Accelerera ditt kollegiala lärande om ledarskap i klassrummet med SFIC-metoden

Vi på utbildning.se har tagit hjälp av konsultföretaget NET Nils-Eric Tedgård för att lära oss mer om kollegialt lärande och SFCI-metoden. Vi vill ge dig de bästa verktygen för att utvecklas i ditt ledarskap i klassrummet och i din pedagogik. 

Hur kan du ge dina elever bästa möjliga undervisning? Vi på utbildning.se har tagit hjälp av konsultföretaget NET Nils-Eric Tedgård för att lära oss mer om kollegialt lärande och SFCI-metoden. Vi vill ge dig de bästa verktygen för att utvecklas i ditt ledarskap i klassrummet och i din pedagogik.

Vad är kollegialt lärande?

En vanlig form för kollegialt lärande är att du och dina kollegor hjälper varandra genom att delta i varandras lektioner, för att sedan dela feedback och förbättringsmöjligheter mellan varandra, utifrån olika specifika områden som ni väljer att fokusera på. På så sätt får ni utbyta erfarenheter och ges tillfälle att reflektera. Det kan ge dig värdefulla inblickar i hur du kan förbättras och utvecklas i din roll. Att arbeta kollegialt är just det, att dela kunskap och erfarenheter för att tillsammans ta er framåt! Arbete sker i hög grad två och två. 

Vad innebär SFCI-metoden?

SFCI-metoden är en del av det kollegiala lärandet, där ni systematiskt tar tillvara på all den kompetens som finns bland lärarna på skolan. Alla får ta del av allas kunskaper och erfarenheter med fokus kring specifika frågor som är extra viktiga. Den enskilde lärarens erfarenheter är för dyrbara för att stanna i enbart den lärarens huvud. Kunskapsutbytet effektiviseras genom SFIC-metoden och utbytet sker inte längre två och två utan mellan hela skolan och utan att någon behöver lämna ut sig, samtidigt som man får svar in i detalj på hur olika situationer kan hanteras. Ofta är det ju i detaljerna ”som djävulen sitter”. Alla får tillgång till allas bästa tips och så för man samtala kring detta. Dessutom identifierar man viktiga problemsituationen som alla behöver kunna hantera.

Varför är ett kollegialt arbetssätt viktigt? 

Vi vet med säkerhet att elevens resultat i mycket hög grad beror på hur läraren arbetar och leder i klassrummet. Genom att dela kompetens med de andra lärarna på skolan kommer du att lära dig något som du aldrig hade fått lära dig annars. Och just den kunskapen kanske förändrar framtiden för en elev, som annars inte hade tagit till sig kunskap om du arbetat utifrån ditt tidigare arbetssätt. Forskningen har tydligt visat att det är hela kollegiet som behöver utvecklas – tillsammans. Som det står i den framstående skolforskaren Helen Timperleys bok ”Det professionella lärandets inneboende kraft” att en lärare kommenterat; ”Tänk att man kunde lära sig så mycket om hur jag praktiskt ska gå vidare med min undervisning genom samtal med mina kollegor.”

Låter det här som något för din arbetsplats?

Ta med kollegorna på en utbildning!

Implementera ett kollegialt lärande arbetssätt

SFIC-metoden ingår i en genomgående process som inte bara handlar om att vid ett enda tillfälle samla kollegiets kunskap kring viktiga frågor för ledarskapet och pedagogiken, utan det rör sig om att sätta igång en process utan slut. Det är när man får igång en sådan process i skolan, när man tillsammans glöder i samtalet om ledarskapet och pedagogiken, som skolan kommit rätt och chansen ökar att eleverna kommer nå dit de vill.

Vill du veta mer om kollegialt lärande, skolutveckling eller ledarskap i klassrummet? 

Fler utbildningar inom ämnet!


Annonser