Värdebaserad försäljning – kurs online

Längd
Workshop på distans: 4 halvdagar
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
7 november, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Företagsanpassad utbildning, Onlineutbildning
Längd
Workshop på distans: 4 halvdagar
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
7 november, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Företagsanpassad utbildning, Onlineutbildning
Från 10 900 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Värdebaserad försäljning – kurs online

Dags att bryta mönstret och fokusera på att sälja det som verkligen betyder något för kunden? I vår utbildning lär du dig hur du kan skapa en dialog med kunden som inte bara handlar om priser och funktioner, utan om det verkliga värdet bakom det du erbjuder. Det vill säga värdebaserad försäljning. Välkommen till värdebaserad försäljning kurs online! 

Värdebaserad försäljning handlar inte bara om att sälja en produkt eller tjänst till kund, utan att identifiera, skapa och förmedla olika typer av effekter som kan påverka kundens resultat och företag på ett positivt sätt. Genom att höja intäkter, sänka kostnader, minska risk och bygga strategiska fördelar visar du som säljare ett mervärde för din kund som går långt utöver själva produkten.

Utbildningen är lärarledd och genomförs på distans.

Några exempel för att sälja värde

Att höja intäkter är en central del av värdebaserad försäljning och något som skapar värde för din kund. Genom att erbjuda produkter eller tjänster som ökar kundens försäljning eller effektivitet hos hens företag kan du som säljare skapa ett mervärde som ger direkt avkastning för kunden. Dessutom kan sänkta kostnader vara en stor och viktig faktor.

Genom att du visar lösningar som minskar kundens driftskostnader eller förbättrar effektiviteten kan du hjälpa till att öka kundens lönsamhet och konkurrenskraft.

Kommande kursstarter

Välj mellan 2 kursstarter

7 november, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

Kontakta oss!

  • Företagsanpassad utbildning
  • Distans

Utbildningens innehåll

Du kommer att lära dig

  • Att förstå värdebaserad försäljning: Vi utforskar konceptet med att skapa värde för din kund och företaget istället för att bara sälja en produkt.
  • RISE-processen: Du får verktyg för att guida dig genom försäljningsprocessen, från att initialt fånga kundens intresse till att stänga affären.
  • Differentierad försäljning: Att skilja sig från konkurrenterna genom att erbjuda unika och skräddarsydda lösningar för varje kund.
  • Empati-/Projektionstest: Verktyg för att förstå och anpassa din kommunikation och interaktion med olika kundtyper.
  • FOCA-tekniken: En strategi för att fokusera din uppmärksamhet på de mest relevanta aspekterna av kundens behov och önskemål hos företaget.
  • Upptäck behov och motiv hos din kund: Att aktivt lyssna och identifiera vad som driver din kund, vad de vill och vilka problem de behöver lösa.
  • Säkerställa samarbete med kunden och förstå dina viktigaste intressenter: Att bygga och upprätthålla starka relationer med kunden och deras nyckelpersoner på företaget.
  • Hantera olika kontakter hos kunden: Att navigera och kommunicera effektivt med olika beslutsfattare inom kundorganisationen.
  • Att förstå din kunds behov: Djupdykning i att identifiera och analysera kundens behov och förväntningar.
  • Ställa frågor på rätt sätt: Att använda öppna, kraftfulla frågor för att få insikt och aktivt vägleda kunden genom köpprocessen.
  • Att ta fram ditt unika värde: Att kommunicera och visa upp ditt erbjudandes unika fördelar, vad det gör och hur det kan gynna kunden och företaget.
  • Värdekedjan och konkurrensfördelar: Att analysera och kommunicera hur ditt erbjudande skapar värde via hela kundens värdekedja och vad som skiljer det från konkurrenternas.
  • Använda storytelling för att skapa värde för företaget: Att använda berättelser och exempel för att förtydliga och illustrera värdet av ditt erbjudande för kunden.
  • Argumentation: Att utveckla och presentera övertygande argument för att stödja ditt erbjudande och övervinna eventuella invändningar från kunden.
  • Invändningshantering: Att effektivt hantera och bemöta kundens invändningar för att fortsätta driva affären framåt på företaget.
  • Analysera affärsmöjligheter: Att utvärdera och bedöma potentiella affärsmöjligheter för att fokusera din energi och resurser på de mest lovande möjligheterna.

Målgrupp

Utbildningen och dess innehåll är designat för säljare som strävar efter att utveckla både sin kunskap i försäljningsteknik och sin affärsförståelse. Du lär dig att skifta från att enbart sälja produkter till att skapa verkligt värde för kunden.

