Certifierad Art Director
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 19 200 SEK
Art Director/Copywriter
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 196 000 SEK
-
2024-08-12
Art Direction
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 29 000 SEK
-
2024-09-16
Art Direction
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 32 000 SEK
-
2024-08-30
3D-design
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 28 000 SEK
-
2024-11-26
Communication Design
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 196 000 SEK
-
2024-08-12
Motion Graphics
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 26 000 SEK
-
2024-10-07
Copywriting Start
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 21 500 SEK
-
2024-10-15
Motion Graphics
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 28 000 SEK
-
2024-09-24
Designsystem för digitala tjänster
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 28 000 SEK
-
2024-10-15
Vad gör en art director?
Som art director, eller AD, arbetar du traditionellt sett på reklambyråer med visuella uttryck i kampanjer eller andra kommunikationskoncept, men idag är det också vanligt att art directors exempelvis arbetar på mediaföretag, förlag och inom TV och film.
I rollen som art director arbetar du ofta i nära samarbete med en copywriter där ditt ansvar ligger i att styra hur innehåll ska uttryckas visuellt. Det innebär att du med hjälp av ditt kreativa och strategiska sinne tar fram det visuella språket i form av layout, typografi, färgschema och grafik. Till skillnad från en grafisk formgivare ligger du på en mer abstrakt nivå där du i högre grad fokuserar på idéer och koncept för att sammanställa detta till ett paket av visuellt material. Paketet av visuellt material är det som den grafiska formgivaren kan jobba vidare med senare.
Mycket av arbetstiden som art director går till att sitta och skissa vid datorn eller med penna och papper. Det händer också att du närvarar vid fotograferingar och filminspelningar, lite beroende på vad för sorts arbetsgivare du jobbar hos.
Typiskt innehåll i utbildningar till art director
- Varumärkesidentitet
- Grafisk kommunikation
- Digital design och UX
- Kommunikationsanalys och planning
- Färg, typografi och bild
Vem kan bli art director?
Alla med ett intresse för det estetiska! Utbildningar till art director kräver däremot inte bara en kreativ ådra, utan också ett sinne för marknadsstrategier. Som art director ingår det inte enbart att sätta färgkoder och typografi. Du är även med och utarbetar strategier som de visuella uttrycken följer. Därmed krävs en förståelse för hela marknadsföringsprocessen.
I rollen arbetar du ofta i tätt samarbete med exempelvis en copywriter, projektledare eller originalare, och det är därför bra med en god samarbetsförmåga.
Hur utbildar man sig till art director?
Art directors har vanligtvis utbildat sig inom grafisk formgivning på antingen högskola eller universitet, en fristående kommunikationsskola eller yrkeshögskola. Det finns en mängd olika utbildningar, på distans och på plats, som sträcker sig från några enstaka veckor till två år.
Hitta din utbildning till art director idag!