Hur gör man en kassaflödesanalys? - Forum

2014-04-10 11:25   Elena

Hejsan, jag har länge arbetet på ett företag med administrativa uppgifter men ska nu börja jobba mer med ekonomi. Sitter och försöker lära mig att göra en kassaflödesanalys, men det är svårt!! Hur ska man gå tillväga? Vänliga hälsingar, Elena


RE: Hur gör man en kassaflödesanalys?
2014-04-10 11:30   Lina Johnsson

Hej Elena!

I en kassaflödesanalys hanterar du ett företags in- och utbetalningar för att se förändringen i likvida medel under vanligtvis ett år. Med hjälp av kassaflödesanalysen kan du se hur kapitalflödena har sett ut under perioden, hur mycket pengar som kommit in respektive har gått ut samt beräkna företagets soliditet – siffror som kan vara av intresse om du t ex funderar på att investera i ett företag. En kassaflödesanalys är indelad i tre delar: operativa verksamheten, investeringsverksamhet och finansieringsverksamhet.

Att lära sig göra en kassaflödesanalys kan vara lite krångligt om man är ny på området så för ett verkligen lära dig hur du ska göra skulle jag rekommendera dig att läsa en kurs. På det viset får du ta del av relevant litteratur och få riktigt lärarstöd, något som kan vara guld värt när man inte får siffrorna att matcha!

Gå in och titta på utbildningar i redovisning och kassaflödesanalys som finns hos oss, där tror jag att du kan hitta en kurs som passar dig och där du kan få hjälp med att klara av dina nya arbetsuppgifter.

Utbildningar inom kassaflödesanalys

Vänligen,

Lina, utbildning.se


Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