Oavsett din erfarenhetsnivå som säljare, kommer du, likväl som företaget du jobbar på, att dra nytta av utbildningen, genom att du får lära dig att identifiera och utnyttja nya värdeområden för kund.

Genom att anamma vår metodik lär du dig att utforska olika strategier för att skapa en meningsfull dialog med kunden, där du lyssnar aktivt på deras behov och erbjuder skräddarsydda lösningar som överträffar deras förväntningar.

Ta steget mot att bli en mer framgångsrik och värdebaserad säljare, som vill sälja med värde och kundnytta istället för med pris, genom att delta i vår utbildning och upptäck nya möjligheter att stärka din affär och din relation till din kund.

Upplägg

Under vår utbildning på 4 halva dagar får du möjlighet att aktivt delta i en mängd olika aktiviteter och övningar och får lära dig flera olika värdefulla verktyg som kommer hjälpa dig utvecklas när du vill bli mer värdebaserad i din säljroll.

Vi kombinerar korta teoretiska genomgångar med gruppdiskussioner, erfarenhetsutbyte, personlig reflektion, praktiska fallstudier och samarbetsövningar. Vi blandar lärarledd undervisning med digitala moduler som du gör på egen hand.

Genom att skapa en dynamisk och engagerande lärmiljö online strävar vi efter att du ska kunna omsätta dina nyvunna kunskaper och färdigheter direkt i praktiken när du jobbar som säljare b2b.

Du kommer också att dra nytta av insikter och perspektiv från både dina meddeltagare och våra experter. Detta ger dig möjlighet att förbättra ditt säljarbete på ett sätt som gör verklig skillnad.

Hur fungerar det att gå kurs online?

Upplägg för kursen är online, vilket gör att du träffar både kursledaren samt andra deltagare via en plattform som Teams. Detta ger dig en engagerande inlärningsmiljö som är tillgänglig från var som helst i världen.

Genom att delta i realtid kan du interagera med kursledaren och andra deltagare, vilket ger dig möjlighet till direkt feedback, möjlighet att ställa frågor och delta i meningsfulla diskussioner för nya kunskaper.

Den online-baserade kursen ger dig också en mer flexibel inlärningsupplevelse. Du sparar tid och resurser eftersom du slipper restid, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för dig som vill maximera din tid och få möjlighet att fokusera på fler åtaganden.

Tidsåtgång

Online workshop: 4 halvdagar
Digitala moduler (Engelska): 10 timmar (Självstudier efter genomförd utbildning)
Diplomering

Investering

10900 kr (+ moms)

Kursledare

Anders Karlström

Kursledare Anders har en gedigen erfarenhet inom b2b försäljning och har jobbat med att skapa värde för sina kunder på många olika sätt. Han delar gärna med sig av praktiska övningar, tips och visar verktyg under kursen. Anders besvarar alla dina frågor och funderingar.

Examen, diplom m.m.

Diplomering

När du avslutar utbildningen blir du belönad med ett diplom från Mercuri International Business School. Detta diplom är mer än bara ett intyg på ditt kursdeltagande. Det symboliserar även det hårda arbete och engagemang du har investerat för att förbättra dina färdigheter och kunskaper inom b2b försäljning. Dessutom fungerar diplomet som en kvalitetsstämpel och kan stärka din trovärdighet och konkurrenskraft på arbetsmarknaden.

Genom att inneha ett diplom från Mercuri International Business School kan du visa potentiella arbetsgivare och kunder att du har genomgått en högkvalitativ och respekterad utbildning inom b2b försäljning. Detta kan öppna dörrar för nya karriärmöjligheter och öka dina chanser att lyckas i din yrkeskarriär.

Dela gärna ditt diplom på LinkedIn för att marknadsföra och visa dina nyvunna färdigheter och stärka din professionella profil. Det är ett bevis på din kompetens och engagemang för personlig och professionell tillväxt.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Värdebaserad försäljning – kurs online, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Mercuri International Sverige AB
Gustav III:s Boulevard 42
169 03 Solna

Mercuri International Buisness School

Hos oss hittar du utbildningar på alla nivåer som ger motivation, kunskaper, vanor och verktyg för att du ska bli framgångsrik inom försäljning, förhandling och ledarskap. Våra konsulter har både lång erfarenhet och specialistkompetens och leder utbildningar där vi blandar...

Läs mer om Mercuri International Sverige AB och visa alla utbildningar.

Highlights