Kreativt tänkande och nätverk ska locka kvinnor till IT-branschen

IT-branschen växer, men trots detta är det fortsatt få kvinnor som intresserar sig för en karriär inom IT. Men allt fler organisationer visar vägen framåt! Grupper som Sigma Smart Women Society, WiTech och Pink Programming drar sitt strå till stacken när det kommer till att skapa förbilder och sprida intresset för IT till unga tjejer och redan yrkesverksamma kvinnor.

Kvinnliga nätverk programmering

 

IT-branschen växer, men trots detta är det fortsatt få kvinnor som intresserar sig för en karriär inom IT. Men allt fler organisationer visar vägen framåt! Grupper som Sigma Smart Women Society, WiTech och Pink Programming drar sitt strå till stacken när det kommer till att skapa förebilder och sprida intresset för IT till unga tjejer och redan yrkesverksamma kvinnor.

Efterfrågan på kunniga programmerare ökar och arbetsgivarna har svårt att fylla alla sina behov. Trots att branschen ideligen skriker efter rätt kompetens tycks det svårt att locka kvinnor till yrket. Faktum är att programmering och IT-utveckling är yrkesområden som främst företräds av män, och skillnaderna är stora. Diskrepansen är så hög som 20 % kvinnor mot 80 % män när det kommer till yrken inom system- och mjukvaruutveckling i Sverige.

utbildning.se har pratat med fyra personer inom branschen för att ta reda på varför så få kvinnor söker sig mot en karriär inom IT och hur de arbetar för att väcka intresset.

Varför tror ni att unga tjejer och kvinnor inte intresserar sig för programmering och IT-yrken i lika hög utsträckning som män?

De tillfrågade är överens om att det är i tidigare åldrar som intresset bör väckas, vi måste visa unga tjejer att kodning kan vara något kreativt och skapande. De menar att om man visar på bredden av IT-yrken som dels kreativa och varierande så kan den stereotypiska bilden av den manliga hackern luckras upp.

”En nyckel för att locka fler kvinnor är att dels beskriva vad man gör i ett IT-projekt, beskriva hur man jobbar kreativt, i team, med Scrum etc. Vad bidrar systemen, verktygen, apparna till och vad kan man därmed själv få vara med och bidra till?”

– Emelie Bernhardsson, Managing Director på Academy, en del av Academic Work

 

Hur kan man intressera fler tjejer och kvinnor för IT-branschen?

Det verkar som det kommer att krävs flera insatser både långsiktigt som kortsiktigt. Framför allt behöver unga tjejer förebilder och kvinnor som kan stötta och visa vägen in till ett betydligt mer kreativt och spännande yrke än vad många unga tjejer verkar tro.

”Jag tror man måste jobba bort många stereotypiska bilder som finns av vem som jobbar inom branschen och vad personen jobbar med.”

– Natasha Asimiadis, Co-funder på WiTech IT-network

 

Varför är det viktigt med en jämställd IT-bransch?

”Det finns många faktorer som gör att vi tycker det är viktigt med jämställdhet. Dels för att det arbete vi gör blir mer framgångsrikt, bättre och mer kreativt om vi har en bra blandning av kön, egenskaper och erfarenheter. … Den sista faktorn som är viktig att belysa är att vi har en stor brist på kompetens inom IT/Tech där senaste rapporten från IT- och telekomföretagen visar på en brist på 70 000 personer inom branschen till år 2022.”

– Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef på Sigma IT Consulting

 

Var ligger ansvaret att locka fler kvinnor till IT och programmering?

Alla de intervjuade är eniga om att ansvaret bör delas på flera parter. Men att unga tjejer måste nås tidigare är evident. Där har utbildningsväsendet ett stort ansvar. Rekryterare kan också göra sitt genom att skapa annonser som är mer inkluderande, vilket underlättar för alla att söka en IT-tjänst. Företagen kan också göra mycket för att främja bättre förutsättningar för en mer jämställd IT-bransch. Dels genom att själva arbeta för att skapa mer jämställda arbetsplatser, men även genom att stödja initiativ som uppmuntrar kvinnor och unga tjejer att intressera sig för Tech och IT.

Jobbet med att motverka stereotypiska uppfattningen av IT-branschen behöver börjas tidigt i skolan. Det finns inte tillräckligt många kvinnliga förebilder just för IT och bilden av vad man kan göra inom branschen blir ensidig. Därför är initiativ som Kodcentrum, Hello World och IGEDay (Introduce a Girl to Engineering Day) så viktiga och aktuella för att engagera yngre generationer av tjejer.”

– Nataly Duyko PR & Communications Manager på Sigma Technology.

