Visa utbildning.se som: Mobil

Lean för tjänster och service

Gothia Logistics
Kort om utbildningen
30 timmar
Nästa tillfälle: Kontakta oss. - Sverige
Företagsanpassad utbildning
   
Rikstäckande

Kursbeskrivning

Uppfylla kundens behov på ett effektivt sätt

Något alla produkter har gemensamt, oavsett om de är varor eller tjänster, är att de ska uppfylla sitt syfte. Den som bestämmer om produkten uppfyller sitt syfte är främst kunden och kvalitet kan därmed även sägas vara produktens förmåga att uppfylla kundens behov.

Att betrakta tjänsteproduktion ur ett leanperspektiv börjar med insikten att arbetsuppgifterna kan ses som produktion.
Lean för tjänster och service är en bred utbildning som ger kunskaper om principer, metoder och tankesätt som används i arbetet.

Utbildningsmål
Du lär dig att förstå och använda principer, metoder och tankesätt för att införa Lean som arbetssätt i ett företag. Syftet med kursen är att visa att Lean som verksamhetsfilosofi är ett mycket effektivt sätt att förbättra det ekonomiska resultatet i ett företag.

Målgrupp

Kursen riktar sig till alla som arbetar med verksamhetsutveckling och effektivisering av företagets processer inom tjänster och service till såväl interna som externa kunder.

Förkunskaper
Det finns inga formella kunskapskrav, men du får gärna ha arbetat någon tid inom området.

Kursinnehåll

Del 1
• Produktion av tjänster och varor
• Skiften i affärslogik för värdeskapande
• Upplevd tjänst
• Kundnytta och kundtillfredsställelse
• Totalkvalitet och verksamhetsutveckling
• Att förstå kunderna och organisera arbetsuppgifterna
• Kvalitetsbristkostnader
• Vårt förhållande till tid
• Mål för intressenter
• Att sätta tydliga mål
• Japansk tillverkningsfilosofi och Lean Production
• Förbättringspotential med Lean Production
• Arbetsgrupp och psykosocial arbetsmiljö

Del 2
• Processorienterat arbetssätt
• Processorientering
• Att beskriva processer
• Att göra en processkarta
• Avstämning av processkartan
• Kartläggning av orderprocessen
• Utleveransprocessen till kund
• Reklamationsprocessen
• Utvärdering av processer
• Utveckla värdeflödet
• Snabbt och flexibelt flöde
• Mäta det viktiga

Del 3
• Medel för en lean verksamhetsstrategi
• Exempel på flödesförbättrande förändringsaktiviteter
• Att göra 5S på kontor
• Att skapa effektiva standarder i arbetssätt
• Verktyg för implementering av Lean Production
• Förbättringscirkeln
• Visuell styrning
• Genomförande av förbättringsprojekt
• Ständiga förbättringar
• Organisera för ständiga förbättringar
• Ledarskap för Lean

Upplägg

Lean för tjänster och service är en Premiumkurs som läses över internet via vår plattform för e-learning Instant Education.

Utbildningens längd är cirka 30 timmar aktiv studietid, beroende på förkunskaper. I kursen ingår även personlig handledning i obegränsad omfattning via e-mail och/eller telefon. Varje studerande har tillgång till sin kurs i 6 månader.

Investering

Pris
5 300 SEK exkl. moms/studerande.
För större utbildningsprojekt; begär offert.


Onlinepris
5 150 SEK exkl. moms/studerande

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Lean för tjänster och service, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Gothia Logistics

Gothia Logistics

Gothia Logistics arbetar med organisationsutveckling både på distans och genom möten. Vi är ett av Sveriges ledande utbildnings- och kunskapsföretag med inriktning mot industrins behov och har utbildat företag och privatpersoner över hela världen sedan 1992. Våra webbkurser har två...


Läs mer om Gothia Logistics och visa alla utbildningar.
Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Lean för tjänster och service!

Arrangörsrecensioner
(4,4)
Baseras på 95 recensioner.
Alla recensioner för arrangören