Video
Kursbeskrivning
Business Model Innovation
Många framgångssagor inom företagsvärlden kan härledas till innovativa affärsmodeller: IKEA blev värdens största möbelföretag genom att inte sätta ihop möbler, Netflix har helt förändrat hur vi hyr film och TV-serier och Airbnb låter dig starta ditt egna hotell (eller generera intäkter från annars tomma rum i din bostad).
Business model innovation avser att utmana sättet hur organisationer skapar, levererar och tillgodogör sig kundvärde. Många organisationer har svårt med lateralt tänkande – att “tänka utanför ramarna” – och de upplever svårigheter med att tänka i termer av affärsmodeller och är istället alltför produktorienterade. De saknar ofta de rätta verktygen för att ställa om sitt tänkande.
I detta tvådagarsprogram kommer vi utforska vilka möjligheter din organisation har att utmana och ändra er affärsmodell. Genom grupparbeten och djupgående diskussioner utmanas din syn på kundvärde och du får konkreta verktyg och ramverk för att kunna förbättra din organisations affärsmodell.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Ledare och beslutsfattare som letar efter nya sätt för sina organisationer att skapa, leverera och tillgodogöra sig kundvärde.
Upplägg
SCHEMA DAG 1 FM
- Hur du skapar djupgående insikt om vikten av kundvärde genom att förstå kundens yrkesroll,
- Hur du genom systematisk diskussion med din kund om utmaningar och möjligheter skapar empati för kunden och bygger nya insikter.
SCHEMA DAG 1 EM
- Hur insikter om kundvärde kan utvecklas till ett eller
flera värdeerbjudanden, - Utforska vilka möjligheter din organisation har till
förbättring, utveckling och expansion
SCHEMA DAG 2 FM
- Hur en organisation använder sig av affärsmodeller för
att skapa, leverera och tillgodogöra sig kundvärde, - Hur du med hjälp av en så kallad Business Model Canvas
kan beskriva och visualisera din organisations nuvarande
affärsmodell.
SCHEMA DAG 2 EM
- Hur du förbättrar din affärsmodell genom att introducera
och stimulera möjligheter till förändring, - Utforska vidare hur identifiering av dessa möjligheter till
förändring kan bidra till en innovativ affärsmodell.
Tid & plats
25-26 november 2024 – på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Investering
Pris: SEK 16 900 (exkl. moms)
Kursledare
Föreläsare: Johan Brink
Johan Brink är universitetslektor på avdelningen för innovation och entreprenörskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskningsområden innefattar innovation, kunskapsbaserat entreprenörskap samt strategiskt ledarskap.
Han är för närvarande ansvarig för masterprogrammet ”Innovation and Industrial Management”, där han bland annat föreläser på kurserna Strategic Management och Operations Management. Johan har också erfarenhet från arbete som managementkonsult inom både den privata och offentliga sektorn.
Intresseanmälan
GU Executive Education - a part of The School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg - delivers an Executive MBA programme with a global focus, and custom programmes for the private and public sectors. Deliveries take...