag.
Som deltagare får du prova på de viktigaste stegen i tjänstedesignprocessen samt att i sammanhanget träna dig i att se sambanden med affärs- och verksamhetsutveckling.
Kommande kursstarter
Du lär dig under utbildningen:
- Service Design Thinking
- Utforska kundbehov
- Visualisera behoven i exempelvis kundresor och personas
- Skapa prototyper och testa dem
- Säkerställa att den nya tjänsten backas upp av verksamhetens affärsmodell och interna processer
- Förbättra nyttan och upplevelsen av en tjänst
Med denna utbildning får du
- Verktyg för att utveckla och visualisera idéer och tjänster
- Träning i att utforma kundresor
- Verktyg för att skapa prototyper och test
- Metoder för att säkerställa affärsmodellen
- Insikter kring kopplingen mellan tjänstedesign, affärs- och verksamhetsutveckling
- Egen praktisk träning med feedback från lärare och övriga kursdeltagare
- Ett verkligt praktikfall med feedback från en ”riktig” beställare
Målgrupp
Kursen vänder sig till personer i affärs- och verksamhetsutvecklande roller med intresse för att skapa en organisation som fokuserar på sina kunders behov och upplevelse av de produkter och tjänster som erbjuds.
Exempel på roller:
- Verksamhetsutvecklare
- Tjänsteutvecklare
- Affärsutvecklare
- Chefer/ledare i tjänsteproducerande verksamheter
- Beställare av tjänster och IT-produkter
- Projekt-/förändringsledare
- Processutvecklare
- Verksamhetsarkitekt
- Produktägare
- Kravhanterare
- UX/CX -specialist
Kursinnehåll
- Tjänstedesign – att tänka som en designer, att tänka på tjänster, tjänstedesignsprocessen, nyckelmoment i tjänstedesign, övning
- Utforska – kort introduktion till olika vanliga metoder för att förstå användare inom tjänstedesign, analys av kvalitativ data, att förstå företagets förutsättningar, övning i att intervjua
- Utveckla – insikt – idé – koncept
- Prototyper och test
- Genomföra
- Förbereda för lansering
- Presentation av nya tjänster
- Feedback och avslut
Video
Upplägg
Under kursens två dagar arbetar du i team med ett verklighetsbaserat uppdrag som du genomför från ax till limpa.
Tid & plats
2-dagarskurs.
F7 Möten & Konferens, Fleminggatan 7, Stockholm.
Kursledare
Martin Waligorski har arbetat med digital tjänste- och produktutveckling i ett brett spektrum av branscher. Martin brinner för lösningar som byggs med användaren i fokus.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,6
Om man arbetar med utveckling av tjänster och vill ha bra verktyg och metoder samt utveckla sig själv. Väldigt bred utbildning.
Vill man få verktyg för att bättre kunna göra utformningar av en tjänst eller utvärdering av en existerande tjänst tycker jag Tjänstedesign är en utmärkt kurs!
Dataföreningen Kompetens (DF Kompetens) är Dataföreningen i Sveriges utbildningsbolag för kompetensutveckling inom IT. Varje år tar vi emot över 3 000 kursdeltagare i över 150 kvalificerade utbildningsaktiviteter, både öppna och företagsinterna utbildningar. Exempel på aktiviteter är program, kurser, konferenser och informationsmöten. Vårt mål är att erbjuda...
Läs mer om Dataföreningen Kompetens och visa alla utbildningar.
För att lära sig grunderna i Tjänstedesign är den perfekt.