Kursbeskrivning
Kundcentrerad affärsutveckling genom Design Thinking
Med hjälp av Design Thinking kan du lösa komplexa problem och skapa användarfokuserade produkter som skapar värde för både affär och användare. På vår tvådagarskurs lär du dig bygga en passande produkt för användare genom att utföra Design Thinking-metodiken och använda metoder för datainsamling, användarkartläggning, analys, prototyping och validering.
Målgrupp
- Jobbar som visuell designer, digital designer, produktägare, utvecklare, SAFe-agilist, kommunikationsstrateg, digital strateg, webbstrateg eller content manager.
- Arbetar med nyutveckling eller förvaltning av produkter och tjänster. Metodiken kan appliceras på både fysiska och digitala produkter.
- Vill få en djupare förståelse för användarens/kundens behov.
- Vill få de rätta verktygen för att kombinera affärsnytta och användarnytta i utveckling av nya produkter.
Kursinnehåll
-
Kursens upplägg är till stor del praktiskt och innehåller följande moment:
- Användarfokus och affärsvärde
- UX
- Design Thinking – processen
- Case som du arbetar med i en grupp, med följande steg:
- Empathize: Vi samlar in data om användarna, i deras miljö, med hjälp av observationer och kontextuella intervjuer.
- Define: Vi kartlägger användarna, genom att ta fram: ”Empathy maps”- insikter om hur användarna tänker och känner,”Personas”- insikter om användarnas mål och behov, och ”User journeys”- insikter om användarnas beteenden och problem.
- Ideate: Vi börjar utforska lösningsrymden genom brainstorming och tar ett gemensamt grepp om helhetsbilden genom ”User story mapping ”och skissteknik.
- Prototype: Vi skapar prototyper i Low fidelity med hjälp av penna och papper.
- Test: Validering med användare.
Förkunskaper
Kunskap om arbete inom produktutveckling är lämpligt, i övrigt krävs inga förkunskaper.
Upplägg
DAG 1
09:00 Praktisk information och agenda
09:20 Incheckning
09:30 Syfte - användarfokus och användarvärde
10:40 Sammanhang - User experience
11:25 Design Thinking-processen
12:00 Lunch
13:10 Case - Bakgrund och struktur
13:30 Case - Empathize
16:00 Case - Define, teori
16:30 Mellanakt
17:00 Slut för dagen
DAG 2
09:00 Välkomna
09:15 Case - Define, praktik
10:15 Case - Ideate
12:00 Lunch
13:10 Case - Prototype
14:10 Case - Test
15:30 Case - Efteråt
16:25 Vilket är nästa steg?
16:45 Kursavslutning
Tider kan komma att ändras.
Kursledare
Tommy Marshall, Head of UX
Tommy Marshall leder Zingtons UX-satsning och har arbetat som senior UX- och tjänstedesigner i över 10 år. Han har haft uppdrag på organisationer som Skolverket, Konsumentverket, Scania och SEB. Tommy är en erfaren utbildare, som ofta hjälper kunder i deras digitala transformation. Han är även en van facilitatör av workshopar och talar på olika konferenser regelbundet.
Isabella Koniakowski, UX- och tjänstedesigner
Isabella är en nyfiken och engagerad UX-designer med flera års erfarenhet som gillar att reda ut komplexa processer för att hitta förändrings- och förbättringspotential. Hon är en pedagogisk och skicklig facilitator som gärna delar med sig av sina insikter och sin kunskap. Hon motiveras av att arbeta tillsammans med andra och av att förbättra användarnas upplevelser, oavsett vilka förutsättningar de har. Tidigare har hon arbetat med komplexa system, användargränssnitt, medarbetarportaler och fintech.
Maria Lifsten, UX- och tjänstedesigner
Maria är senior UX- och tjänstedesigner och har jobbat brett med UX inom bland annat E-hälsa, försäkringar och som Art Director. Maria gillar att driva workshops där alla deltagare tillsammans hittar bra lösningar och inspireras av varandra. Hon motiveras av att skapa riktigt bra digitala tjänster som skapar affärsnytta, samhällsnytta och som löser problem. Alltid med användaren i fokus.
Examen, diplom m.m.
Alla deltagare får ett diplom på genomförd kurs.
Utdrag från intervju efter kurs: "Kursen gav mig en påminnelse av vikten att börja i rätt ände, med att identifiera användare, förstå deras behov och skapa en prototyp som testa...