Visa utbildning.se som: Mobil

Hur hanterar ni krisen?

krisplan

Många av oss kommer någon gång att ha upplevt en allvarlig eller svårhanterlig händelse i anslutning till arbetet. Frågan är hur väl rustade vi är för att möta krisen när det värsta faktiskt händer.

I Sverige ska alla företag, oavsett storlek, ha beredskap och rutiner för krishantering. Syftet är i första hand att minska personligt lidande och att förebygga sjukfrånvaro i samband med allvarliga händelser. Olyckor, rån, uppsägningar, terror, våld och hot på arbetsplatsen eller privata tragedier som dödsfall och skilsmässor är alla faktorer som i olika grad kan påverka medarbetarna, företaget och själva varumärket. En annan form av kris kan vara informationssäkerhetskriser, där exempelvis viktig eller känslig information läcker ut.

Att förutspå exakt när och hur en olycka eller krissituation ska uppstå och vilka effekter som följer är näst intill omöjligt. Men när krisen väl är framme gäller det att ha en färdig utarbetad krisplan där alla är väl insatta i sin roll och kan agera snabbt.

Snabb omställning

När krisen kommer krävs det att ledningen agerar snabbt och vet vad som behöver prioriteras. Det går såklart inte att förbereda sig för allt men med en krisplan har man goda förutsättningar att hantera situationen på ett framgångsrikt sätt. Krisen kan vara alltifrån intern till på internationell nivå.

Det bästa är om man har både ett uttalat kristeam och krisplan. På så sätt vet man vilka som har det överblickande ansvaret och bedöma vilka åtgärder som måste vidtas. När krisen kommer måste man kunna göra en bedömning vilka arbetsuppgifter man kan pausa och vad som måste fortgå.

Chefens roll

Att vara chef i en kris är utmanande och man har en viktig roll i hur arbetet kan fortsätta. Här kommer några punkter som kan vara bra att tänka på som chef:

  • Informera och ha en tydlig kommunikation så alla känner sig involverade och informerade.
  • Ge dina medarbetare lite extra omsorg och respektera deras olika känslor och reaktioner.
  • Se till att finnas till hand för frågor och funderingar.
  • Var uppmärksam på hur du själv reagerar i krisen och hur det påverkar dig i din roll. Fortsätt leda din grupp och kom ihåg att det är okej att visa känslor. 

”Jag bara skrek!”

Det var på morgonen den 21 juli 2016 som två rånare beväpnade med pistoler klev in på växlingskontoret Money Exchange i Stockholm. Kontorets chef, Abdel-ilah Gebari, följde förloppet via övervakningskameran.

– Jag bara skrek när jag förstod vad som pågick! Rånarna försökte få en av mina anställda att öppna ett kassaskåp. Tack och lov höll sig medarbetaren lugn och förklarade för rånarna att han inte hade tillgång till kassaskåpet, utan behövde ringa sin chef.

Abdel ringde polisen som snabbt var på plats och kunde gripa de båda männen utan att de lyckats få ut några pengar. Även om historien slutade väl på så vis att ingen blev fysiskt skadad och inga pengar stals, har erfarenheten satt sina spår efteråt.

– Det var så obehagligt, jag bara ryser när jag tänker tillbaka på det nu. Vi hade redan innan en krisplan för hur vi skulle agera i krissituationer, alltifrån att larma till att någon från kontoret ska rycka ut direkt för att ta hand om de anställda på plats, vilket vi också gjorde då. Som chef för ett växlingskontor måste jag alltid vara uppmärksam och medveten om risken för rån och vi har överlag en stor kunskap kring rånsäkerhet. Men efter rånet arbetar vi ännu mer målmedvetet med att förbättra våra säkerhetsåtgärder och har stärkt upp områden som vi bedömt som extra utsatta. 


Hur är beredskapen på din arbetsplats?

