Kursbeskrivning
KBT - varför vi gör som vi gör
Öka din kunskap i kognitiv beteendeterapi och främja psykisk hälsa och ett hållbart arbetsliv
Läringsmål (Kursen går bland annat igenom):
- Grundläggande förståelse för KBT
- Förstå egna och andras beteenden bättre – varför vi gör som vi gör
- Bli bättre rustad i din kommunikation och i samspelet med andra
- Lär dig tredje vågens KBT
- Tekniker och förhållningssätt från KBT
- Upprätta en egen handlingsplan
Kommande kursstarter
Upplägg
Hur kan man bli bättre på att bemöta människor i olika situationer för att skapa välmående arbetsplatser, minska stress och obehagliga möten? Genom att ha en grundläggande förståelse för KBT kan du som ledare eller medarbetare utvecklas i din roll och bli bättre på att förstå mänskligt beteende. Med denna insikt kan du i samspelet med andra påverka och främja psykisk hälsa och ett hållbart arbetsliv.
Detta är kursen för dig som vill lära dig grunderna i KBT – om varför vi människor gör som vi gör. Du blir bättre rustad i din kommunikation och får förståelse för hur du samspelar med andra genom att använda de vanligaste KBT teknikerna. Dessutom lär du dig att kartlägga tankar, känslor och beteenden för att kunna bemöta, och motivera den du möter till positiv beteendeförändring. Kursen är inte en terapeututbildning eller en kurs av behandlande karaktär. Meningen med kursen är att den ska tillhandahålla KBT som metod på ett pedagogiskt och lättillgängligt sätt oavsett yrkeskategori, vilket gör denna kurs unik.
Din kursledare Agnes Mellstrand är leg. psykolog med KBT-inriktning med lång erfarenhet av KBT-behandling. Hon handleder chefer och medarbetare som i sina arbeten försöker att förstå svåra situationer och kunder med hjälp av KBT. Under kursen varvar Agnes teori med fallexempel och praktiska övningar. Detta för att du som deltagare både ska få en verklighetstrogen inblick i hur KBT fungerar, samt användbara och relevanta verktyg till din yrkesvardag.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är nyfiken på KBT och vill bli bättre på att förstå mänskligt beteende, då du i din arbetsvardag kanske träffar utmanande kunder, klienter, elever, medarbetare etc.
Du är ledare/chef, HR-chef, HR-personal, socionom, lärare, coach, vårdpersonal, kommunikatör etc.
Inga förkunskaper krävs.
Intresseanmälan
Skandinaviens ledande kursleverantör
Människor växer och presterar bättre genom kompetensutveckling. Därför arbetar vi aktivt varje dag med att vara en självklar partner för företag som önskar att sända sina anställda på kvalitetssäkrade, effektiva och verklighetsbaserade utbildningar. Sedan starten 1997 har vi utbildat över...