Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar

DI Akademi, i Stockholm (+1 orter)
Längd
1 dag
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
4 juni, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Längd
1 dag
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
4 juni, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Från 10 900 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Krishantering och kriskommunikation

Ett hårdare medieklimat och drevmentalitet och kunder som ställer högre krav på transparens och korrekt agerande gör att företags och organisationers förtroendekapital och rykte aldrig varit så sköra som nu. Denna heldagsutbildning syftar till att ge dig verktyg och konkreta tips för att effektivt hantera förtroendekriser och mediala granskningar. Du får lära dig att undvika de vanligaste misstagen och hur du steg för steg bör agera när krisen kommer.

Makthavare, chefer och offentliga personer upplever att medieklimatet allt mer präglas av personfixering, sensationsrubriker, drevmentalitet och jakten på underhållningsvärde. Enstaka uttalanden eller misstag kan få stora konsekvenser.

Samtidigt gör företag och organisationer ofta misstag i krishantering. Bland de vanligaste är den mänskliga försvarsmekanismen som uppstår när man blir granskad i sömmarna eller ett problem uppdagas – man reagerar med taggarna utåt och undviker att ge raka och tydliga svar. Istället för att analysera kritiken och arbeta strukturerat tenderar människor i en organisation att springa åt olika håll. Detta spär på mediedramaturgin och bidrar till upptrappning och fler artiklar.

Denna utbildning syftar till att ge dig insikter, verktyg och tips för att hantera en kris på ett korrekt och effektiv sätt och undvika de vanligaste misstagen.

Kommande kursstarter

Välj mellan 2 kursstarter

4 juni, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Hör gärna av er för mer information

  • Företagsanpassad utbildning
  • Sverige

Upplägg

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering eller har en ledande position som gör att du har en nyckelfunktion när krisen kommer.

Kursinnehåll

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du ska göra när krisen kommer – steg för steg
  • De vanligaste misstagen i krishantering och kriskommunikation och hur du undviker dem
  • Framgångsfaktorer för krishantering
  • Hur medielogiken och drevmentaliteten fungerar och hur du bemöter mediala granskningar och undviker förtroendekriser
  • Hur du tar makten över din egen berättelse och når ut med dina budskap och argument
  • Hur ledning och krisgruppen kan ta ett samlat grepp om krishanteringen
  • Det förebyggande krisarbetet: krisplanen, krisgruppens sammansättning och metoder för effektivt arbete
  • Att bedöma din organisations krismedvetenhet

Upplägg

PROGRAM:

09.00 Välkomna och introduktion
Presentation av kursen, kursledaren och kursdeltagarna

09.30 Praktisk krishantering

  • De vanligaste misstagen och de grundläggande framgångsfaktorerna
  • Så gör du när krisen kommer, steg för steg
  • Så tar ledningen och krisgruppen ett samlat grepp

10.30 Kaffe

10.45 Medielogik och mediedramaturgi

  • Så fungerar medielogiken och mediedramaturgin
  • Det allt tuffare medieklimatet och drevmentalitetens logik

12.00 Lunch

13.00 Så bemöter du en medial granskning

  • Strategier, vägval och förberedelser
  • Do's and don'ts
  • Så äger du din egen berättelse och når ut med dina budskap och argument

14.15 Förebyggande krisarbete

  • Krisgruppens sammansättning - roller och ansvar
  • Krisplanen - vad ska den innehålla?
  • Krisgruppens rutiner - metoder för effektivt arbete

15.15 Fika

15.30 Övningar

  • Bedöm din organisations krismedvetenhet och reaktionsförmåga
  • Vad kan din organisation utveckla redan imorgon?

16.30 Sammanfattning med tid för frågor

17.00 Kursen avslutas

Kursledare

Jeanette Fors-Andrée
Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medietränare och driver den egna byrån Jeanette Fors-Andrée AB. Jeanette har arbetat med förtroendekriser i 14 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik roll inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade bolag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev. Hon arbetar med företag i mycket utsatta lägen, däribland några av Sveriges absolut största varumärken, och medietränar talespersoner inför de mest kritiska situationerna. Jeanette har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krishanterare.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,5

Baseras på 77 recensioner
Skriv en recension
5/5
Kursdeltagare
08 feb 2024

Mycket bra. Konkreta åtgärder och exempel. Känns applicerbart på många olika branscher o kriser. Bra att även höra exempel från gruppmedlemmarna

5/5
Kursdeltagare
08 feb 2024

Det var helt otroligt bra! Jag har gått och utvecklat många utbildningar men den här var bland det bästa. Dessutom var kursledaren duktig på att bemöta en grupp med varierande...

Visa mer
5/5
Kursdeltagare
08 feb 2024

Mycket bra med andra vinklingar på hur man kan styra en kris

DI Akademi

DI Akademi

Välkommen till Di Akademi, utbildningsinstitutet för dig i näringslivet. Vår idé och vår uppgift är att guida dig igenom dina och ditt företags utmaningar och se till att du är rustad med den senaste kunskapen, bästa inspirationen och den mest...

Läs mer om DI Akademi och visa alla utbildningar.

Highlights