Modern rekrytering – så uppdaterar du din metod för att attrahera rätt kandidater

Är din rekryteringsstrategi up to date? Vi har intervjuat en expert på rekrytering som delar med sig av sina bästa tips på vad du ska tänka på – och vad du ska undvika.

Två kvinnor som sitter i en företagslobby

Att rekrytera ny personal är ingen enkel match. På den moderna arbetsmarknaden fungerar det inte att hålla fast vid samma arbetssätt som för 5, 10 eller till och med 20 år sedan. Kanske är det på tiden att se över din rekryteringsstrategi? Här går vi igenom vanliga misstag att undvika och ger experttips som hjälper dig se till att rätt personer, med rätt kompetens, blir en del av ditt företag. 

Du har säkert hört det förr i alla möjliga sammanhang: Idag vi står inför nya utmaningar. Och det stämmer faktiskt, inte minst inom rekrytering. Generationsskiften, teknologiska framsteg och en förändrad arbetskultur innebär faktiskt att det krävs nya perspektiv och metoder för att lyckas med de där drömrekryteringarna till ditt team. Vi på utbildning.se har intervjuat Linda Samuelsson, expert på rekrytering, som delar med sig av sina insikter om dagens utmaningar och framgångsfaktorer. 


Linda Samuelsson
Fotograf: Daniel Forsbring


Linda Samuelsson
är Vice VD på Nexer Recruit och expert inom rekrytering av tekniska specialister, ledare och chefer. Linda, som är personalvetare i grunden har arbetat med rekrytering i 20 år och har även en magisterexamen i psykologi.


Några av de saker som Linda lyfter fram är vikten av att visa företagets ställningstagande i värdefrågor, våga se över och uppdatera sin rekryteringsprocess och spana efter rätt mjuka kompetenser hos kandidaterna. 

Uppdatera din företagsprofil 

Linda Samuelsson betonar vikten av att anpassa sig till förändringar. “Nittiotalisterna har helt andra värderingar och det gäller att vara med i matchen. Kandidaterna kommer och ställer krav på en första intervju”, förklarar hon. Därför är det avgörande att se till att ha en uppdaterad rekryteringsstrategi. 

För att attrahera rätt kompetens bör du inte glömma bort att kommunicera företagets värderingar och initiativ. "Folk vill inte bara veta vad företaget gör, de vill också veta hur ni bidrar till en bättre värld", poängterar Linda. 

Här är några punkter du kan ta avstamp i för att förbättra din företagsprofil och stärka er employer branding: 

  • Fundera på var ni står när det gäller värdefrågor som inkludering, jämlikhet och miljö. 
  • Presentera företagets vision och mål för kandidaterna, både inför och under en intervju. 
  • Använd sociala medier strategiskt och kom ihåg att kanaler som Instagram och LinkedIn är viktiga informationskällor för era kandidater.  
  • Lyft arbetskulturen på företaget, inte bara vilka arbetsuppgifter ni jobbar med. 


Undvik vanliga misstag 

“Det har gått bra tidigare – därför kommer det gå bra nu” 
Det är lätt att köra på i samma gamla hjulspår. Kanske har du jobbat med rekrytering i många år och kör på som du alltid har gjort? Kom ihåg att arbetstagarnas prioriteringar och krav gentemot arbetsgivarna ser annorlunda ut idag jämfört med ett antal år sedan. Avgörande är alltså att jobba med en modern och uppdaterad rekryteringsprocess där ni kan möta kandidaternas förväntningar. 

“Alla kan hålla i en intervju” 
Att genomföra en bra intervju inför en nyanställning handlar inte bara om att ställa några standardfrågor och skriva ner svaren – det är ett hantverk som kräver erfarenhet och expertkunskap. Så se till att du har en kompetent intervjuare som kan få ut det du verkligen behöver från intervjun. 

“Det är kandidaten som ska sälja in sig” 
Du som arbetsgivare måste komma ihåg att du också har konkurrens. Det är lika viktigt att marknadsföra ditt företag till kandidaten som det är för kandidaten att sälja in sina kompetenser till ditt företag. Se till att belysa era fördelar, både på och inför en intervju. Det är troligt att din kandidat befinner sig i processer med ett eller flera andra företag, så se till att förse hen med goda anledningar till att välja just ditt företag. 


Vilka kompetenser ska jag leta efter, egentligen? 

Att prioritera vilka kompetenser du ska leta efter handlar delvis om att skapa en tydlig kravprofil där du listar de viktigaste egenskaperna för rollen. Men generellt är det här också ett område där det finns tydliga trender. Inom många branscher, särskilt inom tekniska branscher, är landskapet föränderligt och även de finaste examina blir snabbt utdaterade. 

“Det gäller att hitta personer som vill lära sig något nytt. Du ska kunna lite om mycket, vara dynamisk, men också kunna vara specialist”, förklarar Linda. 

För att hitta de mest kompetenta kandidaterna som kan växa och utvecklas med ditt företag är det därför viktigt att fokusera på kompetenser som nyfiken, flexibel och med stor dos självledarskap

Ta reda på om du hittat rätt  

Så, hur tar man reda på om en person verkligen är flexibel eller nyfiken? Här gäller det att ställa rätt frågor och göra en personlighetsanalys, och det är även här som rekryteringsexpertisen blir extra viktigt. 

Linda förklarar att metoder som kompetensbaserade frågor och personlikhetsanalys kan hjälpa dig att bedöma den här typen av kompetenser. Därtill betonar Linda vikten av en strukturerad process där en kravprofil och kompetensprofil ligger till grund för att rekryteringsprocessen ska bli så objektiv och fördomsfri som möjligt. 

Lägg grunden med kravprofil och kompetensprofil 

Utgå från en kravprofil och kompetensprofil i ditt rekryteringsarbete för att minska risken för att du tar subjektiva beslut. 

Personlighetsanalys 

Förse kandidaten med en självskattningsuppgift (här finns olika personlighetsanalysmodeller du kan använda för att få fram en profil) och diskutera resultatet under en fördjupad intervju. 

Ställ kompetensbaserade frågor 

Utifrån din kompetensprofil ber du kandidaten att ta upp exempel och berätta om verkliga situationer där de uppvisat de egenskaperna. 

Denice Karlsson

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på utbildning.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt kompetensutveckling. Med en bakgrund inom humaniora och ett stort intresse för språk skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om kompetensutveckling och en bred variation av utbildningsområden på utbildning.se. För att själv kompetensutvecklas har hon bland annat genomfört en projektledarutbildning hos Adding Value Consulting. Denice är bosatt och arbetar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Hon har en masterexamen i humaniora med inriktning retorik från Uppsala Universitet och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton. (Mindre)

Om

Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på utbildning.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt kompetensutveckling. Med en bakgrund inom humaniora och ett stort intresse för språk skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om kompetensutveckling och en bred variation av utbildningsområden på utbildning.se. För att själv kompetensutvecklas har hon bland annat genomfört en projektledarutbildning hos Adding Value Consulting. Denice är bosatt och arbetar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Hon har en masterexamen i humaniora med inriktning retorik från Uppsala Universitet och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: