Kundresan – Customer Experience och Customer Journey Mapping

Resumé Akademi, i Stockholm (+1 orter)
Längd
2 dagar
Pris
18 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
18 september, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Längd
2 dagar
Pris
18 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
18 september, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Från 18 900 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Customer Journey Mapping

Genom Customer Experience (CX) och Customer Journey Mapping kan du skapa insikter och förståelse för dina kunder och därigenom utveckla en bättre kundupplevelse och starkare lojalitet. Under denna tvådagarsutbildning, som varvar teori med praktik, får du lära dig hur du konkret kan arbeta med CX och Customer Journey Mapping i din verksamhet.

Customer Experience, CX, är en affärsdisciplin, en strategi och ett mindset där man arbetar kundcentrerat för att utveckla tjänster och verksamheter för nöjdare och mer lojala kunder – och därmed en förbättrad lönsamhet.

En av hörnstenarna i CX är att förstå och kartlägga kundens upplevelse med er och ert varumärke över tid. Arbetet görs tvärfunktionellt och visualiseras i form av en kundresa, en så kallad Customer Journey Map.

Under denna kurs går vi igenom grunderna inom CX. Med fokus på kundinsikt och kundresor får du praktiskt lära dig att skapa en Customer Journey Map, och hur man med hjälp av den arbetar med förändringar i organisationen.

Kommande kursstarter

Välj mellan 2 kursstarter

18 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Hör gärna av er för mer information

  • Företagsanpassad utbildning
  • Sverige

Målgrupp

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Kursen riktar sig till en bredd av roller. Du kan till exempel ha en uttalad CX-roll eller nyligen blivit ansvarig för kundupplevelsen. Du kan ha en annan roll än CX och vill förstå hur du kan arbeta mer systematiskt och strategiskt för att öka kundcentrering. Du kan ha en vd/ledningsfunktion eller tillhöra marknad, sälj, kommunikation, produkt, affärsutveckling, verksamhetsutveckling, kundinsikt, HR. Du arbetar i en stödfunktion och vill arbeta mer tvärfunktionellt kring kundbehov. Till exempel:

  • Marknadschefer och marknadsförare
  • Affärs- och verksamhetsutvecklare
  • Vd/Affärsområdesansvariga
  • Support- och kundtjänstansvariga
  • Strateger
  • Produktägare
  • UX-ansvariga

Kursinnehåll

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Customer Experience (CX) som affärsdisciplin: förmågor och begrepp, vad en kundupplevelse består av och hur vi kan förstå den. Vad innebär kundcentrering.
  • Customer Journey Mapping. Arbetssätt och metodik. Insamling av kundinsikter, kundens behov och beteende.
  • Kopplingen mellan kundresor och att driva förändring, från ett strategiskt, taktiskt och operativt perspektiv
  • Affärsutveckling och verksamhetsstyrning med CX
  • Praktiskt case och övningar för att kunna genomföra förändring i din organisation
  • Hur du kan mäta upplevelsen kopplat till Customer Journey Mapping

Upplägg

PROGRAM

DAG 1
09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till dagen och varandra
  • Utbildningens mål och syfte

09.30 Customer Experience (CX)

  • Kundupplevelsen: Vad består en den av? Hur kan vi förstå den?
  • Empati och att vara kundcentrerad
  • Customer Experience Management, CXM

10.00 Kaffe

10.15 Customer Experience (CX) forts.

  • Introduktion till affärsdisciplinen CX och centrala förmågor
  • CX och branding
  • CX och kompetenser som UX, service design, CRM
  • Att förstå mognad inom CX

11.00 Customer Journey Mapping

  • Vad kundresan är och inte är
  • Vilken kundresa väljer vi att arbeta med
  • Att känna kundens behov, beteende och upplevelse
  • Introduktion till designprocess och ett stegvis utforskande arbetssätt för kundresekartläggning/Customer Journey Mapping
  • Korta övningar och diskussioner

12.00 Lunch

13.00 Customer Journey Mapping forts.

  • Vilka kundinsikter behövs och hur vi samlar in. Vi rör oss inom olika typer av data, från operationell och kvantitativ data till upplevelsedata.
  • Analys för att skapa insikter. Kundtyp vs kundsegment.
  • Introduktion till case inom B2C

14.30 Fika

14.45 Customer Journey Mapping forts.

  • Praktiskt arbete med case, mappa en kundresa
  • Reflektion och lärdomar

16.20-16.30 Sammanfattning dag 1

DAG 2
09.00 Reflektion dag 1

09.20 Att analysera kundresekartan (case)

  • Rotorsaker
  • Prioritera förbättringsområden
  • Verktyg för Customer Journey Maps

10.00 Kaffe

10.15 Kundresan för B2B

  • Likheter och skillnader B2B
  • Övning kundresa B2B

11.00 Introduktion kundcentrering på den strategiska nivån

  • Hur kundresan kan användas strategiskt
  • CX-organisation – vem driver och hur
  • CX-program och implementation

12.00 Lunch

13.00 Introduktion att driva förändring och utveckling med hjälp av CX och kundresan

  • Journey Management
  • Service Blueprint
  • Prioritering och roadmaps
  • Designprocessen

13.45 Introduktion mål och mätning

  • Mätprogram
  • NPS (Net Promoter Score)
  • Designa mätning kopplat till kundresan

14.30 Fika

14.45 Mål, KPI och mätning

  • Övning

15.15 Plan för din roll och din organisation

  • CX-mognad
  • Skapa CX roadmap för din organisation

16.00-16.30 Sammanfattning och avslutande reflektion

Kursens mål

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • En grundläggande förståelse för Customer Experience som affärsdisciplin och centrala förmågor kopplade till det
  • Goda kunskaper i hur du praktiskt och strategiskt kan arbeta med Customer Journey Mapping i din verksamhet
  • Förstå hur ett empatiskt förhållningsätt till era kunder kan skapa en mera hållbar och lönsam affär för ert företag
  • En plan för att starta ett CX-arbete i din organisation

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Kundresan – Customer Experience och Customer Journey Mapping, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,5

Baseras på 151 recensioner
Skriv en recension
5/5
Kursdeltagare
13 mar 2024

Bra variation mellan teori och övningar. Mycket behållning av att diskutera med andra deltagare! Intressant att höra vad andra har för utmaningar och hur de tänker. Bra med in...

Visa mer
3/5
Kursdeltagare
13 mar 2024

Den var övergripande bra men alldeles för invecklad i många delar. Kursledaren är fantastisk och så bra men man borde kunna lägga upp kursen på annat sätt/format.

4/5
Kursdeltagare
13 mar 2024

Väldigt spännande ämne och duktig föreläsare, men tungt teoretiskt emellanåt. Att få stå upp sista timmen hjälpte koncentrationen när de teoretiska passen blev staplade på va...

Visa mer
Resumé Akademi
Stockholm

Resumé Akademi

Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....

Läs mer om Resumé Akademi och visa alla utbildningar.

Highlights