Visa utbildning.se som: Mobil
Visar 1-25 av 54 träffar

Mer om supply management

Supply management innebär strategiska inköpsfrågor som styrning och utveckling av inköp och materialflöde. Främst handlar det om analys, strategi och relationer. Supply management är ett stort område som kräver rätt strategi kring exempelvis val av leverantörer och förhandling.

Supply management och val av leverantörer

Utifrån vad ditt företag har för strategi och marknadsförutsättningar utformas kraven på era samarbetspartners och leverantörer. Du bör fråga dig vilka leverantörer ni har, hur framgångsrika de är och om de passar ert företags profil och kriterier.

Supply management och förhandling

En del som ingår i supply management är förhandling och ditt företag bör även ha en strategi för hur ni förhandlar. En effektiv metod är Harvardmetoden där du ser förhandlaren som partner, inte fiende. Fokus ligger istället på att skapa en långsiktig relation – att ta problemen hårt men människor mjukt, vara tydlig och lösa problem.

Supplier Relationship Management – SRM

Supplier Relationship Management (SRM) betyder utveckling av leverantörsrelationer. Inom supply management är det viktigt att ha insikt i leverantörssamarbete och veta hur man hanterar och utvecklar befintliga leverantörsrelationer.

Kurser i supply management på utbildning.se

Kurser i supply management innefattar strategiska inköp och dess innebörd, främst kring leverantörer och sortiment. Du lär dig exempelvis hur man genomför utvärderingar och leverantörsavtal. Du får chansen att lyfta dina tidigare kunskaper i inköp till en mer strategisk nivå, och du lär dig hur ditt företag kan nå sina mål och bli mer lönsamt.

Varför bör man gå en kurs i supply management?

Du som exempelvis är inköpare har användning av strategi och bra leverantörsrelationer. Med rätt kunskaper vet du vad för slags krav du bör ställa på leverantörerna och kan förhandla på rätt sätt, vilket inte bara gör dig tryggare – det gynnar även företaget. Inköpsfunktionen har stor betydelse för företagets lönsamhet, därför är det viktigt med strategisk kompetens. En kurs i supply management gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vem är den här typen av utbildning till för?

En utbildning i supply management passar dig som jobbar med inköp, logistik eller samarbetar med leverantörer och är i behov av bättre samarbeten. En utbildning kan även passa företagsledare eller konstruktions- och marknadsansvariga som är inblandade i inköpsprocessen. Du bör ha några års erfarenhet av inköpsarbete och samarbete med leverantörer.

Vanligt innehåll

  • Företagsstrategi
  • Inköpsstrategi
  • Strategiska modeller
  • Köpprocessen
  • Leverantörsrelationer
  • Uppföljning av inköp
  • Outsourcing och insourcing


Ett vanligt upplägg

Plats: En kurs i supply management kan läsas som antingen öppen eller företagsanpassad, vilket innebär att du antingen läser kursen i utbildarens lokaler eller på ditt företag. Kurser som är på distans kan du läsa var du vill, allt du behöver är en dator och nätuppkoppling.

Format: En utbildning kan innehålla både teori och praktiska övningar.

Tid: Längden på en utbildning kan vara allt från en dag till en vecka, och beror helt på utbildningens omfattning. Du som läser på distans kan ofta läsa i din egen takt.

Så här går du vidare

Filtrera listan och välj passande utbildningar


Gör intresseanmälningar


Du blir kontaktad och får mer information av arrangören

Favoriter
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!