Copywriterkurser

För en vässad penna. Vill du utvecklas som eller bli copywriter? Vi har samlat copywriter-kurser för dig som brinner för det skrivna ordet. Se till att bli en bättre och mer effektiv skribent med ny kunskap.
Filtrera efter
Utbildningsform
Kategori
Plats
Visa alla filter
Visar 1-25 av 34 träffar
1
2
Annonser

Populära platser

Reportage inom

Arkitekturlinjen vänder sig till dig som är intresserad av arkitektur och i synnerhet villaarkitektur. Du kanske ska bygga om eller renovera hemma, eller så kanske du vill söka dig vidare till en arkitekthögskola?

Mer om Copywriterkurser

En copywriter är en så kallad reklamskribent (SAOL föreslår namnet reklamskribent istället för det engelska ordet), det vill säga att man jobbar med idéer och texter till reklam. Det kan vara i dagspress, veckopress, manus till reklamfilm på tv eller bio, utomhusreklam, affischer, radioreklam, webbsidor, banners och butiksreklam med mera.

Copywriter på en reklambyrå

En copywriter kan arbeta på en reklambyrå, vilket är vanligast, som frilansare eller på stora företag som har interna reklamavdelningar. En copywriter arbetar ofta tillsammans med en art director (AD) och en projektledare. Copywritern och art directorn har som gemensam uppgift att komma på en idé som kan lösa en kunds kommunikationsproblem. Som copywriter har du ansvar för text medan art directorn har ansvar för formgivningen. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret samt kontakt med kunden.

Copywriter och budskap

En copywriter måste vara duktig på att formulera sig, så texten väcker intresse och folk tar till sig budskapet. Du behöver även anpassa buskapet för den specifika målgruppen och kanalen. Som copywriter behöver du ibland göra research och samla in fakta, känna till kundens företag och produkter, samt målgruppen som reklamen vänder sig till. När du sedan har allt material måste du vara duktig på att plocka ut det viktigaste.

Utbildningar för copywriterCopywriter

Innan du inleder en kurs för copywriter bör du vara medveten om att det är viktigt att vara idérik och kreativ samt att kunna ta och ge konstruktiv feedback.

Idag ska en copywriter kunna skriva för olika medier, som exempelvis print, internet och tv. En viktig del kan vara att anpassa innehållet till olika kanaler. Du kanske redan arbetar som skribent men vill ta steget att vässa dina texter för att bli mer marknadsföringsmässiga, då kan en copywriter-utbildning vara något för dig.

Jobb efter en utbildning inom copywriting

Vill man jobba som copywriter, och enbart med den inriktningen, får man räkna med hårt konkurrens om jobben. En utbildning inom copywriting är dock något man ofta har nytta av som ett komplement inom andra jobb, exempelvis reklam, marknadsföring och kommunikation. Vill du vässa dina skriftliga färdigheter och lära dig lyfta ur budskap på ett attraktivt sätta kan detta vara en bra utbildning för dig.