Sara Pontander, Commercial Manager på KILROY Sweden

Har ni en krisplan på KILROY idag?

krisberedskap– Ja, vår krisplan är dock ganska kortfattad och har tidigare främst täckt interna händelser såsom personal som drabbas på resande fot, eller kunder som drabbas. Efter terrorattacken i Stockholm i april är krisplanen nu uppdaterad med nya åtgärder, inte minst med tanke på att vi sitter så centralt i Stockholm.  

Upplever du att ni har förutsättningarna för att hantera en kris?

– Ja, idag har vi bättre förutsättningar. Att uppleva terrorattacken nu i april gav oss erfarenheter som är värda mycket, även om man helst skulle ha sluppit själva händelsen. Det vi lärt oss är att man regelbundet måste öva och se till att alla som har någon form av ansvar i en kris har sina uppgifter klara för sig.

Kristoffer Kääriä, VD We Agree AB

Har ni en krisplan på We Agree idag?
krisberedskap– I dag har vi inte någon uttalad krisberedskap på We Agree. Vi har helt enkelt aldrig riktigt tänkt på det. 

Upplever du att ni har förutsättningarna för att hantera en kris om något skulle drabba företaget eller medarbetarna idag?
– Om en kris skulle uppstå hanterar vi det på olika sätt beroende på krisens natur. Vi arbetar väldigt nära varandra så inom 12 timmar hade vi iallafall kunnat sitta ned tillsammans som ledningsgrupp för att diskutera hur vi ska hantera krisen och gå tillväga. 

Vad skulle underlätta för att kunna skapa en god krisplan?
– Det vore bra med en mall på en grundläggande krisplan för företag i olika storlekar och branscher att utgå ifrån. Jag har i dagsläget ingen aning om hur man skulle utforma en sådan eller vad som bör ingå.


Behöver din arbetsplats hjälp med krisberedskap?

utbildning.se tipsar om utbildningar för dig som vill vara redo och kunna behålla lugnet när det värsta händer. 

Rånsäkerhet 
Lär känna dina egna reaktioner under en pressad och stressad situation. I denna utbildning ingår en mycket realistisk rånsimulering där du som deltagare får träna i att agera under och efter ett rån.

Krishantering 
Utbildning för dig som ska ta fram en krisplan, har en krisgrupp eller håller på att bygger upp organisationens krisarbete.

Systematiskt säkerhetsarbete
För dig som chef, säkerhetsansvarig eller ombud med behov av att uppdatera kunskaper och färdigheter om hur säkerhetsarbetet kan utvecklas och förbättras.

Tips på fler kurser inom säkerhet och krisberedskap

Senast uppdaterad: 19 mar 2020

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-12-12

Vad är organisationskultur?

Organisationskulturer finns på alla arbetsplatser och kan exempelvis innebära att medarbetarna har en speciell jargong eller särskilda värderingar och normer. Att förändra en rådande organisationskultur kan vara svårt, men om ni lyckas kan det leda till förbättrade resultat och godare mellanmäskliga relationer.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-01-04

Bemöta härskartekniker - Exempel på motstrategier

Känner du dig ibland förminskad i samtal med andra människor på arbetsplatsen? Har du kollegor som gärna leker martyrer på jobbet? Bli medveten om härskartekniker och lär dig bemöta dem.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-12-09

Interkulturell kommunikation – Så styr kultur ditt beteende på arbetsplatsen

Vågar du säga till chefen när du tycker något är fel? Hur konflikträdd är du på ett möte? Det dagliga samspelet mellan människor präglas i hög grad av olika kulturella koder. Det finns mycket att tjäna på ökad medvetenhet om skillnaderna mellan ens egen affärskultur och andras.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-03-10

5 skäl till att bli hälsocoach

Tycker du att välbefinnande och hälsa är det viktigaste som finns? Som hälsocoach gör du verklig skillnad för personer, företag och organisationer. Vi listar 5 skäl till varför du ska börja med hälsocoaching!

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-02-28

Jobbtestet – är du på rätt jobb?

Gör vårt jobbtest för att se om du verkligen trivs på din arbetsplats. Kanske är det dags att vidareutbilda sig eller rent av byta karriär? Testet riktar sig till dig som är yrkesverksam och du får ett antal påståenden som du ska ta ställning till.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!