Organisationer som arbetar för en mer jämställd IT-bransch

 

Det är inget enkelt problem att lösa, men det finns många grupper och människor som försöker göra skillnad genom att lyfta och stötta kvinnliga programmerare och eventuella programmeraraspiranter.

 

Sigma Smart Women Society

Sigma Smart Women Society är ett nätverk för kvinnliga programmerare. Med stor glädje, passion och kunskap är målet att stötta och stärka kvinnor inom IT-branschen. Samtidigt som de också vill inspirera fler kvinnor att börja jobba med IT. Nätverket har närmare 2 500 medlemmar spridda över hela Sverige. Sigma Smart Women Society ordnar inspirerande events för nätverkande med erfarna föreläsare från Sigma och andra organisationer.

 

WiTech

Är ytterligare ett nätverk för kvinnor på temat IT. Nätverket är grundat av Natasha Asimiadis och sponsras av Sigma Technology, Visma och Södra Skogsägarna m.fl. WiTech är nätverket för dig som är mitt i karriären eller precis har påbörjat dina studier inom ett IT-program. Från ett löst intresse till akademiker och längst med din framtida karriär finns andra kvinnor som är villiga att stötta och hjälpa. Målet är att inspirera kvinnor till en karriär inom IT, samtidigt som de skapar förebilder och en mötesplats för dig och andra kvinnor. Nätverket växer och har ambitioner på att täcka hela landet, men just nu finns det i Kronobergsregionen.

På frågan varför hon startade WiTech svarar Natasha:

”Jag startade WiTech IT-network för att jag ville möta andra att dela erfarenheter med och nätverka. Många kvinnor sitter ensamma eller endast ett fåtal på olika kontor och jag vill skapa en större känsla av samhörighet inom branschen. Jag vill visa på den mångfald av både yrkesroller och personer som arbetar inom IT, vilket också är en av grunderna för vad jag vill förmedla till nästa generation tjejer.”

 

Pink Programming

Är en ideell förening vars mål är att fler kvinnor ska börja programmera. Pink Programming vill driva fram lusten och inspirationen hos dig och andra kvinnor som kan tänka sig vara intresserade av att lära sig koda och programmera saker. Kvinnorna bakom föreningen är utvecklare själva och föreningen vänder sig till alla oavsett erfarenhet som vill lära sig mer om kodning. Pink Programming bildades 2015 med syftet att ge kvinnor en möjlighet att kravlöst lära sig programmera i en avslappnad och inspirerande miljö. Föreningen har närmare 90 volontärer i Sverige och Oslo. Tillsammans anordnar de varje år över 25 olika programmeringsworkshops.

 

Är du kvinna som jobbar eller vill jobba inom IT-branschen? Känner du dig utan förebilder och inspiration? Varför inte engagera dig för något av dessa fantastiska nätverk med hängivna kvinnor?

 

Är du sugen på att lära dig mer? Här hittar du kurser för yrkesverksamma inom IT och här hittar du fritidskurser inom programmering.

Sam Ögren

Sam Ögren

Digital marknadsspecialist (Visa mer)
Sam Ögren är digital marknadsspecialist på Keystone Education Group. Han började sin karriär med att skapa och redigera innehåll i formerna bild, video och text. Han har länge varit en av Keystones snabbaste pennor när det kommer till att producera faktabaserade artiklar med en rolig twist. Under sin tid på Keystone har han bland mycket annat varit med och skrivit Ledarskapsguiden och Projektledarguiden. Numera ligger fokuset på specialisering inom sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO), även om han då och då gärna skriver en text eller två. Han har tidigare studerat Medie- och kommunikationsvetenskap på universitetet och har en kandidatexamen från Södertörns Högskola. På fritiden slukar han böcker och tränar, när han inte gör detta jagar han drömmen som fantasyförfattare. (Mindre)

Om

Sam Ögren är digital marknadsspecialist på Keystone Education Group. Han började sin karriär med att skapa och redigera innehåll i formerna bild, video och text. Han har länge varit en av Keystones snabbaste pennor när det kommer till att producera faktabaserade artiklar med en rolig twist. Under sin tid på Keystone har han bland mycket annat varit med och skrivit Ledarskapsguiden och Projektledarguiden. Numera ligger fokuset på specialisering inom sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO), även om han då och då gärna skriver en text eller två. Han har tidigare studerat Medie- och kommunikationsvetenskap på universitetet och har en kandidatexamen från Södertörns Högskola. På fritiden slukar han böcker och tränar, när han inte gör detta jagar han drömmen som fantasyförfattare.

Annonser