Business Model Innovation

Längd
2 dagar
Pris
16 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
14 maj, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
2 dagar
Pris
16 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
14 maj, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Video

Kursbeskrivning

Business Model Innovation

Många framgångssagor inom företagsvärlden kan härledas till innovativa affärsmodeller: IKEA blev värdens största möbelföretag genom att inte sätta ihop möbler, Netflix har helt förändrat hur vi hyr film och TV-serier och Airbnb låter dig starta ditt egna hotell (eller generera intäkter från annars tomma rum i din bostad).

Business model innovation avser att utmana sättet hur organisationer skapar, levererar och tillgodogör sig kundvärde. Många organisationer har svårt med lateralt tänkande – att “tänka utanför ramarna” – och de upplever svårigheter med att tänka i termer av affärsmodeller och är istället alltför produktorienterade. De saknar ofta de rätta verktygen för att ställa om sitt tänkande.

I detta tvådagarsprogram kommer vi utforska vilka möjligheter din organisation har att utmana och ändra er affärsmodell. Genom grupparbeten och djupgående diskussioner utmanas din syn på kundvärde och du får konkreta verktyg och ramverk för att kunna förbättra din organisations affärsmodell.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

14 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

Målgrupp

Ledare och beslutsfattare som letar efter nya sätt för sina organisationer att skapa, leverera och tillgodogöra sig kundvärde.

Upplägg

SCHEMA DAG 1 FM

  • Hur du skapar djupgående insikt om vikten av kundvärde genom att förstå kundens yrkesroll,
  • Hur du genom systematisk diskussion med din kund om utmaningar och möjligheter skapar empati för kunden och bygger nya insikter.

SCHEMA DAG 1 EM

  • Hur insikter om kundvärde kan utvecklas till ett eller
    flera värdeerbjudanden,
  • Utforska vilka möjligheter din organisation har till
    förbättring, utveckling och expansion

SCHEMA DAG 2 FM

  • Hur en organisation använder sig av affärsmodeller för
    att skapa, leverera och tillgodogöra sig kundvärde,
  • Hur du med hjälp av en så kallad Business Model Canvas
    kan beskriva och visualisera din organisations nuvarande
    affärsmodell.

SCHEMA DAG 2 EM

  • Hur du förbättrar din affärsmodell genom att introducera
    och stimulera möjligheter till förändring,
  • Utforska vidare hur identifiering av dessa möjligheter till
    förändring kan bidra till en innovativ affärsmodell.

Tid & plats

14-15 maj, 2024 – på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Investering

Pris: SEK 16 900 (exkl. moms)

Kursledare

Föreläsare: Johan Brink

Johan Brink är universitetslektor på avdelningen för innovation och entreprenörskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskningsområden innefattar innovation, kunskapsbaserat entreprenörskap samt strategiskt ledarskap.

Han är för närvarande ansvarig för masterprogrammet ”Innovation and Industrial Management”, där han bland annat föreläser på kurserna Strategic Management och Operations Management. Johan har också erfarenhet från arbete som managementkonsult inom både den privata och offentliga sektorn.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Business Model Innovation, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet - GU Executive Education
Box 609
405 30 Göteborg

GU Executive Education - a part of The School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg - delivers an Executive MBA programme with a global focus, and custom programmes for the private and public sectors. Deliveries take...

Läs mer om Handelshögskolan vid Göteborgs universitet - GU Executive Education och visa alla utbildningar.

Highlights