Heta kompetenser inom media och kommunikation

Idag är det många som vill jobba inom media och kommunikation. Arbetsmarknaden är tuff för den som önskar sig en karriär inom dessa områden. Utbildning.se har gått igenom 365 aktuella jobbannonser och här är listan med de mest efterfrågade kompetenserna just nu.

Efterfrågade kompetenser inom media och kommuniaktion enligt 365 jobbannonser i mars 2015. Procentuellt fördelade efter omnämnd kompetens.

Idag är det många som vill jobba som kommunikatör eller inom media och webb. Arbetsmarknaden är tuff för den som önskar sig en karriär inom dessa områden. I vår ständigt föränderliga värld gäller det att hålla sig på tårna och ständigt uppdatera sina färdigheter för att hänga med i utvecklingen.

Den som vill kunna stå sig i konkurrensen inom media och kommunikation måste vara ständigt beredd på att lära sig nytt och bredda kompetensen. Men vad är det egentligen som arbetsgivare efterfrågar hos potentiella jobbsökande idag? utbildning.se har gått igenom 365 aktuella jobbannonser inom media och kommunikation för att kartlägga vilka önskemål som finns hos arbetsgivarna. Här listar vi de hetaste kompetenserna just nu.

Topp tio kompetenserna just nu:

1. Bred kompetens ‒ du ska kunna allt

Det är inte lätt att vara kommunikatör med dagens höga krav. Du förväntas kunna det mesta inom det mesta. Tempot i kommunikationsbranschen är ofta högt och därför måste du kunna hugga i där det behövs. Det innebär att du måste sträcka ditt kompetensspektrum så långt du kan.

2. Digital- och webbkompetens

I vårt mediestinna samhälle har digital kompetens snabbt seglat upp som något av det mest efterfrågade på arbetsmarknaden. Att lära dig hur du effektivt använder webben och digitala medier är en smart investering för karriären. Med tanke på den snabbt framrusande teknologiska utvecklingen behöver dina kunskaper dessutom ständigt uppdateras så att du ligger i framkant.

3. Projekt och projektledning

Många jobb inom kommunikationsområdet är projektbaserade och du som är yrkesverksam kan därför behöva kompetens att leda både längre och kortare projekt. Projekten kan innebära allt från att implementera en ny webbplats till att i projektform driva diverse evenemang eller se över företagets internkommunikation.

4. Skribent och content management

Det är självklart av stor vikt att du kan formulera dig väl i skrift och har känsla för att producera olika typer av texter. Dessa kan vara redaktionella, fackspråkliga, informativa, nyhetsbaserade eller av mer informell karaktär, allt beroende på budskap och målgrupp. Därför är det viktigt att du har förmågan att identifiera vem texten riktar sig till och vad du vill uttrycka med den. Content management innebär att du är duktig på att hantera innehållet i olika kanaler och kan anpassa innehållet efter kanal och målgrupp.

5. Kunna fotografera

Bilder lockar ögat i högre utsträckning än texter och de utgör därför en viktig del i exempelvis marknadsföringsarbetet, mediapublicering, webbplatsutveckling och andra sammanhang där man vill fånga människors uppmärksamhet. Det är alltså användbart för dig att veta hur du tar fotografier som passar sammanhang och kontext. På så vis kan du komponera egna originella bilder att illustrera texter och webbinnehåll med.

6. Varumärkesarbete

Många företags framgång ligger i deras starka varumärken. Att veta hur du utvecklar och stärker det på marknaden är alltså ett bra recept till framgång inom branschen. Ökar du attraktionen kring varumärket kan du nå ut till nya marknader och kundgrupper. Kunskap om hur du strategiskt bygger upp ett varumärke kommer hjälpa både dig och ditt framtida företag framåt i vår konkurrenstunga värld.

7. Event

Att veta hur du organiserar och genomför event, både större och mindre, är toppen om du vill ha något extra att komma med. Många företag behöver en person som kan dra i trådarna för att få till stånd presskonferenser, lunchmöten, diskussionsdagar eller andra typer av evenemang. Eftersom det är mycket logistik som ska gå ihop och ofta många människor involverade är det ett stort plus om du har en god organisationsförmåga och vana att hålla de berömda många bollarna i luften.

8. Sociala medier

De sociala medierna fortsätter att breda ut sig och tar upp en allt större del av människors vardagliga liv. För många företag utgör de därför viktiga kommunikationskanaler och du som söker jobb inom media och kommunikation gör klokt i att lära dig dynamiken bakom sociala medier och hur de kan utnyttjas för effektiv marknadsföring. Framförallt efterfrågas stenkoll på Facebook, Twitter och Instagram.

9. Strategi och analys  

I branschen finns en önskan om att ta kommunikationsarbetet till en mer strategisk nivå. Därför kan även du som inte arbetar som chef behöva ha strategisk kompetens och förstå vikten av att prioritera, se trender och följa upp genomförda arbeten och projekt.

10. Photoshop

Vare sig du jobbar med print eller webb är det smart att uppdatera dina kunskaper i bildhantering. Att kunna anpassa och skapa bilder för webben är en nödvändighet i de flesta kommunikationsroller. Om du fördjupar dina färdigheter i Photoshop kan du dessutom lära dig utforma dina egna kreativa banners och annonser.

Mindre efterfrågade kompetenser

Det som verkar vara mindre efterfrågat just nu är kunskap inom sökmotoroptimering, tidningsproduktion, ROI (Return Of Investment), konvertering och storytelling. Det är inte att säga att kompetens inom dessa områden är mindre viktigt. Av jobbannonserna att döma är dock behovet av dem just nu inte det största på arbetsmarknaden. Det kan också förklaras med att arbetsgivarna till exempel anser att sökmotoroptimering faller inom ramarna för “digital kompetens” varför de inte uttryckligen skriver det i annonsen.

Text: Anna Hankers
Publicerad: 2015-03-26
Källa: arbetsformedlingen.se


Tips på utbildningar inom media och kommunikation:

Här hittar du samlade utbildningar inom media och kommunikation:


Behöver du hjälp att hitta vidareutbildning?

Berätta för oss vad du letar efter, så hjälper vi dig hitta rätt!

Hur funkar det?

Efter att du skickat in din förfrågan tar vi genom intresseanmälningar kontakt med de utbildare som bäst matchar dina önskemål. Du får en bekräftelse direkt till din mail och inom 1–2 dagar kontaktar utbildningsarrangörerna dig med all information du behöver för att eventuellt gå vidare och boka utbildningen. Vi hör av oss till dig om vi behöver kompletterande uppgifter. 

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Fyll i

Vår utbildningsrådgivning är kostnadsfri och inte bindande.


Annonser